Sv: Täby

Å jisses :eek: veterinärvetenskapen må häpna, senskada som dyker upp flera dagar efter ansträngningen :eek:

Och jag som fått lära mig att den kommer av överhettning av vävnaden, men det är alltså fel :grin:

De du känner har aldrig övervägt att fundera på om skadan kan ha skett t.ex i hagen i samband med symptomen :angel:

Fast jag påstår att DU har fel här Bettibets. :angel: Jag har i min "närhet" minst 3 hästar som inte visat hälta samma dag som terrängprovet men väl dagen efter (inga synliga skador heller) och i ena fallet två dagar efter och det var onekligen underlaget i det fallet enl veterinären som var på plats och var den som undersökte hästen. Så visst kan det scenariot ske. :D
Sen att jag på tävling fått se andras hästar senskador direkt med ibland synlig senskada är en annan sak.

Sen tycker jag det är jättebra att ngn tex Flashlight vågar ta upp underlaget till debatt. :bow: Att det går överstyr på ena eller andra hållet är tråkigt bara. (Inte riktat bara på ett håll.) :eek:

Fast jag påstår att DU har fel här Bettibets. :angel: Jag har i min "närhet" minst 3 hästar som inte visat hälta samma dag som terrängprovet men väl dagen efter (inga synliga skador heller) och i ena fallet två dagar efter och det var onekligen underlaget i det fallet enl veterinären som var på plats och var den som undersökte hästen. Så visst kan det scenariot ske. :D
Sen att jag på tävling fått se andras hästar senskador direkt med ibland synlig senskada är en annan sak.

Sen tycker jag det är jättebra att ngn tex Flashlight vågar ta upp underlaget till debatt. :bow: Att det går överstyr på ena eller andra hållet är tråkigt bara. (Inte riktat bara på ett håll.) :eek:

Ja precis så, senskador fungerar inte efter en enda regel. Det gör det ju extra lurigt med dem.

OCH hur vet du att du har den typen av kontakter på Täby som inte jag har?????
Hur konstaterar du det via vårt PM????
Du har ju som du själv skriver inte "räknat" hur många som har avlivats efter lopp pga av skador utan du har fått höra det av tränare, alltså i "andra hand" vilket även jag har.
Du skriver ju själv:
Enligt det jag hör om banan av min kompis och av andra så är dirttrackbanan dels ojämn vad gäller djupet på sanden, dels stenhård som betong under sanden, som bitvis är ganska grund.
Detta är taget ur ditt första PM till mig vilket bekräftar det jag skrev nyss.

Det är nog många olyckor av varierande art som inte nämns någonstans, på någon hemsida eller i en tidning eller vart som helst.

Tyvärr raderar jag pm. (Och fortsätter du lägga ut pm anmäler jag dina inlägg). Du glömde citera att dem jag känner som jag skriver om som "kompisar" är personer inom tränarföreningen samt banpersonal....... Du skrev att du hade "gått in i stallar" ungefär och jag svarade att då får man nog inte höra det som diskuteras sinsemellan av de som utövar sporten. Det är känsliga frågor.
Vilka är DINA intressen i detta?

Jag pratade med en tränare häromdagen som sa att de är flera stycken som bojkottar Täbys gräsbana pga underlaget, då flera hästar skadat sig. Tränaren sa att vissa väljer att åka till Norge och tävla istället...

Tydligen gick det väl ngt större lopp där för ett tag sedan och då hade banveterinären(?) eller vem som nu besiktar banorna dömt ut banan - men tydligen kunde de fixa till underlaget och alla sorkhål på 2 dagar :angel:

Ja, det är helt sant, Norge och även Göteborg är inte ovanligt.

Jag har i min "närhet" minst 3 hästar som inte visat hälta samma dag som terrängprovet men väl dagen efter (inga synliga skador heller)

Att man upptäcker skadan först dan efter är självklart vanligt, och att man missar en "varning" och skadan sen uppkommer vid nästa ansträngning är naturligtvis också vanligt, där är vi överens

Men att skadan skulle märkas först några dagar senare (fastän man kollat sin häst dan efter) det går ganska rätt emot beprövad vetenskap.... men det är ju alltid bra att ha nåt annat än sin egen ridning/träning att skylla på och då är ju underlaget tacksamt :angel:

På den här punkten antar jag att galopptränarkåren inte skiljer sig från ridsportgrenarna.... vi ligger inte direkt i världens frontlinje i den grenen :devil:

Och nej, jag tillhör inte ägarna eller fancluben på Täby galopp, i helgen var det första gången jag var där om man bortser från ett studiebesök med mina hästgymnasie-elever för många år sen då vi fick galoppera plasthäst :p

Att man upptäcker skadan först dan efter är självklart vanligt, och att man missar en "varning" och skadan sen uppkommer vid nästa ansträngning är naturligtvis också vanligt, där är vi överens

Men att skadan skulle märkas först några dagar senare (fastän man kollat sin häst dan efter) det går ganska rätt emot beprövad vetenskap.... men det är ju alltid bra att ha nåt annat än sin egen ridning/träning att skylla på och då är ju underlaget tacksamt :angel:

Nej det går inte alls emot beprövad vetenskap. Det handlar inte om "flera dagar" utan en eller ett par dagar. Om veterinär (och i detta fall veterinärerna på ATG-kliniken) säger att underlaget med all sannolikhet så tycker jag nog att det är troligt, eller hur?
Dessutom finns synpunkter på banan och skador som kan bero på den även på kliniken (ja jag har hört det direkt själv vid besök med hästar där) så jag förstår inte vad du egentligen krigar emot?

OCH hur vet du att du har den typen av kontakter på Täby som inte jag har?????
Hur konstaterar du det via vårt PM????
Du har ju som du själv skriver inte "räknat" hur många som har avlivats efter lopp pga av skador utan du har fått höra det av tränare, alltså i "andra hand" vilket även jag har.
Du skriver ju själv:
Enligt det jag hör om banan av min kompis och av andra så är dirttrackbanan dels ojämn vad gäller djupet på sanden, dels stenhård som betong under sanden, som bitvis är ganska grund.
Detta är taget ur ditt första PM till mig vilket bekräftar det jag skrev nyss.

Det är nog många olyckor av varierande art som inte nämns någonstans, på någon hemsida eller i en tidning eller vart som helst.

Det har bara varit att följa galoppen på TV så hade du snart sett att det hänt otroligt mycket i år..

På den här punkten antar jag att galopptränarkåren inte skiljer sig från ridsportgrenarna.... vi ligger inte direkt i världens frontlinje i den grenen :devil:

Och nej, jag tillhör inte ägarna eller fancluben på Täby galopp, i helgen var det första gången jag var där om man bortser från ett studiebesök med mina hästgymnasie-elever för många år sen då vi fick galoppera plasthäst :p

Jag måste nog hålla med mammaberg och flashlight i detta de skriver. Vet flera hästar under alla de år jag nu ridit ft där senskadan inte visat fören någon dag efter terrängen.

Vet också hästar som haft senskador som de inte ens varit halta av.

Ja, det är helt sant, Norge och även Göteborg är inte ovanligt.

Pratade med en dressyrdomare idag. Hon och hennes man har ett antal hästar som går löp. Hon berättade att hon kör mkt till Norge och Dk. Ställde då en fråga om Täby. Oj vilket svar jag fick. Tur jag var förberedd, annars hade jag blivit chockad. :o
Sammanfattningsvis: Hon stödjer dej fullt ut.
Hon namngav ett antal personer också... Oj vilken ilska där finns i de leden. :o

Jag VET inget om Täby men du är iallafall inte ensam i dina påstående. :D

Sen tror jag kanske däremot inte att det spelade så stor roll på ft där. Men det är bara vad jag tror. :p

Pratade med en dressyrdomare idag. Hon och hennes man har ett antal hästar som går löp. Hon berättade att hon kör mkt till Norge och Dk. Ställde då en fråga om Täby. Oj vilket svar jag fick. Tur jag var förberedd, annars hade jag blivit chockad. :o
Sammanfattningsvis: Hon stödjer dej fullt ut.
Hon namngav ett antal personer också... Oj vilken ilska där finns i de leden. :o

Jag VET inget om Täby men du är iallafall inte ensam i dina påstående. :D

Sen tror jag kanske däremot inte att det spelade så stor roll på ft där. Men det är bara vad jag tror. :p

Tack, ja jag förstår precis vad du fick höra!:D Och jag vet hur många som står bakom!

Det är därför jag blir lite ledsen när folk här låter som om jag skulle ha personliga intressen i att "tjafsa" om detta:crazy:

Jag tror inte heller en enstaka ft har så stor betydelse, men ville egentligen bara upplysa om diskussionen eftersom en av mina ft-vänner fick sin häst skadad förra året som sagt och är helt säker på att orsaken var banan vilket även vet trodde!

Senast ändrad av en moderator:

Snygga brudar:love: nu förstår jag varför Cassius ville galoppera mot framridningen där stod ju snygga Betti:d Men jag funderar på om han tänkte prova på att leka Sanna Kallur o hoppa häck... Dottern var tvungen att korsa sin egen väg för att få stopp på honom o att komma till vattenhindret. Fort gick det i alla fall inga tidsfel där inte.

Jättetrevliga tävlingar :bump:

Nu ska det trappas ned lite ingen mer fälttävlan men div.2 dressyr o banhoppning. Vi ses väl framåt våren!

(btw, bilderna från dressyren är det dem jag tog? :eek:)

Nej, visste inte om jag fick lägga upp dem. Alla bilder i tråden har Stefan Uppström tagit.

Tack igen alla! :love::bow:

Här kommer lite bilder från **-iga terrängen, som vanligt har jag inte orkat redigera.
http://www.pixbox.se/alb_show_id914341_page0.html
http://www.pixbox.se/alb_show_id914377_page0.html

Emma och Presse :bow::bow::bow:

Min favorit:
23702862.jpg

Åhh vad fina ni är :love:
En vacker dag, vilket år som helst, ska jag och Dumeleine se lika fina ut som ni gör på dressyrbanan :D (man måste ha banbrytande målsättningar har jag fått lära mig)

Grattis till er placering:banana:

En vacker dag, vilket år som helst, ska jag och Dumeleine se lika fina ut som ni gör på dressyrbanan :D (man måste ha banbrytande målsättningar har jag fått lära mig)

Och en dag ska jag och Drulle (om din fina häst har öknamn så...) flyta fram över alla terränghinder som ni!:banana::bump:

En realistisk målsättning i mitt liv!:cool:

"stålhästen" kom hem idag.. knappt halt och nöjd och glad.

några rejäla muskelbristningar var vad veterinären trodde. Tur i oturen om man säger så..

Liknande trådar

D
Övr. Grenar Länk Någon som sett honom live? Berätta!!!
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Eldoria
·
T
Övr. Grenar Herregud, jag är i chock. Läste precis om att han fick transportsjuka under hemresan hem från Baden Baden...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka