Får jag ta med det hem från England eller inte?

Nja, det är det officiella dokumentet med alla paragrafer om vad som gäller och vilka undantag som finns. Och det är på engelska.
Alltså, jag tycker du bara tar med ditt godis.

Med 99,999999 % säkerhet vågar jag säga att OM tullen skulle kolla dig - vilket aldrig har hänt mig och som är ovanligt bland ”vanliga” resenärer inom Europa - så skulle de inte rycka på ögonbrynen för några godispåsar.
 
Ost har aldrig varit ett problem ens in i USA ... Tullarna ser bara lite lustiga ut nar man forklarar att man ar trott pa Cheddar och vill ha en GOD ost som den Svenska Vasterbotten.:D
Vad jag lart mig ar att "processed" mjolk, kott, och frukt, bar, och gronsaks produkter ar okay, men ingenting som ar farskt bor man ha med sig nagonstans utomlands (Eller till Californien om man kommer fran en annan delstat)

Är det så så är det ju absolut lugnt. Jag uppfattar det inte så men som sagt, jag hänger inte med i det finstilta. 🫣
Såhär står det dock på tullverkets hemsida :

”Vissa livsmedel är förbjudna att ta in till Sverige​

Livsmedel och foder med animaliskt innehåll kan sprida smittor​

Reglerna för livsmedel och foder som har animaliskt innehåll, så som kött eller mjölk, är stränga eftersom dessa varor kan sprida smittor. Dessa varor är förbjudna att ta in till EU – men det finns några undantagna länder, till exempel Norge. Läs mer på Jordbruksverkets webbplats om vilka livsmedel som är förbjudna och vilka som är tillåtna.”

Och så skickar de vidare till Jordbruksverket, där det står ungefär samma sak, som sen skickar till dokumentet på engelska 😁
 
Alltså, jag tycker du bara tar med ditt godis.

Med 99,999999 % säkerhet vågar jag säga att OM tullen skulle kolla dig - vilket aldrig har hänt mig och som är ovanligt bland ”vanliga” resenärer inom Europa - så skulle de inte rycka på ögonbrynen för några godispåsar.

Ja, efter att ha läst allas svar här så tänker jag nog också så 😁
 
Det är inga problem alls! Jag och anhöriga har gjort det säkert 200 gånger vid det här laget, i såväl incheckat som handbagage, och aldrig stött på några problem. Tullen lär inte visa något intresse för dig såvida du inte beter dig skumt på något vis (och oftast ekar det tomt i den delen av Kastrup oavsett, tror nästan aldrig att jag sett någon tullpersonal där).
 
Är det så så är det ju absolut lugnt. Jag uppfattar det inte så men som sagt, jag hänger inte med i det finstilta. 🫣
Såhär står det dock på tullverkets hemsida :

”Vissa livsmedel är förbjudna att ta in till Sverige​

Livsmedel och foder med animaliskt innehåll kan sprida smittor​

Reglerna för livsmedel och foder som har animaliskt innehåll, så som kött eller mjölk, är stränga eftersom dessa varor kan sprida smittor. Dessa varor är förbjudna att ta in till EU – men det finns några undantagna länder, till exempel Norge. Läs mer på Jordbruksverkets webbplats om vilka livsmedel som är förbjudna och vilka som är tillåtna.”

Och så skickar de vidare till Jordbruksverket, där det står ungefär samma sak, som sen skickar till dokumentet på engelska 😁
Det är väl just det där ”kan sprida smitta” som är nyckelregeln här. Vågar garantera att det inte finns nån risk för varken salmonella eller parasiter eller liknande i chokladen, så det bör vara fritt fram. :D

Misstänker att det är främst råa produkter det gäller, men att de inte specificerar mer för att folk inte ska kunna hitta kryphål utan att tullen ska kunna ta allt som de anser har minsta risk?
 
Svinpestutbrottet vi hade berodde antagligen på illegalt införd smittad mat som slängts. Så regler finns för att de behövs.

Fast godis sprider knappast svinpest eller andra sjukdomar.

Enklast är att fråga Tullverket, skulle jag tro.
 
Det är väl just det där ”kan sprida smitta” som är nyckelregeln här. Vågar garantera att det inte finns nån risk för varken salmonella eller parasiter eller liknande i chokladen, så det bör vara fritt fram. :D

Misstänker att det är främst råa produkter det gäller, men att de inte specificerar mer för att folk inte ska kunna hitta kryphål utan att tullen ska kunna ta allt som de anser har minsta risk?

Svinpesten poppar upp som exempel här och var, så det är väl en av sjukdomarna de är mest rädda för.
Ja, det kan ju vara så som du säger att de hellre vill kunna ta hand om saker om det är osäkert.
 
Det är inga problem alls! Jag och anhöriga har gjort det säkert 200 gånger vid det här laget, i såväl incheckat som handbagage, och aldrig stött på några problem. Tullen lär inte visa något intresse för dig såvida du inte beter dig skumt på något vis (och oftast ekar det tomt i den delen av Kastrup oavsett, tror nästan aldrig att jag sett någon tullpersonal där).
Bara för att man inte blir stoppad i tullen är det inte ”inga problem”. Ansvaret ligger på den som tar med mat in i EU.
 
Det är väl just det där ”kan sprida smitta” som är nyckelregeln här. Vågar garantera att det inte finns nån risk för varken salmonella eller parasiter eller liknande i chokladen, så det bör vara fritt fram. :D

Misstänker att det är främst råa produkter det gäller, men att de inte specificerar mer för att folk inte ska kunna hitta kryphål utan att tullen ska kunna ta allt som de anser har minsta risk?
Nej det gäller inte bara råa produkter.
Har du inte sett Gränsbevakarna Sverige?
 
Ost har aldrig varit ett problem ens in i USA ... Tullarna ser bara lite lustiga ut nar man forklarar att man ar trott pa Cheddar och vill ha en GOD ost som den Svenska Vasterbotten.:D
Vad jag lart mig ar att "processed" mjolk, kott, och frukt, bar, och gronsaks produkter ar okay, men ingenting som ar farskt bor man ha med sig nagonstans utomlands (Eller till Californien om man kommer fran en annan delstat)
Du skrev det jag tänkte skriva 😁.
 
Inte svar för ts men rolig, såhär i efterhand, historia när jag som ung och inte så resvan åkte till usa. Hade i handbagaget lite ätbart som extra med mig. Efter att jag med mycket om och men tagit mig igenom passkontrollen ser jag helt plötsligt hur två uniformerade personer blir dragna efter en malinois/schäfer som hade riktningen inställd, på MIG! :nailbiting: Och den hoppar på min väska. Jag fick vackert följa med till de hemliga rummen på flygplatsen med hjärtfrekvens på 200 och där började de gå igenom mitt handbagage, böcker, extrakläder, choklad... this is ok... och så till slut, i botten, en clementin! THIS is absolutly NOT ok to bring to sunny Florida, they have their own fresh fruits. Pass ner i papperskorgen, lite fniss och have a nice trip och sen fick jag gå.
Så pinsamt men det gick ju bra men jag blev ju livrädd att någon lagt knark i min väska. 😅
 
Inte svar för ts men rolig, såhär i efterhand, historia när jag som ung och inte så resvan åkte till usa. Hade i handbagaget lite ätbart som extra med mig. Efter att jag med mycket om och men tagit mig igenom passkontrollen ser jag helt plötsligt hur två uniformerade personer blir dragna efter en malinois/schäfer som hade riktningen inställd, på MIG! :nailbiting: Och den hoppar på min väska. Jag fick vackert följa med till de hemliga rummen på flygplatsen med hjärtfrekvens på 200 och där började de gå igenom mitt handbagage, böcker, extrakläder, choklad... this is ok... och så till slut, i botten, en clementin! THIS is absolutly NOT ok to bring to sunny Florida, they have their own fresh fruits. Pass ner i papperskorgen, lite fniss och have a nice trip och sen fick jag gå.
Så pinsamt men det gick ju bra men jag blev ju livrädd att någon lagt knark i min väska. 😅

Jag har sett manga sadana varianter men tack och lov aldrig upplevt det sjalv. Jag HAR vid tva tillfallen tagit med nagon frukt eller gronsak in som var totalt bortglomd i en vaska, men just de tva gangerna fans ingen "beagle patrull" (de vanligaste hundarna i flygplats tullar). Jag har ocksa sett en nagot trott tullare nar hans hund markerade ett Tyskt par som kom in med en swartswalds tarta som hunden inte skulle ha markerat (men kanske ville ha en smakbit av:p)
 
Jag har sett manga sadana varianter men tack och lov aldrig upplevt det sjalv. Jag HAR vid tva tillfallen tagit med nagon frukt eller gronsak in som var totalt bortglomd i en vaska, men just de tva gangerna fans ingen "beagle patrull" (de vanligaste hundarna i flygplats tullar). Jag har ocksa sett en nagot trott tullare nar hans hund markerade ett Tyskt par som kom in med en swartswalds tarta som hunden inte skulle ha markerat (men kanske ville ha en smakbit av:p)
Jag hade ju helt glömt av den. Jag vet/visste ju att man inte fick ta in den. Numera tar jag aldrig frukt, enbart godis, med mig när jag flyger, oavsett vart jag ska. 😁
 
Jag hade ju helt glömt av den. Jag vet/visste ju att man inte fick ta in den. Numera tar jag aldrig frukt, enbart godis, med mig när jag flyger, oavsett vart jag ska. 😁

Jag hade ocksa glomt och det ar sa lange sedan att jag fick det pa ett flygplan, en stracka innan jag steg pa planet till USA dar de hade andra regler. Oops.:p och jag visste ju men tankte att om jag inte atit upp frukten sa skulle jag lamna den pa planet, men glomde helt enkelt bort att jag hade den.🙄 Jag har ocksa vid ett tillfalle plockat ihop alla gronsaker/frukt/fran vaxtriket for att kasta innan inresa tillbaka i USA fran Canada ... men glomde kasta soppasen ... sa val inne igen nar jag upptackte det packade jag in det som fanns tillbaka i kylskapet pa husbussen.:D
 
:laugh:Inte svar för ts men rolig, såhär i efterhand, historia när jag som ung och inte så resvan åkte till usa. Hade i handbagaget lite ätbart som extra med mig. Efter att jag med mycket om och men tagit mig igenom passkontrollen ser jag helt plötsligt hur två uniformerade personer blir dragna efter en malinois/schäfer som hade riktningen inställd, på MIG! :nailbiting: Och den hoppar på min väska. Jag fick vackert följa med till de hemliga rummen på flygplatsen med hjärtfrekvens på 200 och där började de gå igenom mitt handbagage, böcker, extrakläder, choklad... this is ok... och så till slut, i botten, en clementin! THIS is absolutly NOT ok to bring to sunny Florida, they have their own fresh fruits. Pass ner i papperskorgen, lite fniss och have a nice trip och sen fick jag gå.
Så pinsamt men det gick ju bra men jag blev ju livrädd att någon lagt knark i min väska. 😅
Det här fick mig att minnas brorsan jäkla äpple som han släpade med sig till Thailand. Han tänkte att det skulle ju hinna ruttna i fruktskålen hemma och tog med det. Det fick först flyga till Kastrup, sen till Bankok. När vi väl kom till Bankok så följde ett gäng inrikesflyg under en vecka. Varje gång fick han visa upp det där jäkla äpplet.
Sen flög vi tillbaka till Bankok för att ta flyget hem-där plockade de av honom äpplet.
Det måste ha varit världens med beresta äpple😂
Och det var lika fräscht som i början av resan så det hade allt klarat sig finnt hemma i fruktskålen.
 
Det här med EU/inte EU känns lite extra tramsigt/surt med just UK eftersom allt gick alldeles utmärkt innan Brexit, sedan bär produkterna plötsligt på smitta från en dag till en annan.
Jag förstår att det handlar om svepande regler men jag är absolut inte mer orolig för att jag ska råka smitta någon med svinpest för att mina släktingar tar med sig produkter härifrån nu än jag var för tio år sedan.
 
Inte svar för ts men rolig, såhär i efterhand, historia när jag som ung och inte så resvan åkte till usa. Hade i handbagaget lite ätbart som extra med mig. Efter att jag med mycket om och men tagit mig igenom passkontrollen ser jag helt plötsligt hur två uniformerade personer blir dragna efter en malinois/schäfer som hade riktningen inställd, på MIG! :nailbiting: Och den hoppar på min väska. Jag fick vackert följa med till de hemliga rummen på flygplatsen med hjärtfrekvens på 200 och där började de gå igenom mitt handbagage, böcker, extrakläder, choklad... this is ok... och så till slut, i botten, en clementin! THIS is absolutly NOT ok to bring to sunny Florida, they have their own fresh fruits. Pass ner i papperskorgen, lite fniss och have a nice trip och sen fick jag gå.
Så pinsamt men det gick ju bra men jag blev ju livrädd att någon lagt knark i min väska. 😅
Jag har sett manga sadana varianter men tack och lov aldrig upplevt det sjalv. Jag HAR vid tva tillfallen tagit med nagon frukt eller gronsak in som var totalt bortglomd i en vaska, men just de tva gangerna fans ingen "beagle patrull" (de vanligaste hundarna i flygplats tullar). Jag har ocksa sett en nagot trott tullare nar hans hund markerade ett Tyskt par som kom in med en swartswalds tarta som hunden inte skulle ha markerat (men kanske ville ha en smakbit av:p)
När jag reser in i USA (har alltid div livsmedel med) går jag alltid på rött och rabblar upp allt jag har med mig så får de avgöra om det är ok eller inte. Hellre än att åka fast om man har sagt att man inte har ngt. Sillkonserver har t ex varit ok. När det var extra hårt p g a någon köttsmitta (galna kosjuka?) var det ok med tillagat kött. Kexchoklad, lakrits, rostad lök, hamburgerdressing (American style) mm är också ok. Bara inte själva hamburgaren är med så är det ok som en förvånad tullare sa när jag rabblade upp alla konstiga hamburgertillbehör.

Ett par tre kilo kexchoklad i handbagaget gav utslag i säkerhetskontrollen på Arlanda som varande organiskt, men fick passera efter kontroll.

Däremot skickade tullen tillbaka fin Nya Zeeländsk choklad och honung som skickats till mig av en kollega. Noggrann läsning av finstilt i långt dokument avslöjade att det var honungen som inte fick föras in i EU från vissa länder.
 
Jag hade ocksa glomt och det ar sa lange sedan att jag fick det pa ett flygplan, en stracka innan jag steg pa planet till USA dar de hade andra regler. Oops.:p och jag visste ju men tankte att om jag inte atit upp frukten sa skulle jag lamna den pa planet, men glomde helt enkelt bort att jag hade den.🙄 Jag har ocksa vid ett tillfalle plockat ihop alla gronsaker/frukt/fran vaxtriket for att kasta innan inresa tillbaka i USA fran Canada ... men glomde kasta soppasen ... sa val inne igen nar jag upptackte det packade jag in det som fanns tillbaka i kylskapet pa husbussen.:D
En klassiker! En medresenär gick rakt igenom säkerhetskontrollen på en av Moskvas flygplatser med en stor vattenflaska helt öppet i handen. Vi insåg det först när vi satt i gaten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 172
Senast: AraSlei
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 892
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp