Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Vad tråkigt! Den kanske inte hade fått i sig tillräckligt från start och då går det snabbt bakåt. Nu får du blicka framåt mot nästa fölning. Stort lycka till!

Vaknade kl 11.
Vilken lyx att få sova så länge i ett sträck.
Har varit ute & tittat till amstoet som går själv i en liten grushage utan mat & vatten, hon är inte helt nöjd.
Stängde in henne i lilla lösdriftshagen (har lösdriften i en egen liten hage på 30*30m men dom går på hela 1 ½ hektar när dom är på lösdrift.)

Hann precis stänga dom 2 översta linorna om henne imorse vid 5 tiden, vände mig om för att ta den 3:e linan när hon plötsligt hoppade igenom gummibandsgrindarna så dom small.
HOn skulle in till dom andra hästarna helt enkelt, jag orkade inte ta tag i det just då, hon fick gå med dom andra sålänge, jag var tvungen att gå & sova.
Sambon var sen ute vid halv 7, lagade grindarna & stängde in henne igen i den lilla hagen.

Sprang upp till stallet & slog på strömmen (10.000 V), precis när han slog om brytaren så tryckte hon på linorna för att komma igenom, fick sig en rejäl pärla så hon kastade sig baklänges in i hagen igen.
Nu står hon & hänger mitt i hagen, inte speciellt nöjd.
Ska snart ge henne en ½ hink med vatten så hon inte blir helt uttorkad.
Hon har tillgång till halm både ute & inne..

Vi mår ganska bra, självklart är vi väldigt ledsna, det är verkligen inte rättvist att även detta fölet fick sätta livet till.
Troligtvis var det fölsjukan eller nått, han har varit svår att få på benen vid varje måltid, men alltid diat friskt & har fått rikligt med mjölk av stoet.

På bara 2 timmar så slog det om helt, från ganska pigg & dödshungrig till fullständigt oberörd av juvert & flaska oavsett vad vi än gjorde.

All heder till den privatpraktiserande vetten vi använde hela tiden sen kickan fick sin diagnos tills hon avlivades som utan knussel genast gick ur sängen & körde hit så fort hon kunde när jag ringde vid 3 tiden inatt. :bow:
Skulle kunna kyssa människan......:love:
Hon har sagt att vi ska ringa vid minsta lilla fnurra på tråden dygnet runt ang det andra stoet, lovat komma direkt.:bow:

Nu ska jag fortsätta njuta av pannkakorna som mamma lämnade av innan, har inte ätit ordentligt sen i lördags. Sen dusch.....

Tack för all peppning, telefonsupport, tillsammans är vi starka.

Ni är guld...

All heder till er som kämpade så! :bow::bow::bow:
Fler sådana hästmänniskor och världen vore en mkt, mkt bättre plats för både hästar och hästfolk!

Lycka till med stoet och era andra hästar!

Sorgligt med bägge fölen.
Men så många engagerade hästmänniskor det finns runt om i landet,tycker det är fantasktiskt!!!:bow::bow:

Lycka till med nästa födsel...

Hur blir det om nu fölet hade fölsjuka? Tänkte att du hade ju ett till föl som var på väg... Kan det smittas då?

*kl*
följt tråden i tysthet. All heder till dig kvinna :) Vilket jobb.. Synd att de inte hade ett lyckligt slut, hkker tummarna för nästa sto.

Chefen min förlorade i morse sitt föl till deras shettis, så hon är anmäld till amningsjouren. Står till förfogan i blentarp skåne om hon skulle behövas.

Otroligt tråkigt att det gick som det gick med fölen :cry:

Du ska ha en eloge för din kärlek och envishet :bow::love:

Beklagar att det inte gick med denna fölis heller :cry:

Men ni har ju verkligen gjort allt för att få det att fungera. All heder åt er som kämpade så :love:

Vila upp er ordentligt nu, så hoppas vi att allt går vägen med nästa fölis. Jag håller tummar och tår för er :banana:

Idag har jag legat på soffan, ätit lite lösgodis, zappat på tv:n, surfat, mockat stallet.
Sambon kom hem med pizza, sen hem till grannen & lånat deras dusch, där skrubbade vi oss båda med en skrovlig badsvamp, jag peelade hela kroppen & ansiktet & smorde sen in hela kroppen. (renorverar badrum & är utan dusch)

Tog in hästarna när vi kom hem vid 8, nu ligger vi i soffan med varsin laptop i knäet & bara softar. Han med ett glas whiskey & jag med ett stort glas varm oboy.

Ska snart lägga oss tidigt i renbäddad säng, kan garantera att vi kommer sova som 2 små grisar hela natten :p

Man kan nog inte slappa mer än så.... :grin:

Stoet mår fint, är inte speciellt nöjd att fått vara utan mat & vatten sen 5 imorse, vetten rekomenderade för mest optimala resultat att vara utan i 48 timmar, men 24 gick även bra, vill inte utsätta henne för "lidande" i onödan för hon ska sina snabbt & effektivt så hon inte får problem med juvert.
Kommer bara ge henne hö i en vecka sen, kraften får vänta.
Hon har haft jobbiga dygn redan som det är & funnit sig i det jag utsatt henne för med ammafölet för jag har sagt det skall vara så. :love:

Jag älskar verkligen den hästen :love:

Håller tummarna för det andra stoet, ska inte kunna gå åt skogen mer nu...

Håller tummarna, du och ditt sto borde ha fått er beskärda del av olycka nu så det kan förhoppningsvis bara bli bättre.

/B ( som alltid beundrar er som orkar kämpa)

Så tråkigt att det misslyckades. :(
Håller tummarna att inget mer händer och att nästa fölning går vägen med både mor och barn välbehållna. :love:

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar