Pilo
Trådstartare
Er familj och sammansättningen av olika medlemmar verkar minst sagt komplicerad.
Jag förstår att bara den biten kan upplevas jobbig, dvs att man har olika mammor och du har syskon som inte hon har osv.
Lägger man till en hel del ohälsa vilket verkar finnas i din systers familj så blir det ju ännu jobbigare.
Det din syster gör är att sprida ut sitt dåliga mående på flera mottagare.
På det viset blir det alltid någon annans fel och hon behöver inte ta tag i sina problem heller. Alla konflikter som du beskriver att hon har är ju ett resultat av det.
Varför det är så är ju svårt att svara på.
Uppenbart är ju alla fall att din syster omöjligt kan må bra.
Går det att motivera henne till att söka hjälp för till exempel ångest, till att börja med och sedan ta det därifrån?
Att föreslå en utredning för NPF eller något annat tror jag inte är ett bra första steg att föreslå. Det är jättestort och risken är att hon kanske blir ännu värre då. (mår sämre)
För att gå igenom en sån utredning krävs ju ändå en viss egen motivation hos vuxna och hon verkar ju inte ha den riktigt, utifrån vad du beskriver.
Jobbig sits! Jag förstår att det frestar på.
Tack
Ja, jag känner bara att det måste vara nog nu Det har bara eskalerat sen jag fick sonen.
Och ja, hennes biologiska mamma är inte frisk och behandlade min syster illa då hon var barn.
Nej, jag kan inte bedöma om hon har NPF heller, och hon är vuxen. Det är bara då spekulationer utav hennes återberättelser ibland då man varit med i situationen och det är så långt ifrån vad som hände.
Jag älskar henne, och det är bara så jobbigt att hon har så mycket ångest. Sen känner jag mig hemsk som önskar ett avstånd.