Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Å vad bra att ni hjälper varandra.

Här kommer pepp och energitelepati till spirit.

Heja heja! Vi håller tummarna!

Dom ar i en annan box nu dvs inte den som hon folat i. D'r har vi parkerat s'llskapsh'sten.
Star i det andra stoetsbox folet ligger i valackens som 'r brevid.

Men vi ska prova det n'r vi ska dia igen om 15 minuter.

Blev av med mina prickar helt p;tsligt :confused:

Läste nyss igenom din tråd. Tycker du är väldigt stark och klarar av detta väldigt bra! :bow:

Hur går det nu med det nya fölet? Hoppas att det går bra så ditt sto får ta hand om ett föl. Om ni ska betäcka om hoppas jag det går bättre nästa år för er, men det borde det göra. Känns som ni har haft er otur så det räcker...

Tänker följa din tråd

Lycka till!

Nu får jag dåligt samvete, är bara några km bort (Bollerup) ju :o
Men jag har varken erfarenhet eller färdmedel... (förutom cykel då...)

Tänker på er Spirit. Tur att du har Humlan som kunde lösa av dig en natt och att Kung_T och andra skåningar kan hjälpa till! <3

En nyfiken fråga?

Hur betér sig stoet?

Känner igen mig i hela ert kämpande.
Min ammas matte gjorde ett jätte jobb när vi sammanförde mitt föl och hennes sto.

Det visade sig lite senare att det nog hade gått fortare för stoet att acceptera fölet om hon hade varit ensam i stallet. För hon skyddade fölet genom att bita mot det. När de satte upp "gardiner" mellan boxarna så fungerade det perfekt.

Hoppas att ni får mer hjälp för man behöver vara några stycken som varvas om.....

Tänker på er.....

TÖmme jag stallet helt så bara hon & fölis är kvar så är hon värre, stressar upp sig ganska mycket & blir otålig & tåler inga buffar alls från fölet.

Nu får dom andra två vara inne på skift, det andra dräktiga stoet på natten då hon har knappt en vecka kvar & redan mjölk i sina juver som går att mjölka, valacken står inne på dagen.

Släppte ut ammastoet & valacken ca en timme innan i hagen, det tyckte hon var jätteskönt.

Sista nappningen nu så har vi tagit en frottè handduk & gnidit över hela fölet & sedan hängt upp i hennes box så hon kan sniffa på den i mellantiden.
Har velat sniffa på honom med bakutstrukna öron men har huggit i luften, sista sniffen hon tog innan vi fick honom lämna hennes box igen var ganska ofarlig.

båda är dränkta i parfymvatten & hon har vicks i näsborrarna. Hela stallet & vi andra stinker horhus rent ut sagt.
Nu ska jag sova 2 timmar, fölägaren har sovit sedan kl 21, jag & KT har fixat nappningarna tills nu så iallfall en får lov att sova litegrann.

Imorgon kväll kör fölägaren hem oavsett om det lyckas eller inte, lyckas det inte följer fölet med hem & jag tar bort henne från ammajouren.

Då har vi iallfall försökt att få "till" det.

Ägaren har eget stall med hästar & dom som tar hand om allt nu har inte möjlighet att fortsätta, han måste hem oavsett vilket.

Nu ska jag passa på att sova knappt 2 timmar.

Nej, han får inte ta med sig fölet hem !

Vad jag läst här på sidan är det vanligt att det tar flera dagar innan stoet tar till sig fölet.

Det är ju otroligt viktigt för ett föl att ha en mamma !

Håller alla tummar och ni ska veta att ni är superduktiga som kämpar på !

Fast det verkar ju som om det går åt rätt håll i alla fall om nu de sista huggen inte var lika illa menta som de tidigare.

Håller alla tummar å tår för att det löser sig under morgondagen. Fölis behöver ju en mamma och för ert sto skulle det säkert vara bra med ett föl...

Du är ta mig sjutton lika bra människa som dina katter är häftiga :laugh:

Spirit har hjälpt mig så många gånger med diverse. Det har även hennes trevlige sambo. Så det är självklart att jag hjälper dom tillbaka om och när jag kan.

Nu när jag kom hem så har mitt eget sto Donetta mycket mjölk i spenarna samt hade vaxpropp i ena spenen så det blir dags att fölvaka här också nu.

Ska ev komma ett par timmar imorgon till Spirit också det beror helt och hållet på hur det är på fölningsfronten härhemma.

/KT

Tråkiga nyheter.

Har precis nappat fölet, den vill inte ta spenarna längre, bara buffar men suger inte, har provat båda spenarna.
Tog bort fölet & jag handmjölkade stoet litegrann, vilket var inga problem alls :confused:

Provade nappa fölet igen efter gett det microlax då den stått läääänge & krystat men inget kom, kissar i väldigt småskvättar oxå. :confused:
Efter microlaxet så gick det ett par minuter, sen kom det en del bajs ut ur honom & han slutade krysta.

Men han ville inte nappa henne ändå. :( Provade stoppa fingrarna i munnen på honom, men han bara vände bort huvudet.
Provade för första gången sen han nästan kom att ge han på flaska igen som han kastade sig över tidigare.
Men ville inget ha....

Fölägaren är förtvivlad nu, han har sovit sen kl 21 & jag väckte honom nu vid 01 för nappningsdax. Den sög som den skulle när KT var här.
Kastade sig över stoets spenar.

SKa avakta en timme ca & prova igen, går det inte så ska vi prova ringa vetten.
Sen får vi se vad som händer, står skrivet i stjärnorna.

Fölägaren tycker synd om vårt sto, men hon överlever att inte bli diad & inte ha något föl, men fölet överlever inte om den inte diar......

:cry::cry:

Vi som är så nära...

nejmengud...

håller tummar å tassar å hovar å f*n allt annat jag kan hitta här...

ni är så tuffa som kämpar!! Hur det än går så ska du veta att ni är beundransvärda!

Fortsätt kämpa på!

Attans att jag bor så långt bort!!:(
Håller alla tummar, tår och tassar för er!

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar