Ta med hund på lång vandring

Sv: Ta med hund på lång vandring

Allt beror på vad man ser som söder till norr. Vi kommer ju närmare göra en mer utförlig lista med start och slutdestination mm. :)

Två veckors vandring är ju ingenting för hunden! Klarar ni så klarar hunden det. Att det sliter? Tja, rent tekniskt sett så sliter väl allt man gör på ett eller annat sätt. Men jag kan inte tänka mig att vandring är särskilt slitande för hunden, inte mer än vad det är för er. Ni ska kanske inte gå endast på asfalt hela vägen, det känns ju inte särskilt bra, varken för er eller hunden.

Hur många mil om dagen hade ni tänkt gå?

Som sagt så tror jag verkligen inte att det kan vara några som helst problem för en hund fysiskt av den rasen ni har. Jag har ändå en Lhasa apso/yorkshire terrier som jag planerat ta med tillsammans med schäfern på en vandring på 2-4 veckor utomlands... Och jag har inte ens funderat över att det skulle vara för jobbigt för dom rent fysiskt faktiskt. Jag funderar mest över hur jag ska kunna ha tillgång till mat till dom. Det verkar vara kruxet känner jag.

2 veckor ungefär har vi väll räknat med att vara ute. Vi lägger hela vår semestertid på vandringen.

Det skulle bli 30-40 mil då. Man säger MAX 4 mil om dagen, men jag skulle tippa på 2,5-3.

Det borde inte vara några som helst problem.

Min Chinese Crested går utan vidare 1 mil om dagen utan att bli trött.

Allt beror som sagt på vart vi tänkte börja och sluta. Sen kan man ju också växla mellan tåg och gång om det är så att vi tänkte ta oss så långt norrut. 2 veckor är vad som är avsatt nu men det kan komma att ändras, än så länge är det en diskussion men det kommer bli av. Noggrannare planering kommer göras när stunden är inne så att säga.

sträckan tror jag som flera andra sagt inte kommer vara någon fara, jag tänker mer på värmen. Min hund hade inte kunnat vandra ö.h.t under de varma timmarna om han inte fick bada och hålla sig blöt. Och överhettning är ju en större risk på hund då de inte kan svettas. Men är er hund värmetålig och gärna svalkar sig i en damm eller liknande vid tillfälle så ska det inte vara nått problem tror jag.

Vandrade i 1 vecka, ca 2 mil om dagen med vår då 7-åriga hund, bergig terräng och ingen av oss var mer tränad än vanlig prommisar men han var aldrig ens i närheten att bli trött, dock varm om vi inte blötte honom ordentligt mitt på dagen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 644
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 827
Senast: Amaranthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka