Ta med sadeln från USA?

MsSleepalot

Trådstartare
Finns det risk att hamna i tullen om man tar med sadel i bagaget när man flyger hem från USA? Eller är det tullfritt när man tar det med i bagaget?:confused:

Sv: Ta med sadeln från USA?

Så länge som sadeln är begagnad så är det ingen tull vad jag vet, man ska ju egentligen betala tull på nya grejer, men det är ju upp till en själv om man vill deklarera eller inte. Jag och min man tänker ta med oss varsin sadel när vi åker till hösten, men de kommer nog båda att vara aningen begagnade. Jag tog med mig min engelska sadel både till USA och hem igen och då va det aldrig någon som sade något i tullen.

Finns det risk att hamna i tullen om man tar med sadel i bagaget när man flyger hem från USA? Eller är det tullfritt när man tar det med i bagaget?:confused:

Varken begagnat eller nytt är tullfritt, du får föra in ett värde av $40 tullfritt, men det är inte ofta man tullar in sina saker..risken finns ju att dom kollar en, men det har jag aldrig varit med om!

Kollade med tullverket för jag blev lite fundersam.

Så här skrev jag:
Hej,
Jag och min man skall åka till USA i höst för att hälsa på familjen. Vi håller på med hästar på fritiden och vill ta med oss varsin sadel från USA, frågan är ju nu om vi måste betala tull för dessa och i så fall hur mycket? Sadlarna kommer antagligen att vara begagnade och inte nödvändigtvis köpta från en affär, vi har vänner som håller på med hästar där så ev. kan vi köpa sadlarna av dem. Priset kommer att ligga runt 7000kr styck.

Så här löd svaret:
Hej!
Här kommer svaret på din fråga.

Som resande har man, förutsatt att man har varit utomlands mer än 24 timmar, rätt att föra in varor till ett värde av 1700 sek.
Eftersom era sadlar kostar ca 7000 kr st så innebär det att ni måste förtulla in dessa varor.
De avgifter som Tullverket debiterar er i samband med import av sadlar är 2,7 % i tull samt 25 & i moms på tullvärdet.

I samband med förtullningen utgår man ifrån ett tullvärde. Tullvärdet är dels fakturavärdet, dels fraktkostnaden, ev försäkring i samband med transporten.
Tullvärdet räknas då om till svenska kronor efter den då gällande kursen för dagen.
Du kan själv titta på valutakurser på www.tullverket.se

Observera att du även måste betala moms på tullavgiften.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Bengt Sjöstedt
Tullinformatör

aha, då får ni varsin sadel för 9000 kr styck då, det är ju ändå rätt billigt med tanke på vad de kostar här! :bump:Se bara till att köpa en bra sadel!

Ja, jag ska verkligen försöka hitta något bra :). Försöker att övertala en kompis att sälja sin sadel till mig, om jag inte minns fel så är det en Circle Y och är jätteskön att sitta i :love:.

Ah tack för infon:)
Jag har betalat sadeln nu och ska komma fram till min kompis där i USA idag. Den kostade totalt 8600kr. Och nu vet jag att den billigaste modellen av denna sadel kostar 20.000kr här i sverige så min sadel lär ju kosta en liten peng mer eftersom det är show varianten av den sadeln. Så skulle jag få lov att tulla så är det ju ett grymt klipp jag gjort hursom helst;)

Återstår att se på måndag för då kommer kompisen hem:banana:

Ah, grattis, låter som du gjort en jättebra affär! Är lite nyfiken på vad du har köpt för något, letar ju själv just nu efter en sadel i USA. Om du vill får du gärna pm:a mig. :)

Nu är sadeln på väg till mig från arlanda och slapp all tullning/momsning:) Så underbart!

Har betalat 8600kr för en ny Bob Loomis Show Reiner direkt från tillverkaren
bob_loomis_show.jpg

Hoppas bara den passar min kuse:banana:

wow, den är jättesnygg, grattis grattis :D

Ja den var riktigt snygg IRL också, men passade tyvärr inte min häst:( Riktigt synd...så då är det väl bara att ut på jakt efter en annan sadel:cool:

Neej,vad tråkigt!

Var den för liten/stor då eller?

Men du kan då tjäna en bra peng på att sälja den iallafall! :d:D

Ja det var riktigt tråkigt för den var himla snygg.

Hmm alltså min häst är lite för böjd i ryggen och sadeln för rak så den låg liksom som en brygga över ryggen...inte bra=/
Så nu blir det till att sälja;)

Shit vad tråkigt att den inte passade till din häst :cry:

Har nu själv köpt en ny sadel från USA som jag ska ta med mig hem i september, hoppas verkligen att den passar till min häst... Jag beställde en med flexitree, vet inte om det hjälper för passformen, men man kan ju alltid hoppas :). Min man köpte också en, så vi får med oss två sadlar med matchande träns och brösta :D.

Min mans sadel
DAK600Bsm.jpg

Min sadel
DAK600Lsm.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 762
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 693
Senast: astronaut
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 529
Senast: Paddington
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?