Har en bekant som har liknande problem att hon upplever att hennes unghund blir "triggad" av för upphetsande aktiviteter och börjar bita och blir okontaktbar. Hennes lösning är att undvika sånt.
Exakt sån var vår hund när han var unghund. Vet att jag skrev några trådar om det här på buke.
Jag fick tips av massor av människor att gå på kurser och aktivera mera. Så vi gick valpkurs, unghundskurs och kurs i rallylydnad. Katastrof alla gånger, och jag fick ofta höra att vi skulle sälja hunden då vi uppenbarligen inte aktiverade honom tillräckligt. Gick sedan en kurs i hur man aktiverar sin hund under promenad med en instruktör från ett litet bolag. Rådfråga henne om min hund och hon sa direkt att det låter som om han inte kan filtrera utan blir övertaggad. Hon lät så bra att jag bokade in en liten kurs i rallylydnad där vi var 3- 5 ekipage. Jag hade först min hund kopplad, men hon frågade om hon fick prova honom lös då vi var inomhus. Det gick kanon och han var helt inne i sin uppgift även när jag tränade honom lös bredvid andra hundar. När hon var klar så sa hon att det var som hon trodde, han har för mycket energi och det blir fel när han inte förstår vad han ska göra för han vill så mycket.
Idag är han 4,5 år och har gräsmattan full med leksaker som han kan leta upp när han får sina ryck. De är kvar, men efter att vi förstod honom bättre som unghund så slutade han med att bitas. Vi gjorde helt enkelt så att vi nonchalerade honom när han fick sina ryck att bitas och hoppa på folk. Var han i koppel så kortades det ner och vi höll honom i halsbandet för att minimera räckvidden. Var han lös så vände vi ryggen till. När han lugnat sig så gick vi vidare utan ett ord. När han blev riktigt lugn så körde vi dogparkour, godissök, fritt gående i skog och mark osv. Det skulle löna sig/vara värt att vara observant på oss och samspela ihop. Vilket lönat sig då han idag kan följa med överallt i samhället samt bo på hundpensionat så han numera uppför sig med bravur.