Ta kort på avlidet djur.

GardenAngel

Trådstartare
Jag ska ta bort ena hunden ikväll och min syster frågade om jag kunde ta en änglabild på henne. Alltså efter att hon somnat in.. Vilket jag såklart kommer göra för hennes skull, om jag känner att jag orkar när stunden kommer. Men jag började fundera på om det är vanligt?
Jag själv skulle inte vilja ha en bild på henne när hon är borta. Förstår att det säkert är något slags sorgearbete men det känns främmande för mig.

Har ni tagit "änglabilder" på era djur? Eller känner någon som gjort det?

Jag ska ta bort ena hunden ikväll och min syster frågade om jag kunde ta en änglabild på henne. Alltså efter att hon somnat in.. Vilket jag såklart kommer göra för hennes skull, om jag känner att jag orkar när stunden kommer. Men jag började fundera på om det är vanligt?
Jag själv skulle inte vilja ha en bild på henne när hon är borta. Förstår att det säkert är något slags sorgearbete men det känns främmande för mig.

Har ni tagit "änglabilder" på era djur? Eller känner någon som gjort det?
Känns makabert tycker jag. Kadaver får jag nog av ändå.

@Migo Jaa, det kan jag också känna. Det är av samma anledning jag inte vill ha hennes aska. Hon är ju ändå borta. Men jag försöker att inte döma min syster. Alla sörjer vi på olika sätt, det finns inga rätt och fel. Började mest fundera på om det är vanligt att göra så.

När min häst tragiskt dog i boxen i november så förmådde inte min mamma sig att ta en bild av honom där han låg, även om jag inte träffat hästen på ett halvår och inte hade möjlighet att åka ned efter att han dött. På något sätt är jag glad för det. Jag vill minnas honom som han var när han levde, hans döda kropp liggande i boxen är inte den färskaste bilden jag vill ha etsad på näthinnan resten av mitt liv. Det jag vill minnas är hur han stod där i hagen och betade bredvid sin bästa kompis sista gången jag såg honom, med sommarsolen på väg ned och vinden i gräset. Vetskapen om att han inte finns mer gör tillräckligt ont som det är, jag behöver ingen visuell bild som förstärker smärta, jag vet redan hur en häst som dött av akut kolik ser ut, och det är inte trevligt.

Däremot så hanterar ju alla sorg på olika sätt, så jag tycker inte man ska döma någon för att dem vill ha en bild som ett minne.

Jag skulle aldrig göra det.
En bekant tog bilder på sitt döda barn och la ut på fb, kändes inte sunt alls.
Alltså... nog för att jag kan förstå och respektera att någon vill ha ett sista fint foto på sitt barn efter döden, det var trots allt en vanlig sed förr, att man fotograferade de döda innan begravningen, som en sista familje-bild. Men att sedan lägga upp bilderna på facebook är ju bara sjukt i min värld.

Nä, det låter makabert i mina öron.

(Jag vet många som tar bilder innan däremot, jag gjorde det inför att min häst skulle avlivas.)

Jag skulle inte vilja göra det och jag vet inte om jag skulle kunna förmå mig att göra det för någon annans skull heller. Beror lite på omständigheter, hur djuret dog och så.

(Jag vet många som tar bilder innan däremot, jag gjorde det inför att min häst skulle avlivas.)
Det verkar väldigt vanligt och jag har svårt att förstå det. Att titta på en bild och tänka att "här var hen så sjuk att jag hade bokat tid för avlivning"? Jag skulle inte ta bilder i den situationen ens om jag inte hade några bilder alls på djuret.

Före avlivning känns som nått helt annat. Jag har en jättefin bild på fjordvalacken taget en kvart före skottet. Han stod för första gången på åratal med klöver upp till knäna och bara njöööt av att få frossa gräs. Ett fantastiskt sista minne.

@Trani Jag kan tycka att det beror på hur djuret mår innan avlivning. Ligger det jättesjukt med dropp så skulle jag inte vilja ha en bild på det. Men jag har tagit bilder på hunden efter att jag bokade tiden. Hon vet ju inte om att hon ska avlivas och är inte dödsjuk på något sätt. Men jag skulle inte heller vilja ha en bild av henne på veterinärkliniken precis innan hon får sprutan.

Det verkar väldigt vanligt och jag har svårt att förstå det. Att titta på en bild och tänka att "här var hen så sjuk att jag hade bokat tid för avlivning"? Jag skulle inte ta bilder i den situationen ens om jag inte hade några bilder alls på djuret.
För mig var det väldigt nyttigt att titta på bilderna, jag velade länge och hörde från många att jag bara avlivade min häst för att jag inte ville vänta utan hältan. Men när jag ser på bilderna så är det så självklart att han inte mådde bra och det var rätt beslut av mig vilket känns skönt. I dag skäms jag mer över att jag lät det gå så långt som jag ändå gjorde, men till mitt försvar var jag 19 år gammal och hade förlorat min pappa ett par månader innan.

Före avlivning känns som nått helt annat. Jag har en jättefin bild på fjordvalacken taget en kvart före skottet. Han stod för första gången på åratal med klöver upp till knäna och bara njöööt av att få frossa gräs. Ett fantastiskt sista minne.
Jag förstår. (Även om jag nog inte skulle tänkt likadant.)

@Trani Jag kan tycka att det beror på hur djuret mår innan avlivning. Ligger det jättesjukt med dropp så skulle jag inte vilja ha en bild på det. Men jag har tagit bilder på hunden efter att jag bokade tiden. Hon vet ju inte om att hon ska avlivas och är inte dödsjuk på något sätt. Men jag skulle inte heller vilja ha en bild av henne på veterinärkliniken precis innan hon får sprutan.
Jag tänker att har man bokat tid för avlivning så mår ju djuret väldigt dåligt. (Hade det handlat om ett friskt djur så hade jag verkligen inte velat föreviga det minnet.) Men absolut är det skillnad på inlagd med dropp och att beta klöver som Migos häst.

För mig var det väldigt nyttigt att titta på bilderna, jag velade länge och hörde från många att jag bara avlivade min häst för att jag inte ville vänta utan hältan. Men när jag ser på bilderna så är det så självklart att han inte mådde bra och det var rätt beslut av mig vilket känns skönt. I dag skäms jag mer över att jag lät det gå så långt som jag ändå gjorde, men till mitt försvar var jag 19 år gammal och hade förlorat min pappa ett par månader innan.
Men hur tänkte och kände du när du tog bilderna?

@GardenAngel: Jag är försiktig med att säga vad som är fel och rätt men jag tycker det är fel av din syster att be om det. En sak om hon hade bett dig angående sin egen hund eftersom hon ville ha bilden åt sig själv (typ för att du är en bättre fotograf och inte lika känslomässigt påverkad).

Själv skulle jag aldrig vilja ha en sådan bild men jag har vid två tillfällen agerat "sista fotograf" för två hästar innan de togs bort och det var skitsvårt. Tyvärr ska jag snart göra det igen. Jag har gjort det för att ägarna står mig nära och velat göra det för dem.

*stor kram* Hoppas allt går så bra det kan ikväll.

@athena_arabians Jag förstår hur du menar, absolut. Jag har sagt att jag får se om jag orkar göra det och det förstår hon. Men samtidigt, om jag känner att jag orkar, vill jag göra det för henne skull. Det är ändå pappas hund egentligen och hon har varit en del av vår familj. Så hela min familj sörjer henne lika mycket som jag. Vi har tagit det här beslutet tillsammans (mest jag och pappa såklart) och jag är den enda som kan närvara vad avlivningen eftersom jag bor så långt bort.

Men känns det inte bra kommer jag absolut inte ta en bild av henne.
Ska åka iväg till veterinären nu.. Det kommer gå fint :) Tack för kramen

@athena_arabians Jag förstår hur du menar, absolut. Jag har sagt att jag får se om jag orkar göra det och det förstår hon. Men samtidigt, om jag känner att jag orkar, vill jag göra det för henne skull. Det är ändå pappas hund egentligen och hon har varit en del av vår familj. Så hela min familj sörjer henne lika mycket som jag. Vi har tagit det här beslutet tillsammans (mest jag och pappa såklart) och jag är den enda som kan närvara vad avlivningen eftersom jag bor så långt bort.

Men känns det inte bra kommer jag absolut inte ta en bild av henne.
Ska åka iväg till veterinären nu.. Det kommer gå fint :) Tack för kramen
Jag ser att du redan åkt, men jag personligen hade hellre haft ett foto på hunden i livet än som död.

Jag beklagar sorgen och känner med dig som följer henne på hennes sista vandring. :cry:
Kram

Jag tog bilder av min häst sista minuten innan och det känns inte konstigt alls. Sen har jag bild av honom med presenningen över sig och det känns inte hemskt heller. Jag ville ju att han skulle få dö så fort det gick för att han skulle slippa ha ont.

Jag tog beslutet att ta bort min älskade katt 16 år gammal, med njursvikt och snabb avtackling. Detta är det djur jag hållt av mest av alla djur jag haft och det var på många sätt traumatiskt. I avlivningsstunden så tänkte jag avbryta för att bara få en dag till med henne, en timme till, en minut till... :( veterinären såg paniken jag hade och gav väldigt snabbt det som skulle ges (som tur var) för det var inte rationella tankar. Efteråt så tog jag bilder av henne, där hon låg i kistan. Det var ren desperation :( ... När jag kom hem så sansade jag mig och raderade bilderna, det kändes bara makabert att ha dem kvar.
Så ja, jag kan förstå att man vill, men det skapar antagligen bara mer ångest, iaf hos mig gjorde det det.
Det var 1 år sedan och jag lipar i skrivande stund, har inte bearbetat klart känner jag.

Jag har inte gjort det (och skulle inte vilja) men har en Facebook-vän som fått avliva flera hundar och varje gång skrivit om det på Facebook och publicerat en eller flera bilder på hunden efter att den avlivats.

Vi blev rådda att ta en sista bild av min sambo på bårvisningen av honom, och det han faktiskt hjälpt andra vänner som inte riktigt kunde ta in att han verkligen var död. En bild gör att hjärnan förstår på ett helt annat sätt. Kan tänka mig att om ts syster inte kan närvara så kan det ändå hjälpa henne med en bild.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 403
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Krålus
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 272
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar