Ta bort föl?

Sv: Ta bort föl?

Nu har vi fått klartecken från försäkringsbolaget att få avliva, fölet ska inte obduceras.

Ska bara ha tag på veterinären & hoppas hon har tid att komma ut under dagen & "natta" den lilla.
Likabra få det gjort omedelbart så stoet kan återgå till normalt liv snarast möjligt.

Känns ganska skönt om jag ska vara ärlig. :crazy:

Så bra !

Jag förstår att det känns som en lättnad oxå och det ska du inte skämmas för, det är bättre för den lilla att somna in och få se världen på de evigt gröna ängarna istället.

Hoppas verkligen ni kan lösa det idag då jag tänkt på liten fölis mkt, inte kul att ens leva en minut i totalt mörker.

Har fått tag på vetten nu.

Om 2 timmar kommer kickan sova.
Vetten kommer ge stoet lugnande först innan hon "nattar" fölet.

Jag hoppas stoet kommer återgå till flocken så snart som möjligt & hon sinar mjölken så smidigt som möjligt.

Har följt din tråd och jag tycker det är hemskt tragiskt för er,
måste vara jättejobbigt för er att veta att den lilla måste somna in..
Hoppas ni orkar betäcka stoet igen,de flesta gångerna går det ju faktiskt bra.

Väntar in brunst på min som gick tom i år men hon fick ett jättefint stoföl förra året som levde i 4 månader men blev smittad på djursjukhuset och dog så man är ju aldrig garanterad nåt..

Jag förstår hur ni känner och har det!!!

Vi är många som tänker på er!!!

Min fölis låg kvar hela dagen hos stoet så hon förstod vad som hänt.
Hon hade ju varit dålig i några timmar innan så de hade fått mjölka ur stoet,tror nog att de förstår ganska snabbt vad som händer.
Mjölken sinade fort,hon fick bara hö att äta i ca 1 vecka och kom in i flocken med en gång hon kom hem,lite förvirrad första dagen men sen som vanligt igen.

Det hade varit skönt ibland att vara djur,de har ju inte såna känslor som vi har...

Usch vad jag tycker synd om er!!!:(

Skickar er en tröstkram och många tankar, ni gör det rätta.

Vill även lite försynt tipsa er om att det idag anmäldes ett litet föl som söker amma på ammajouren, fölet fanns i Kalmar vilket inte såg ut att vara allt för långt från er.
Jag tror att det skulle göra både er, fölet och stoet gott att hitta en sådan lösning.

Det är bara 25 mil, jag ringer.

Tillägg:
Dom är på väg till Klippan nu med fölet, funkar det inte så ringer dom mig igen. Jag bor ca 10-15 mil från Klippan längre söderut. :bump:

Senast ändrad:

Det är ju så tragiskt:(
Hur mår ni nu? (alla inblandade inkl. sto) Hur har det gått?
Finns på msn om du vill prata av dig:)
*stor kram*//"lillan"

Vetten har inte varit här än, men borde vara här när som helst.

Tar dig på msn sen om jag orkar. kram

Om du orkar och vill så finns jag alltid där:)
Hoppas allt går bra in i det sista nu...håller alla tummar jag har och tänker på er!
kramar

Här kommer en stor kram från mig.

Håller tummarna för bättre tur till nästa föl. Fuktansvärt att det blev såhär den här gången.

En stor tröstkram till er och en eloge att ni fortfarande inte gett upp med ammahjälp osv. Det kan ju även fungera trots att fölet inte kommer direkt efter att lillan vandrat vidare.

Beklagar verkligen alltihopa men tycker du varit otroligt stark mitt i allt elände. :( Kram till er alla. :cry:

Nu är fölet borta..

Stoet blev lite orolig i ett par minuter efter vetten konstanterade att hjärtat slutade att slå.
Tittade till henne igen efter vi skrivit & fyllt i alla papperna för försäkringsbolaget, då stod hon lugnt & stilla & vakade över den lilla inne i boxen.

Men hon tar det så pass kallt ändå att vi inte behövde ge henne lugnande spruta.

Nu avaktar vi för att se när hon tappar intresset för fölet.....
Blev erbjudna bult vilket hade varit billigare för oss, nu kostade det ca 2000 kr för avlivningsvätskan & avlivningen, och det hade blivit betydligt blodigare för alla inblandade då vi fått avbloda inne i boxen hos stoet.

Nu håller vi på att planera att få hem fryst semin på en hingst vi ska använda & jagar ni en transportbehållare som vi kan låna. Seminstationen hade bara en stor behållare, ingen mindre transportbehållare.
Blir långt att köra ca 80 mil T&R för 3 strån med en stor behållare.

Livet går vidare här, får även se om det går bra för fölet i klippan eller om dom kommer hit.

Senast ändrad:

Mina tankar finns hos er:(

Men liten fölis får det bättre däruppe där hon kan se och rejsa runt så mkt hon bara vill på grönt gräs tillsammans med en massa kompisar som hon kommer att få:love:

En stor kram till dig denna svåra dag, och en stor stor kram till ditt sto, skickar flera knippen med morötter till henne genom cyberrymden! Hoppas att hon kommer över sin sorg snabbt, allrahelst håller jag självklart tmmarna för att hon får en liten ammabebis att snusa på:)

Gråter när jag vet vad ni måste gå igenom!!!!:cry:

Bra att ni tänker framåt iallafall.
Vilken hingst har ni tänkt ta?Jättebra att ni orkar tänka framåt iallafall mitt iallt elände!

1000kramar till er alla inblandade!!!

Kostolany som det ser ut nu, ville ha honom redan ifjor.
Men blev avrådda att använda fryst på ett första gångs sto.
Hon kommer bli seminerad på sin 30 dagars brunst, har pratat med seminstationen.

Ammafölet från klippan är på väg ned nu, bör vara hos oss om en timme.....

Håll nu tummarna, stoet dom provade med vägrade befatta sig med fölet

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?