Får jag ta med det hem från England eller inte?

Inte svar för ts men rolig, såhär i efterhand, historia när jag som ung och inte så resvan åkte till usa. Hade i handbagaget lite ätbart som extra med mig. Efter att jag med mycket om och men tagit mig igenom passkontrollen ser jag helt plötsligt hur två uniformerade personer blir dragna efter en malinois/schäfer som hade riktningen inställd, på MIG! :nailbiting: Och den hoppar på min väska. Jag fick vackert följa med till de hemliga rummen på flygplatsen med hjärtfrekvens på 200 och där började de gå igenom mitt handbagage, böcker, extrakläder, choklad... this is ok... och så till slut, i botten, en clementin! THIS is absolutly NOT ok to bring to sunny Florida, they have their own fresh fruits. Pass ner i papperskorgen, lite fniss och have a nice trip och sen fick jag gå.
Så pinsamt men det gick ju bra men jag blev ju livrädd att någon lagt knark i min väska. 😅
Min mor och far har alltid med sig en massa mat till mig när de kommer över och för någon gång sedan blev de markerade av knarkhunden på väg in till Skottland - de blev lite vita i ansiktet men hundföraren kunde uppenbarligen läsa sin hund för han såg bara lite snett på dem och undrade "Have you got bread?"
De hade flera paket havreknäcke i handbagaget. :D Vovven var visst förtjust i bröd.
 
Det här med EU/inte EU känns lite extra tramsigt/surt med just UK eftersom allt gick alldeles utmärkt innan Brexit, sedan bär produkterna plötsligt på smitta från en dag till en annan.
Jag förstår att det handlar om svepande regler men jag är absolut inte mer orolig för att jag ska råka smitta någon med svinpest för att mina släktingar tar med sig produkter härifrån nu än jag var för tio år sedan.
Nu mer så är all import på jobbet som kommer ifrån Storbritannien så är en säck öppnad för att ta prover från varje batch och sedan tejpat med livsmedelsverkets tejp.
Detta förekom aldrig när Storbritannien var med i EU.
 
Nu mer så är all import på jobbet som kommer ifrån Storbritannien så är en säck öppnad för att ta prover från varje batch och sedan tejpat med livsmedelsverkets tejp.
Detta förekom aldrig när Storbritannien var med i EU.
Visst är det lite märkligt?
Teoretiskt förstår jag helt och hållet varför men samtidigtt änker jag att de krånglar till det i onödan. 😅

Ett av mina Secret Santapaket kom ju inte igenom tullen på grund av en påse blåklintsfrön. :( Tydligen en livsfarlig och invasiv blomma.
Jag fick tillbaka paketet typ tre månader senare, eller om det var fyra?
 
Visst är det lite märkligt?
Teoretiskt förstår jag helt och hållet varför men samtidigtt änker jag att de krånglar till det i onödan. 😅

Ett av mina Secret Santapaket kom ju inte igenom tullen på grund av en påse blåklintsfrön. :( Tydligen en livsfarlig och invasiv blomma.
Jag fick tillbaka paketet typ tre månader senare, eller om det var fyra?
Själv hittade jag en jättebra hemsida som säljer sättvitlök ungefär säsongen efter brexit :cautious:.
 
Visst är det lite märkligt?
Teoretiskt förstår jag helt och hållet varför men samtidigtt änker jag att de krånglar till det i onödan. 😅

Ett av mina Secret Santapaket kom ju inte igenom tullen på grund av en påse blåklintsfrön. :( Tydligen en livsfarlig och invasiv blomma.
Jag fick tillbaka paketet typ tre månader senare, eller om det var fyra?
Låter lite konstigt, jag har flera gånger köpt bl a blåklintsfrön från UK och en gång fått försändelsen öppnad av tullen men bara ihoptejpad och vidarebefodrad till mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 172
Senast: AraSlei
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 892
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp