Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Hade det varit jag så hade jag inte sett det helt främmande att låta fölet få leva, hur knasigt det än låter, om jag kunde garantera att det som äldre häst ENBART kommer vara sällskapshäst hela sitt liv hos en person som är väl bekant med dess handikapp. Kände en häst som var blind, hon klarade det galant så länge man pratade mycket med henne så hon kunde lokalisera var hon var, precis som med blinda människor.

Kom ihåg att fölet nog inte mår dåligt, det har ju ingenting annat att jämföra med.

Det är inte humant att låta detta fölet leva!! Visst så länge som det finns en trygg kompis som den kan gå med kan det eventuellt fungera. MEN det finns massor av såkallade sälskapshästar som ingen vill ha för att de inte fyller någon funktion. Man kan aldrig garantera att man kan ha en häst livet ut, de behöver ett andra handsvärde också.

Till TS. Jättetråkigt att det blev så här med er fölunge. Jag tror att det bästa ni kan göra är precis som alla andra sagt avliva fölungen tillsammans med mamman och låt henne ha fölungen hos sig tills hon själv går ifrån honom.
Antingen i boxen eller i hagen tillsammans med den övriga flockan beroende på hur man har hästen. Jag hade valt att avliva fölungen tillsammans med stoet och hennes övriga flock eftersom hon då haft något att gå till. Men annars är boxen ett jättebra alternativ huvudsaken är att hon får en chans att förstå.

Jag tror sen inte det kommer att bli några problem med att hon letar eller försöker att ta andras föl.

För att få stoet att sina så ta bort kraftfoder öka motionen, mjölka INTE!!

Önskar dig lycka, berätta gärna hur du valde att göra och hur allt gick.

Jag ska filma fölet idag, så får vi se om inläggsskaparen som tyckte vi skulle spara fölet fortfarande tycker den ska sparas när h*n ser vilket liv den har nu. :cry:

SKa ringa försäkringsbolaget idag & kolla med dom, vill inte avliva innan vi fått besked från dem eller veterinären som skulle ta kontakt högre upp om den ev. ska gå till obduktion pga sin ovanliga missbildning. Ska den obduceras så bör den vara så "färsk" som möjligt.

Kan dom lära sig någonting så ställer jag gärna upp & låter dem få kroppen. Likabra som "bara" gräva ned här hemma.
Måste man ha tillstånd för föl?
Jag sökte för min unghäst & han ligger begravd här hemma.

Har fölt din tråd sedan erat lilla föl föddes.
Det smärtar mig djupt att ni ska behöva gå igenom detta, och jag beundrar att ni så eftertänksamt och klokt fattar beslut.

Även jag stödjer att hon tas bort inne hos sin mamma så snart som möjligt. Jag hoppas att erat duktiga sto kan få bli amma.

Tänker på er i eran svåra stund.

Hoppas att du inte tar illa vid dig att jag frågar, men jag har aldrig hört talas om denna missbildningen. Hur ser hon ut?? Har hon inga ögon alls? Vad tror man denna missbildningen beror på?

Som jag sa tidigare så tycker jag att ni har fattat det enda rätta beslutet tänker på er och beklagar.

Finns springor & ögonanlag men inga ögon, bara en "hinna" bakom ögonlocket.. Och lindrig vattenskalle.

Dom vet inte riktigt, kan vara ett virus tidigt i dräktigheten när ögonen skulle utvecklats eller att sto & hingst helt enkelt inte var kompatibla enligt vetten som var ute, hon skulle ta reda på mer om missbildningen & återkomma till oss.
Kan även vara ett nyck av naturen.

Senast ändrad:

Har haft kontakt med dom, men dom tyckte avståndet var för långt. Jag bor långt söderut, ca 50 mil från dem.

ah ok :(

solskenshistorien är ju från förra året med ardennern å lilla ädla halvblodet :love:

ah ok :(

solskenshistorien är ju från förra året med ardennern å lilla ädla halvblodet :love:

åh trodde det var annonsen som låg på SR ang ett föl utanför karlsstad som efterlyste amma, tittade inte på länken utan trodde det var om den som efterlyste då det var en SR länk

:o my bad

Numret är inte densamma, men det finns amma närmare.

En bukefalist tipsade i tråden att man visst kunde släppa ut stoet & det blinda fölet ut i en hage & hon skulle hålla det borta från staketet.

Vi lät tanken mogna & beslöt oss för att prova i detta skånska toppenväder, letade upp den gamla spårselen vi hade till min flatcoated retriver, tog den på fölet som sele. Passade perfekt. Skulle någonting hända så är det inte hela världen, tas bort imorgon så fort vi pratat med Agria.

Tog en stund att få henne över gårdsplanen från stallet till hagen, mycket lirkande, pockande från både oss & stoet.
Till sist var vi ute i hagen som var en halvgrushage med slät mark, dvs inga ojämnheter eller hinder förrutom hö ringen.

Perfekt, släppte dom lösa, stoet stod still & den lilla började galoppera runt i små cirklar runt henne, sen blev cirklarna vidare & vidare, sen drog den järnet rakt fram, sen en vid båge. Stoet hann inte med i svängarna, rakt igenom staketet i hörnan på hagen & trillade igenom elrepen ut på fältet.

Herregud jag har 3 månader kvar på min graviditet, sprang dit, trasslade loss fölet, fick in henne i hagen igen. Stoet blev halvt hysteriskt, varpå den lilla sötnosen omedelbart drog järnet igen åt andra hållet, rakt igenom trådarna även där, fastnade i mittentråden.
in i hagen där dom andra 2 hästarna går.

Det andra dräktiga stoet reste sig över fölet & försökte slå ned på det :confused:
Moderstoet gick omedelbart till motanfall med tänder & hovar, vi trodde hon skulle gå igenom staketet i ilska.
Vi kastade oss in mellan dessa flygande hovar för att få bort fölet från den dräktiga, den gamla valacken flög på den dräktiga & även han försvarade fölet.

Vi fick in fölet i rätt hage igen & oskadd, sambon höll den lilla i selen så den inte valsade iväg åt ett nytt håll i full fart, medans jag lugnade moderstoet.

Efter det tog vi in dem i boxen igen inne i stallet.

Nu valsar den lilla ännu värre in i väggarna efter fått smak på friheten.

Just nu sover hon gott nedbäddad i halmen & jag passade på att mocka boxen så gott jag kunde & stö upp lite ny fräsch halm.
Går inte flytta dom till en annan box då den lilla får panik då dom är mer fyrkantiga än hennes hemmabox som är rektangulär.

.Jag skulle filma henne i hagen som minne, men hann inte få upp kameran innan första braket genom staketet kom.

Summan av detta är:

Släpp inte ut ett blint föl i en hage & tro stoet klarar/hinner hålla koll på det, dom är fruktansvärt blixtsnabba trots dom inte ser ett smack.
Vårt sto på 1.70 med låånga ben & som är riktigt smidig hade inte en chans att hänga med.

Men hon hade säkerligen toppenkul sina få minuter i frihet. Bara vi som närapå fick magsår.

Det är en så förbannad otur. Men det händer ju ibland både på djur och människor att det blir missbildningar.

När vi födde upp "storgrisar" för en massa år sedan var det en liten kulting som föddes med hela tarmpaketet på utsidan. Det var bara att avliva den direkt.

En häst är väldigt beroende av att se och ni gör helt rätt att ta bort fölet.

Det är ju litet skillnad när en gammal häst får tex starr så synen försvinner gradvis. Ett föl har så fruktansvärt mycket spring i benen att den svårligen håller sig innanför staketet om den inte kan se.

Ett staket som den inte kan springa igenom kan istället skada fölet riktigt allvarligt.

Ni som tycker fölet ska leva och vara utomhus, tänk på att TS bor väldigt nära en hårt trafikerad väg. Om fölet drar ut på vägen kan även människor komma till svår skada.

Jag hoppas att det dyker upp ett litet föl som behöver ny mamma snart.

Kanske en ide att kolla om det finns en dansk motsvarighet till ammajouren? Själland är ju inte så långt bort.

/KT

Herregud jag har 3 månader kvar på min graviditet,

Bara vi som närapå fick magsår.

Var nu rädd om dig, vännen!

Jag vet hur jobbigt det är när något såhär hemskt händer när man själv är gravid.

Jag har själv lite mindre än 3 månader kvar, och fick i början av min graviditet erfara det sorgliga när mitt sto miste sitt föl i sjunde månaden och nästan strök med själv.

Glöm inte bort dig själv..

Styrkekramar!

*kl*
Var det inte en annan bukefalist som råkade ut för ngt liknande för ca 5 år sedan? :confused: Har för mig att fölets ögon sändes ända till USA för undersökning efter avlivningen.

Har läst tråden. ögonmissbildning tror jag den hette, hittade den när jag googlade på missbildningen.
Därav en utav anledningarna hon inte är avlivad ännu om hon ska gå till forskning.

Får vi klartecken imorgon så tas hon bort samma dag.

Jag vill inte förvärra er sitaution med att säga "vad var det jag sa" men jag kan inte låta bli att kommentera att jag mitt tidigare inlägg varnade för att just detta skulle kunna bli effekten av att släppa ut ett blint föl i hagen

Jag tycker inte heller ni ska prova släppa ut dem, det är bara en onödig stress och risk för dem båda.

Jag blir bara så ledsen och förbannad att folk ska ge så korkade råd när de inte har en aning om vad de snackar om.

Självklart är risken stor att ett blint föl panikspringer in i staketen och att ett lika stressat sto springer efter och gör vad hon kan för att skydda sitt föl.

Har den som uttalade sig om att det inte skulle vara någon fara själv sett hur ett blint föl beter sig , det går ju inte att göra en jämförelse med ett friskt föl , naturens logik och lagar är liksom satta ur spel i en sådan här situaution.
Rådet och rekommendationen var lika korkade som rådet att låta fölet få leva som sällskapshäst!

Den där upplevelsen kunde båda stoet, fölet och ni själva varit besparade av.

Jag är medveten om det.
Det kunde även gått bra & fölet hållt sig i närheten av stoet & tryggheten.
Den hade inte panik, utan njöt av att få röra sig mer än max 20 steg åt varje håll utan att braka in i någonting. Och vi båda var i hagen & höll uppsikt, hade aldrig vågat lämna dom helt själva & planen var ca 10 minuter ute i frihet.

Nu blev dom utsläppta för stoet skull, hon är van vid lång utevistelse dagligen & har knappt rört på sig sen fredagskväll när dom blev intagna för natten, utan bara fått en mindre promenad där sambon hängt som en vante efter henne dom 200 meterna.
Släppa ut henne utan föl i hagen ens för 5 minuter, vågar jag inte för hon kommer gå igenom staketet trots vi har 10.000V i 8mm elrep & en slät övertråd.
Strömmen var självklart inte igång när fölet gick igenom då vi räknade med att den skulle braka igenom iallfall en gång.
Men jag är glad vi hade elrep som den kunde braka igenom på ett smidigt sätt, dom fångade upp henne mjukt & bromsade mellan linorna & inte trästaket.

Hade fölet varit seende så hade dom varit ute redan igår en stund.

Pest eller kolera helt enkelt, vi provade & det fungerade inte.
Förhoppningsvis kommer hon komma ut som vanligt igen senast på torsdag efter vi avlivat kickan imorgon.

Åh kramar om dig Spirit och skickar styrkekramar! Du är stark och klarar denna prövning!!

//M:et

Jag har ingen som helst erfarenhet inom dethär med föl... Hoppas att det ordnar sig i allafall, och jag förstår hur jobbigt det måste vara :cry: Här får du en massa tröstkramar i alla fall! :cry:

Usch så det kan bli. Det finns mycket man inte har en aning om.:cry:

Vad jag dock inte heller skulle säga ALDRIG om är att inte mjölka ur lite vid behov. Inget man ska göra om det inte behövs men ibland behöver man hjälpa till att mjölka ur ett sprängfyllt juver. Jag har ett sto som fick juverinflammation och förstörd juverhalva av att inte få hjälp att mjölka ur. Så för mig finns det aldrig några tvärsäkra råd!

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!