Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Kan det inte vara stoets lugnande som gått ut i mjölken, antingen att den inte smakar gott alternativt att fölis inte mår bra av det ? Jag hade nog ringt och diskuterat den biten med en veterinär borde ju påverka fölet på något sätt.
Har fölet fått tillräckligt med råmjölk, med tanke på att den miste sin mamma ? Är den foalcheckad ? Den har ju blivit utsatt för mycket bakterier iom att den varit både hos er samt hos ytterligare ett ställe. En annan sak är stress, sådana små drar ju mkt lätt på sig magsår, kanske skulle den ha något medel för magen. Har ni filmjölk eller dylikt hemma så är det kanske inte helt fel att trycka i den det med en spruta, men även den diskutionen är ju bäst att ta med en veterinär, de har ju förhoppningsvis tillgång till mer potenta medel.
Till att börja med så kan ju någon offra sig och smaka lite på mjölken (du behöver ju inte göra det med tanke på din graviditet, så att inte mjölken smakar skit av medicinerna).

Det är tolv timmar sedan hon fick lugnande & bara en gång.
Ska inte påverka för jag frågade vetten om det redan då ang just det.

Ska ut nu & prova igen & se om han vill nappa.

Ringer vetten om det inte funkar, vet hon ändå är vaken för h*n ska börja mjölka sina egna kor kl 4. (privatpraktiserande)

Vetten är på väg.

Fölis har 38,7 i temp & andas lite ansträngt. Vet inte alls vad en fölis har i normaltemp..
Men vetten skulle komma genast :bow:

jamen för i heskotta, det måste ju finnas nån bukemänniska i Skåne som kan komma och hjälpa till ! Hallå var är ni ! (jag som brukar tycka det är en redig Skånemaffia, men nu håller de sig minsann borta!)

Jag är bukemänniska, som bor några stenkast bort. Dock inte hästmänniska...

Fölet är avlivat.:cry:

Det var fruktansvärt uttorkat, har försökt få i det vätska sedan kl 1 inatt, har fram tills kl 23 diat normalt 2 gånger i timmen, men varit svår att få upp på benen hela tiden sen den kom.

Fick pencillin & dropp av vetten, efter rådgörning med hbg under tiden bilen blev varmkörd & bagaget bäddat med filtar.
Och fölets chanser för överlevnad bedömdes som väldigt små trots hbg så beslöt ägaren för att ta bort fölet.

Vi kommer inte ta emot nytt ammaföl, hon står nu helt utan mat & vatten i 24 timmar för att sina mjölken så snabbt som möjligt.
Rått sätt kanske men effektivast för att minska komplikationer för henne.

Vi var så jäkla nära att lyckas....

Nu ska vi koncentrera oss på vårt andra sto som snart fölar..

Nu ska jag sova....

Tack för all peppning :bump:

:bow::bow::bow:
All heder till dig och även den andra fölägaren för att ni så tappert försökte göra det bästa av en tråkig situation. När naturen inte hjälper till får man böja sig till slut.
Hoppas nu på det allra bästa för ditt andra sto, och också för din egen del, sköt om dig!
:bow::bow::bow:

Tappert kämpat Spirit! All heder till er!

Tyvärr så vill det sig inte ibland, det är bara att gilla läget. Tragiskt men sant!

Fölisarna har det bra nu, i Trapalanda, där de springer runt..

KRAMAR M:et

Som jag sa inatt så är ibland livet helt enkelt jäkligt orättvist.

Förstår att det känns tufft när ni var så nära men fölet hade redan fått en så dålig start och var så liten och det tär på en så liten kropp.

Ni gjorde allt som stod i er makt.
Nu håller jag tummarna att ni fått ert av elände för en lång tid framöver och att ni får ha mängder av lyckliga stunder istället.

Tråkigt att det inte gick vägen men heder åt er som försökte :bow:

Se till att vila ordentligt nu så att du orkar med nästa fölning du måste vara helt slut nu efter detta.

Åh vad tråkigt att fölis inte klarade det. Det var ju en sån söt liten krabat.

Men ni gav ju i alla fall den lille en chans, och han var ju så ivrig och glad när han diade från Spökis juver. Så litet glädje i livet fick han i alla fall...

Jag var själv uppe 3 ggr i natt och kollade våran Donetta, mjölken rinner till duktigt nu men inget föl kom inatt. ( Så det blev inte mycket sömn för mig heller).

/KT

Senast ändrad:

Usch va tråkigt och jobbigt för er alla!

Måste säga att det finns hopp när man läser om såna som er som kämpade hur mycket som helst för att det skulle funka men som sagt naturen spelar en ett spratt ibland:(

Håller alla tummar för att nästa fölninig ska gå enligt boken,uppdatera gärna när den lilla är född!

Lycka till med din egna bebis oxå!!!!:idea:

Många kramar till er alla inblandade!!!:)

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar