Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Inne lite snabbt.

Stoet är enormt stressat just nu sen vi tog bort det döda fölet, har provat låta henne lukta med resultat hon har huggt efter det, just nu står dom i varsinbox brevid varandra. Och vi har tagit in den gamla valacken som står i fölboxen just nu.

Väntar på vetten som ska ge henne lite lugnande plus komma med en brems, vi äger ingen tyvärr, har flått vårt föl & klätt in det nya i skinnet & hällt en halv burk vicks i hennes näsa.

Kommer efter samtal med hingstsugen att bremsa henne & tvångsdia fölet med jämna mellanrum.

Förmodligen kommer fölägarna bli kvar här inatt & sova i våran husvagn så länge. Fölisen får flaska & mår bara fint.

Rapporterar mer sen...

Många som är engagerade...

Håller tummarna jag med!!!

Vad starkt av er att delge oss alla nyfikna hur det går,det är jätteintressant,
man vill ju bara att det ska funka,ge inte upp bara hur jobbigt det än är.
En stor Eloge till er:idea:

ville bara säga.. LYCKA TILL!!!

Vi håller tummar, tassar, tår och hovar för både sto och adoptivföl.. och skänker er en tanke... otroligt bra gjort att ni låtit henne bli amma, nu hoppas vi här med att det går Kalas och att stoet snart accepterar den lilla...

Fölet har diat.

Stoet var pleggad, kedjad & bremsad, har fått mer plegg. Nu ska jag iväg & jobba. Sambo & fölägarna kommer sköta det själv i ett par timmar nu.

Hon var inte helt nöjd men det var ganska skönt att bli diad ändå. Detta kan gå bra..

skickar massor av lycka till tankar både för stoets och fölets skull

Har hittat tråden först ikväll. Jag blir så rörd av alla som engagerar sig och att läsa om diverse solskenshistorier. Jag håller tummarna verkligen :) Och jag hoppas att det lilla fölet som kom in i tråden här på förra sidan också hittar en ny mamma snart, det är för sorgligt när sånt här händer...:cry:

Har följt tråden i tysthet, jag beklagar verkligen det som hände ert föl.

Hoppas det fungerar med det nya fölet, så något gott kan komma ur det! Bra att ni kämpar på och envisas lite, det kan ju ta lite tid.

Tänker på er.

Fölet har diat.

Stoet var pleggad, kedjad & bremsad, har fått mer plegg. Nu ska jag iväg & jobba. Sambo & fölägarna kommer sköta det själv i ett par timmar nu.

Hon var inte helt nöjd men det var ganska skönt att bli diad ändå. Detta kan gå bra..

Ett steg i rätt riktning, kämpa på, det är värt det i slutändan.

Vilken otur med ert föl. Håller tummarna här också för att det går vägen med det nya fölet!

Jag har följt tråden i tysthet.
Skänker er tröst kramar.
Hoppas det går bra med det lilla nya fölet. Så att dom fier varandra.
Synd om stoet som mister sin bäbis.
Ni har gjort ett mycket bra val. tusen kramar till er

Om ni behöver hjälp är det bara att säga till, läste någonstanns att du bodde tio mil söder om klippan och då måste du bo rätt nära mig.

Lycka till med allt i allafall.

Vad skönt att er lilla har fått somna nu. Helt rätt beslut. Även om det känns tungt så är det ju ändå en lättnad på ett sätt..

Hoppas verkligen att allt ordnar sig med det nya fölet, men det låter ju lovande iaf :laugh:

Lycka till med allt nu!!

Jag hoppas också att spöket accepterar den nya fölet!

Det är ju mycket nyttigt för henne att faktiskt vara mamma och lära upp ett föl.

Helt enkelt samla erfarenheter inför framtidens fölningar.

/kt

vi bor i tomelilla all hjälp är välkommet, går snart på knäna här.
Jag ringer dig.

Donetta har inte vaxproppar än, men nu kommer en stråle genomskinlig mjölk när man tar i spenen och mjölkar ur. Det närmar sig för oss också, men jag tror inte föl kommer inatt.

/KT

Även jag har erfarenhet från flera fall av att få ihop amma och föl och det kan ta upp till tre dygn av envishet och hårt arbete innan det fungerar, men vi har fått det mest rabiata sto man kan tänka sig att acceptera ett annat föl. Ett tips är att be vet att skriva ut "å vad heter det nu igen..." , ah Oxytocin, ett hormon som stimulerar att mjölken rinner till. Det är lättare för fölet då. Man får vara beredd att vara lite hård mot stoet med tex brems och ev lugnande i början. Men det är värt besväret för det är otroligt slitigt att föda upp ett moderlöst föl på konstgjord väg.
Hör av dig om du vill ha tips. PM:ar tel.nr.

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!