Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Vi har enormt bra telefonsupport & domosedan & annat lugnande liggandes hemma som vetten lämnat kvar.

Mjölk har hon i mängder så det sprutar runt benen på henne.

Mest fysisk hjälp som hade varit tacksamt, vi är 4 st, varav jag & sambon jobbar oxå & vi får inte sovit någonting alls. Fölägarna är även dom ganska trötta.

Ps. ringde precis chefen, slutade med jag blev sjukskriven fån & med idag.

Senast ändrad:

Då släpper hon iallafall mjölken. Det är ju jättebra. Jag hade gärna kommit och avlöst er om det hade varit närmare. Jag vet hur slitigt det är. Vilken tur att du kan få vara hemma lite från jobbet. Trösten är att plötsligt vänder det. Man brukar märka ett visst intresse när fölet tas ut från amman, att hon tittar efter den och kanske gnäggar och då är det inte långt borta. Håll ut!

Vi har enormt bra telefonsupport & domosedan & annat lugnande liggandes hemma som vetten lämnat kvar.

Mjölk har hon i mängder så det sprutar runt benen på henne.

Mest fysisk hjälp som hade varit tacksamt, vi är 4 st, varav jag & sambon jobbar oxå & vi får inte sovit någonting alls. Fölägarna är även dom ganska trötta.

Ps. ringde precis chefen, slutade med jag blev sjukskriven fån & med idag.

Kämpa på! Vi håller alla tummar vi har!!! :bow:

Kämpa på !

Hade jag bott närmare och inte behövt åka till Budapest på fredag hade jag satt mig i bilen direkt!

Jag vet hur det kostar på!

Vi hade ju först sovit i stallet och nappat varje timme dygnet runt i en vecka sambon och jag och sen ett par dygn med ammatraglandet innan det lossnade och jag vet hur tröttande fysiskt och mentalt det är, men som sagt när det väl lossnar är det så värt det.

Kan ni inte köra skift två och två?

Jag är en av dem som följt tråden i tysthet..

Ville bara säga att jag hoppas verkligen att allt går vägen!
Sköt om er och hoppas att ni får några extra händer som kan hjälpa till.

Uppskattar all pepp, ögonen går i kors här.
Tjejen åker hem nu, hon kunde inte stanna kvar längre. Jag & mannen är nu ensamma kvar, sambon jobbar & när han kommer hem måste han få sova ett par timmar först innan jag kan få avlösning.

Alla däckar på olika håll så fort vi får chansen.
Nu diar fölet 2 gånger i timmen, var tvungen att släppa ut valacken som hållt henne lugn i stallet med sitt sällskap & den andra fölstoet åkte på lösdrift själv, har bara 3 boxar i stallet. En har fölungen själv.
Tyvärr började valacken hosta (gör det när han får stå inne för mycket), har nu tagit in den andra märren istället & han går ute. Men hon är inte lika poppis & stoet vi försöker få adoptera är inte helt nöjd just nu & stressar i boxen.

När hon hade kickan så sa hon inte flaska när vi släppte ut dom andra 2 hästarna i hagen. Var helnöjd ändå.

Mja... sjukskiven för han var snäll blev jag inte, är gravid i snart 7 månaden & skulle sluta jobba den sista April, när jag ringde & sjukade mig idag (kräks & är helt slut)
Så var han nog på lite dåligt humör så jag har fått slutat jobba från & med idag & ska lämna in alla nycklar & passerkort & ta mig en funderare på om jag ska komma tillbaka 2011 som det är bestämt.

Har varit sjuk en del denna graviditeten både fysiskt & psykiskt (hade en grav somgick total fel ifjor) , inte behållt mat då & då, sovit, foglossningarna har varit extrema periodvis. Förstår han blev less helt enkelt då bilarna måste rulla ändå.
Men nu har jag gott om tid att ta tag i detta, ska bara försöka stjäla till mig lite sömn lite då & då & inte göra mig själv fullständigt utmattad så jag brakar ihop fullständigt.

Får hon betalt så är det han som betalar första 2 veckorna, ja. Jag har också fått vara hemma för vård av sjuk katt en gång och det är jag djupt tacksam för.

OT

Otroligt att det finns såna chefer. På mitt jobb var en tjej tvungen att gå ut och jobba trots att hennes hund låg döende på Strömsholm och hon varit där hela dagen. Det vara bara att åka hem och jobba 16-21 sa chefen:mad:

TS: Jag håller tummarna. Hade jag haft min ledigperiod från skiftjobbet hade jag gärna kommit ner och hjälpt till med det lilla jag kan, dessvärre jobbar jag aldrig så mkt som nu :crazy:

Får hon betalt så är det han som betalar första 2 veckorna, ja. Jag har också fått vara hemma för vård av sjuk katt en gång och det är jag djupt tacksam för.

Jag får inte betalt, får bara ut min semesterlön som är innestående då jag inte tar ut någon semester detta året.
En deal vi har gjort.

Nää,usch,du har väll varit med om tillräckligt tycker jag! :crazy::mad::cry:

Hoppas nu att det går bra med det nya fölet...

jamen för i heskotta, det måste ju finnas nån bukemänniska i Skåne som kan komma och hjälpa till ! Hallå var är ni ! (jag som brukar tycka det är en redig Skånemaffia, men nu håller de sig minsann borta!)

Kämpa på och hoppas att allt blir bra tillslut!

Såna här gånger är jag så bitter över att jag alltid bor så långt bort...
Jag önskar att jag kunde hjälpa till!

TS - Såg att ni bor i Tomelilla.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet och kan för tillfället inte köra bil, dock sjukskriven och hemma från jobbet.

Skicka ut en efterlysning på avelsgnägg !

Senast ändrad:

KL

Det hade nog varit bättre att flytta stoet till fölet eller iallafall inte ha henne i sin egen box (eget revir där hennes föl försvann). I alla fall jag har varit inblandad utom ett har stoet flyttat till fölet. Då kommer de lite ur balans och jag upplever det lättare att övertyga dem då.

Uppskattar all pepp, ögonen går i kors här.
Tjejen åker hem nu, hon kunde inte stanna kvar längre. Jag & mannen är nu ensamma kvar, sambon jobbar & när han kommer hem måste han få sova ett par timmar först innan jag kan få avlösning.

Alla däckar på olika håll så fort vi får chansen.
Nu diar fölet 2 gånger i timmen, var tvungen att släppa ut valacken som hållt henne lugn i stallet med sitt sällskap & den andra fölstoet åkte på lösdrift själv, har bara 3 boxar i stallet. En har fölungen själv.
Tyvärr började valacken hosta (gör det när han får stå inne för mycket), har nu tagit in den andra märren istället & han går ute. Men hon är inte lika poppis & stoet vi försöker få adoptera är inte helt nöjd just nu & stressar i boxen.

När hon hade kickan så sa hon inte flaska när vi släppte ut dom andra 2 hästarna i hagen. Var helnöjd ändå.

Mja... sjukskiven för han var snäll blev jag inte, är gravid i snart 7 månaden & skulle sluta jobba den sista April, när jag ringde & sjukade mig idag (kräks & är helt slut)
Så var han nog på lite dåligt humör så jag har fått slutat jobba från & med idag & ska lämna in alla nycklar & passerkort & ta mig en funderare på om jag ska komma tillbaka 2011 som det är bestämt.

Har varit sjuk en del denna graviditeten både fysiskt & psykiskt (hade en grav somgick total fel ifjor) , inte behållt mat då & då, sovit, foglossningarna har varit extrema periodvis. Förstår han blev less helt enkelt då bilarna måste rulla ändå.
Men nu har jag gott om tid att ta tag i detta, ska bara försöka stjäla till mig lite sömn lite då & då & inte göra mig själv fullständigt utmattad så jag brakar ihop fullständigt.

Som om Ni inte redan har tillräckligt.. Återigen HEJA ER! Men först och främst tänk på DIN egen hälsa. Du har ett annat liv i magen.
:bow::bow:

Jag ar pa vag Spirre! Ska bara ta ett bad och renare stallklader an mina begrisade.

Kan stanna till hyfsat sent ikvall.

/KT

jamen för i heskotta, det måste ju finnas nån bukemänniska i Skåne som kan komma och hjälpa till ! Hallå var är ni ! (jag som brukar tycka det är en redig Skånemaffia, men nu håller de sig minsann borta!)

Har redan ringt och kommer hjalpa till ikvall. Har sjalv ett sto som ska fola snart, hon har gatt over en vecka nu. Men som sagt inga vaxproppar och ingen vit mjolk an. Sa det folet kommer troligen inte ikvall/natt liksom...

/kt

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!