Sv: Ta med sadeln från USA?
Kollade med tullverket för jag blev lite fundersam.
Så här skrev jag:
Hej,
Jag och min man skall åka till USA i höst för att hälsa på familjen. Vi håller på med hästar på fritiden och vill ta med oss varsin sadel från USA, frågan är ju nu om vi måste betala tull för dessa och i så fall hur mycket? Sadlarna kommer antagligen att vara begagnade och inte nödvändigtvis köpta från en affär, vi har vänner som håller på med hästar där så ev. kan vi köpa sadlarna av dem. Priset kommer att ligga runt 7000kr styck.
Så här löd svaret:
Hej!
Här kommer svaret på din fråga.
Som resande har man, förutsatt att man har varit utomlands mer än 24 timmar, rätt att föra in varor till ett värde av 1700 sek.
Eftersom era sadlar kostar ca 7000 kr st så innebär det att ni måste förtulla in dessa varor.
De avgifter som Tullverket debiterar er i samband med import av sadlar är 2,7 % i tull samt 25 & i moms på tullvärdet.
I samband med förtullningen utgår man ifrån ett tullvärde. Tullvärdet är dels fakturavärdet, dels fraktkostnaden, ev försäkring i samband med transporten.
Tullvärdet räknas då om till svenska kronor efter den då gällande kursen för dagen.
Du kan själv titta på valutakurser på
www.tullverket.se
Observera att du även måste betala moms på tullavgiften.
Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.
Vänliga hälsningar
Bengt Sjöstedt
Tullinformatör