Vad är insättningsgaranti?Nja, det beror ju på hur mycket affärer du har. Lönekonto, sparkonto, depå och lån eller?
Jag har aldrig mer på kontot än insättningsgarantin täcker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är insättningsgaranti?Nja, det beror ju på hur mycket affärer du har. Lönekonto, sparkonto, depå och lån eller?
Jag har aldrig mer på kontot än insättningsgarantin täcker.
Är snart 31 år och har aldrig varit på möte på banken! Då har jag ändå köpt och sålt bostad, samt köpt igen plus att jag gjort ett helt bankbyte inklusive sparande och lån.
Nu för tiden går det ju enkelt att identifiera sig med mobilt bank id under ett samtal, skicka in foton på id-handlingar med några knapptryck etc så ett fysiskt möte ser jag inga behov till alls.
Vad är insättningsgaranti?
Så olika man är. Jag vill helst ha det via mail för att i lugn och ro värdera erbjudandet.
Kan man alltså inte ha mer än 950K per bank?Det är en statlig garanti för de pengar du sätter in, att de inte kan gå upp i rök om banken tex går i konkurs. I Sverige är det upp till 950.000 kr så vitt jag då minns.
Kan man alltså inte ha mer än 950K per bank?
Men det är ju det jag menar. Om du har 1,1Mkr i en bank förlorar du alltså 150K vid en konkurs? Jag har alltid trott att staten garanterar allt.Ja, men då täcks det inte av garantin
Men det är ju det jag menar. Om du har 1,1Mkr i en bank förlorar du alltså 150K vid en konkurs? Jag har alltid trott att staten garanterar allt.
Det var bra att få veta det. Fler och fler väljer ju nischbanker och det enda man hör är att man ska välja en med statlig insättningsgaranti så är man skyddad.Det trodde jag med men så läste jag för en tid sedan att det var en högstagräns. Iofs inte helt ologiskt.
Kan man alltså inte ha mer än 950K per bank?
Vart hittade du det? Måste kolla upp vart jag såg 950...Nja. Bankgarantin är på 100 000 € vilket motsvarar lite drygt 1,1 mille
Ja alltså siffran är inte så noga, jag visste bara inte att det alls fanns en gräns. Räkneexemplet byggde bara på de 950K som @_Taggis_ nämnt.Nja. Bankgarantin är på 100 000 € vilket motsvarar lite drygt 1,1 mille
Jag såg också 100 000€, 950 var nog en gammal uppgift från när kronan var starkare.Vart hittade du det? Måste kolla upp vart jag såg 950...
Och såhär skriver Swedbank: Insättningsgarantin ersätter kapital och ränta på inlåningskonto upp till 950.000 kronor per person och bank/institut. Alla insättningar hos en bank/institut läggs samman för att räkna fram vilket belopp en insättare har rätt till i relation till den banken/institutet. Om en insättare hos en bank har ett sparkonto med 700.000 kronor och ett privatkonto med 400.000 kronor så kommer insättaren ersättas med 950.000 kronor.Jag såg också 100 000€, 950 var nog en gammal uppgift från när kronan var starkare.
Edit: fast nu ser jag att Riksgälden har 950K på sin sajt, de måste ju vara uppdaterade.
Riksgäldens sajt är dock uppdaterad senast 2018.
Jag såg också 100 000€, 950 var nog en gammal uppgift från när kronan var starkare.
Fast det tror inte jag längre, jag editerade förut.Precis, tror siffran hänger med från det!
Riksgäldens sajt är dock uppdaterad senast 2018.