Syster som energitjuv...

Läs på om medberoende (http://www.dn.se/insidan/medberoende-kan-forvaxlas-med-medkansla/ http://absolutions.se/medberoende/). Kanske du själv skulle behöva lite terapi, du har skrivit jättemycket om din syster och för oss som står utanför din familj så är ju det intressanta hur du mår och hur du agerar inte vad din syster gör och inte gör för det kan du inte göra något åt. Du kan inte göra något åt vad andra människor gör, deras relationer mellan varandra är inte heller ditt ansvar, inte dina föräldrars relation, inte dina syskonsrelationer till varandra eller till dina föräldrar och inte din systers relation till sin man. Det enda du ansvarar för är dina egna relationer. Om din syster börjar ringa dina föräldrar eller din man så är det inte ditt ansvar, det är din systers ansvar och dina föräldrars eller din mans.
Var tydlig mot din syster att detta måste få ett slut nu.

Ja. Nog sjutton finns det nog för en hel bok :( Man ser ju saker annorlunda som vuxen, iaf jag nu, tyvärr. Men samtidigt svårt då man växt upp med någon ändå nära och tycker att en del saker är norm, tills man inser att det inte är det.

Men jag ska se på det :up:

Visst är det så. Med ålderns inblandning kommer också en viss distans till saker som hänt under uppväxten. Med ålderns påverkan infinner sig också en viss typ av mognad o bearbetning som skett under livets tid.

Det är just där terapin kommer in, att lära sig se saker ur ett ytterligare perspektiv. O ur det perspektivet lära sig tänka annorlunda. O genom den annorlunda tankebanan påverka människor. :)

Dock, det man lätt glömmer i kriser är att berömma sig själv. Stor eloge till dig som har kommit till den här insikten. :)

Ett konkret råd: skaffa en billig kontantkortstelefon. Låt bli att registrera numret. Ge det endast till vissa, som förskolan t ex. Låt inte någon få numret som ger det till henne, eller som ger sig ut på jakt efter dig på hennes order.
Då slipper du vara rädd att du missar viktiga samtal om ditt barn t ex.

Ett konkret råd: skaffa en billig kontantkortstelefon. Låt bli att registrera numret. Ge det endast till vissa, som förskolan t ex. Låt inte någon få numret som ger det till henne, eller som ger sig ut på jakt efter dig på hennes order.
Då slipper du vara rädd att du missar viktiga samtal om ditt barn t ex.
Fast då kommer hon med sannolikhet att fortsätta terrorisera TS omgivning.

Har trott syskon var på väg men det var falskt alarm.

Jag vill inte säga upp kontakten med min syster, av flera skäl. Mest för att det skulle innebära förlust av släktingar i flera led för mina barn, och det här är mellan mig och min syster. Jag vill inte att det ska drabba en annan generation som betyder mycket för varandra, också för högtidsdagar och allt mer vad det innebär. (Tanken har slagit mig tidigare och kommer då och då ändå...)

@Ramona Ja, jag sa att jag inte hade något minne av det. Hon sa att det även var när jag var fyra, då sov jag ibland i mamma och pappas sovrum och minns aldrig att hon sov där eller utanför. Jag var ju ändå såpass stor,men hon håller fast vid sina minnen. Jag frågade även våra föräldrar om jag kunde minnas så fel, men nej. Hon har inte gjort det,men inte enligt henne själv.

Jag kan ignorera i dagar, svara kort på privs, osv. Till slut när jag tar ett andetag och svarar kan det komma ironiskt "Vad svår du är att få tag i då"

Jag vill kontakta någon och prata med. Tyvärr är ekonomin inte den bästa, men ska höra via jobbet/bvc.... För att jag ska kunna vara mamma igen.
Min syster har ett barn, men fick havandeskapsförgiftning och hen kom tidigt. Allt har gått bra och alla mår bra nu. Utom min syster psykiskt... Då hon önskat fler men det inte gått. Vilket gör att hon känner sig mer utanför (då hon enbart kan se förlusten av att inte fått föda, sen inga syskon) så att jag är gravid igen är jättejobbigt. Hon är jättefin med min son och grattade självklart till bäbis nu. Men senast idag när jag sa att vi trodde att det var på G så får jag en artikel skriven av någon annan om hur hemskt det är att vara ofrivilligt barnlös.
Och det dåliga samvetet slår som en stekpanna... Tack.
Ursäkta att jag spyr ut här, men jag.... Suck!

Det är jättetråkigt att hon fått gå igenom havandeskapsförgiftning och sen flera mf. Men jag kan ju inte sluta leva för det. Och jag har tröstat allt jag kan.
Jag förstår att allt måste vara en ständig påminnelse och jättejobbigt,men vad kan jag göra?

Jag ska titta närmare på telefoninställningar mm. Tack för tipset! Även tipsa min man.
Tack för er som tar er tid att komma med råd.

Angående att jag skrivit om diagnos eller ej så är det ju för att jag ibland tänkt att jag skulle behöva formulera mig annorlunda.
Och jag är rak med vad jag säger. Jag återberättar bara för henne vad hon själv klagar om och säger är jobbigt och hur länge det varit det och att det kan jag inte hjälpa med.
Hur annars ska jag säga?

Läs på om medberoende (http://www.dn.se/insidan/medberoende-kan-forvaxlas-med-medkansla/ http://absolutions.se/medberoende/). Kanske du själv skulle behöva lite terapi, du har skrivit jättemycket om din syster och för oss som står utanför din familj så är ju det intressanta hur du mår och hur du agerar inte vad din syster gör och inte gör för det kan du inte göra något åt. Du kan inte göra något åt vad andra människor gör, deras relationer mellan varandra är inte heller ditt ansvar, inte dina föräldrars relation, inte dina syskonsrelationer till varandra eller till dina föräldrar och inte din systers relation till sin man. Det enda du ansvarar för är dina egna relationer. Om din syster börjar ringa dina föräldrar eller din man så är det inte ditt ansvar, det är din systers ansvar och dina föräldrars eller din mans.

Ja, det är mycket så... Alla i familjen och alla relationer är ju som det är pga henne, och som yngst är jag ju uppväxt med det under lång tid. Skillnaden är ju hur jag som yngst och med biologiskt band har så en annan relation än de andra. Jag förstår ju mina äldsta systrar mer nu, där jag mest hör hennes ord "dom ringer aldrig mig, bryr sig inte om, hälsar aldrig på osv". Men dom gör ju det, när dom väljer. Men det är inte den relationen Hon vill ha, helt på Hennes villkor mm.

Jag måste bara hitta dit.

Jag vill inte säga upp kontakten med min syster, av flera skäl. Mest för att det skulle innebära förlust av släktingar i flera led för mina barn, och det här är mellan mig och min syster. Jag vill inte att det ska drabba en annan generation som betyder mycket för varandra, också för högtidsdagar och allt mer vad det innebär. (Tanken har slagit mig tidigare och kommer då och då ändå...)

@Ramona Ja, jag sa att jag inte hade något minne av det. Hon sa att det även var när jag var fyra, då sov jag ibland i mamma och pappas sovrum och minns aldrig att hon sov där eller utanför. Jag var ju ändå såpass stor,men hon håller fast vid sina minnen. Jag frågade även våra föräldrar om jag kunde minnas så fel, men nej. Hon har inte gjort det,men inte enligt henne själv.

Jag kan ignorera i dagar, svara kort på privs, osv. Till slut när jag tar ett andetag och svarar kan det komma ironiskt "Vad svår du är att få tag i då"

Jag vill kontakta någon och prata med. Tyvärr är ekonomin inte den bästa, men ska höra via jobbet/bvc.... För att jag ska kunna vara mamma igen.
Min syster har ett barn, men fick havandeskapsförgiftning och hen kom tidigt. Allt har gått bra och alla mår bra nu. Utom min syster psykiskt... Då hon önskat fler men det inte gått. Vilket gör att hon känner sig mer utanför (då hon enbart kan se förlusten av att inte fått föda, sen inga syskon) så att jag är gravid igen är jättejobbigt. Hon är jättefin med min son och grattade självklart till bäbis nu. Men senast idag när jag sa att vi trodde att det var på G så får jag en artikel skriven av någon annan om hur hemskt det är att vara ofrivilligt barnlös.

Det är jättetråkigt att hon fått gå igenom havandeskapsförgiftning och sen flera mf. Men jag kan ju inte sluta leva för det. Och jag har tröstat allt jag kan.
Jag förstår att allt måste vara en ständig påminnelse och jättejobbigt,men vad kan jag göra?

Jag ska titta närmare på telefoninställningar mm. Tack för tipset! Även tipsa min man.

Angående att jag skrivit om diagnos eller ej så är det ju för att jag ibland tänkt att jag skulle behöva formulera mig annorlunda.
Och jag är rak med vad jag säger. Jag återberättar bara för henne vad hon själv klagar om och säger är jobbigt och hur länge det varit det och att det kan jag inte hjälpa med.
Hur annars ska jag säga?
Samtal hos präst/diakon är gratis, du behöver inte vara medlem eller ens troende.

Du har ju fått flera bra råd. Jag håller med om att du inte är ansvarig för henne och behöver sätta gränser eftersom det nu är så att hon inte klarar att sätta dem själv. Sätt dig ner och var tydlig med vad du tänker dig för gränser. Berätta att det inte handlar om att du inte gillar henne utan vad du mäktar med. Berätta hur du känner och hur mycket kontakt som är ok för dig. Genomför det sedan konsekvent! När ni pratar så säg att du har fem minuter till exempel och håll dig till det. Svara bara på sms och Messenger när du själv vill och arbeta med att få bukt med ditt dåliga samvete.

Det här kommer säkert inte att falla i god jord till en början. Men förhoppningsvis så hittar hon fram till en rimlig nivå om du är konsekvent. Det låter som om er relation ändå kommer att krascha med tiden om du bara låter henne hållas.

Hur annars ska jag säga?
Liten kort anekdot, bara. ;)
Jag har barn, två pojkar som är 7 och 10.
Den äldsta killen har väldigt svårt att tänka sig in i hur saker är för andra.
Lilla killen brukar i alla fall säga när äldsta sonen enbart ser sitt perspektiv att "allt handlar inte om dig" ...........(barnets namn). :cautious: :p

Det tycker jag man kan säga om din systers beteende som också.
Dock lite värre, eftersom hon är vuxen.

På allvar, din syster verkar käka upp dig fullständigt. :crazy: Sådär kan du ju inte ha det.

:bow::bow::bow:

Okej, uppdatering.

Höll henne jättekort i två veckor. Det var meddelanden,men jag höll allt på typ "tummen upp" nivå om jag var tvungen att svara.
Sen tyckte jag för några dagar sen att ok. Nu ringer jag upp.
...... Ok allt bara föll tillbaka!:banghead:

Gjort inställningar för vilka som kommer igenom "stör ej". Dock så fort jag slår av flygplansläge på morgonen så kommer "hej" "morgon" eller annat... Eller så ringer hon. Jag svarade en dag i text efter hon ringt hur vår morgon ser ut, även om att jag är ensam under dagen med sonen och vill umgås med honom. Och att det tar mycket energi och allt tar tid med mat osv, samt när vi vilar.

Hittat nu att jag måste stänga av "aktiv" på fbmessenger på kvällen.
Gjorde det så fort jag hann imorse.... Ledde till två sms.
För hon använder ju nu "har jag fått barn eller ej"

Hon var här idag några timmar med familjen. Efter lunch ringde hon två ggr(svarade inte) 15 obesvarade privs på FB, sen ett sms då kl var 17. Sa till min man att nu ringer hon snart. Det tog en kvart.
Var då på väg in med sonen och sa att vi har varit ute och jag måste lägga på.
Maken sa då "ringde hon nu?"
Och jag sa "ja vad tror du?!"

Då såg jag att samtalet inte var avslutat.

Om hon hörde eller inte vet jag inte. Men jag försöker tänka som mannen sa att det bara var bra om hon gjorde

Phu.
Och när som kan bäbis komma.

Ska ladda för Det samtalet. Att jag inte orkar ha så mycket kontakt. Hur kan det vara så svårt :(
och hur blir det såhär....

Okej, uppdatering.

Höll henne jättekort i två veckor. Det var meddelanden,men jag höll allt på typ "tummen upp" nivå om jag var tvungen att svara.
Sen tyckte jag för några dagar sen att ok. Nu ringer jag upp.
...... Ok allt bara föll tillbaka!:banghead:

Gjort inställningar för vilka som kommer igenom "stör ej". Dock så fort jag slår av flygplansläge på morgonen så kommer "hej" "morgon" eller annat... Eller så ringer hon. Jag svarade en dag i text efter hon ringt hur vår morgon ser ut, även om att jag är ensam under dagen med sonen och vill umgås med honom. Och att det tar mycket energi och allt tar tid med mat osv, samt när vi vilar.

Hittat nu att jag måste stänga av "aktiv" på fbmessenger på kvällen.
Gjorde det så fort jag hann imorse.... Ledde till två sms.
För hon använder ju nu "har jag fått barn eller ej"

Hon var här idag några timmar med familjen. Efter lunch ringde hon två ggr(svarade inte) 15 obesvarade privs på FB, sen ett sms då kl var 17. Sa till min man att nu ringer hon snart. Det tog en kvart.
Var då på väg in med sonen och sa att vi har varit ute och jag måste lägga på.
Maken sa då "ringde hon nu?"
Och jag sa "ja vad tror du?!"

Då såg jag att samtalet inte var avslutat.

Om hon hörde eller inte vet jag inte. Men jag försöker tänka som mannen sa att det bara var bra om hon gjorde

Phu.
Och när som kan bäbis komma.

Ska ladda för Det samtalet. Att jag inte orkar ha så mycket kontakt. Hur kan det vara så svårt :(
och hur blir det såhär....
Det blir så eftersom du tillåter det.

Ta detta från en som också växt upp i en dysfunktionell familj och haft dysfunktionellt och obearbetat beteende själv; Det är Ingen(!) som helst hjälp att få sitt sjuka beteende understött och sanktionerat av andra. Inte förrän "normalstörda" la tillbaka problemet där det hörde hemma, hos mig, kunde jag förstå, ta tag, bearbeta, inse osv. Men det är smärtsamt att minnas en del reaktioner i omgivningen, jag gjorde ju bara, eller hur man ska säga. Skönast och bäst, är de reaktioner då ngn kunde säga till utan värdering, att jag gjorde fel (tänkte fel, reagerade fel osv). Men jag tror att jag hade en skyddsmekanism, att jag verkligen ville bli normal. När jag fick en insikt, arbetade jag med mig själv. Hade/har nog också en bra adaptiv förmåga och försökte "härma" normal, även om jag inte var det.

Så om du vill hjälpa, hjälp henne, gnm att säg ifrån, bestämt, vänligt, utan att kränka.

"Jag vill inte att du ringer mig så många gånger. Det är gränslöst och du måste hitta ett sätt att hantera det på egen hand".

"Jag vill inte att du pratar illa om min svåger på det sätter. Det är respektlöst mot honom och även mig" osv

Då hittar du också gränser i dig själv. Var ärlig mot dig själv och andra. Då löser sig det mesta i livet, faktiskt. Och det stärker självförtroendet och självinsikten. Bearbetning på högsta nivå.

Kram!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar