Swedbank - vad händer nu?

_Taggis_

Trådstartare
Jag har alltid haft Swedbank eller deras föregångare. Känner nu efter senaste härvan att de börjar ha gjort sitt med mitt förtroende. Lutar mot bankbyte för mig. Frågan är vad... knappast Nordea i vilket fall.

Hur tänker andra? Blir ni kvar eller blir det bankbyte?
 
Var länge sen jag bytte bort storbankerna, nu har jag Länsförsäkringar, Marginalen och Avanza. Man kan ju faktiskt ha fler än en bank, har länsförsäkringar för bankkort och lönekonto. Har även hemförsäkring hos Länsförsäkringar, är väldigt nöjd men har hört att det kan skilja sig lite mellan olika län och orter med Länsförsäkringar hur nöjda folk är.
 
Jag valde våran lilla sparbank som inte har några aktieägare, så pengarna går tillbaka till bygden och dom har ett stort och brett samhällsengagemang. Bla byggdes ridhuset ut, badplatsen blev upprustad osv.

Jag har alltid samma bankman och vi hejar även ute när vi ses, ringer jag in och inte han är tillgänglig så ringer han upp så fort han bara kan. Känner mig riktigt trygg och är supernöjd med min bank!
 
Jag valde våran lilla sparbank som inte har några aktieägare, så pengarna går tillbaka till bygden och dom har ett stort och brett samhällsengagemang. Bla byggdes ridhuset ut, badplatsen blev upprustad osv.

Jag har alltid samma bankman och vi hejar även ute när vi ses, ringer jag in och inte han är tillgänglig så ringer han upp så fort han bara kan. Känner mig riktigt trygg och är supernöjd med min bank!

Hade gärna haft en sån lösning, men tyvärr är den lokala banken en underhuggare till just Swedbank :cautious: Och jag är lite skeptisk till lokal bank, eftersom jag inte kommer härifrån och har ingen anknytning hit, så om jag då flyttar igen blir det ju bankbyte då med. Känns krångligt.
 
Jag är uppväxt med Swedbank. De har dock varit ruggugt dåliga i hanteringen både för mig och min bror (vårt lokala kontor iallafall)

Bytte bank när jag och sambon köpte hus., Lånelöfte hos andra banker för mig och min sambo 1 mille. Lånelöfte hos Swedbank 300 000.

Ångrar inte en sekund att jag bytte och bror min bytte tidigare också pga av hur han blev bemött.
 
Jag har länge funderat på att byta, har Swedbank nu.

Det som tar emot är att vi har del av bolånet bundet i några år till och att det känns drygt att lära sig en ny bank.
 
Min känsla(!) är att det inte är några avgörande skillnader i etik och moral mellan storbankerna, utan att det mest handlar om vad som råkar komma upp till ytan.
Efter en tid har uppmärksamheten avtagit och ärendet svalnat, och det är tillbaks till business as usual...

Jag hade först Föreningsbanken, p g a deras anknytning och ursprung ur landsbygd och jordbruk, därefter sammanslagningen Föreningssparbanken som sedermera döptes om till Swedbank. Efter sådär 30 år bytte jag härom året (är inte så förändringsbenägen :grin:), och har nu alla åtaganden hos en lokal sparbank. Den är förvisso knuten till Swedbank, men man kan inte kalla dem underhuggare utan de står rätt stadigt på egna ben. De har god transparens såvitt man kan bedöma, ett stort lokalt samhällsengagemang, och jag har ingen anledning att vara missnöjd med dem på något plan.
 
Jag har haft Swedbank i hela mitt liv, men kommer att byta över till Länsförsäkringar. Det finns dock flera anledningar till det, men detta spelar absolut in.
 
Jag har alltid haft Handelsbanken men tänker definitivt försöka hitta andra mer etiska alternativ. Vad skiljer Länsförsäkringar från de traditionella storbankerna? Har för mig att de är rätt dyra och dåliga men jag har fel?
 
Jag har alltid haft Handelsbanken men tänker definitivt försöka hitta andra mer etiska alternativ. Vad skiljer Länsförsäkringar från de traditionella storbankerna? Har för mig att de är rätt dyra och dåliga men jag har fel?
Dyra och dåliga - baserat på vad?

Det som skiljer är ägandeformen.
citerar Wikipedia: "Länsförsäkringars bolagsform är ömsesidig vilket betyder att ägarna utgörs av bolagets kunder och försäkringstagare. Eftersom länsförsäkringsbolagen är kundägda finns inte några externa aktieägare eller andra specifika ägarintressen. Genom valda representanter, fullmäktige och styrelse, utövar kunderna aktiv påverkan. En följd av att Länsförsäkringar är kundägt är att kunderna goda år kan få del av resultatet i form av återbäring."
 
Jag läste Bill Browders bok Mitt krig mot Putin göra sommaren. Det är ju just den affären som mycket av förskingring ska vara kopplad till. Gör det hela ännu värre tycker jag, eftersom det innebär att Swedbank passivt subventionerar tortyr och mord.

Jättespännande bok för övrigt, och man överser med författarens behov att berätta hur mycket pengar han tjänar hela tiden. Väldigt utbildande om något få är insatta i, men som fått stor påverkan på relationen USA-Ryssland.
 
Min känsla(!) är att det inte är några avgörande skillnader i etik och moral mellan storbankerna, utan att det mest handlar om vad som råkar komma upp till ytan.
Efter en tid har uppmärksamheten avtagit och ärendet svalnat, och det är tillbaks till business as usual...

Det är möjligt, men om det blir stora konsekvener av deras handlande nu så känner jag mig inte trygg att ha alla mina fonder och besparingar där. Jag vill heller inte vara med och sponsra dylik verksamhet.
 
Jag tycker det är pest eller kolera och litar inte på att någon av bankerna inte fifflar. I princip alla storbanker har väl haft sin vända med skandaler.
Vi bytte från Skandia respektive SEB och SBAB till Danske Bank i början av året då de hade ett riktigt bra erbjudande på bolåneränta som gör att vi sparar flera tusen om året samt sitter säkert i två år trots räntehöjningar.
Dock är deras mobilapp inte alls bra och jag saknar att kunna godkänna/ändra e-fakturor i appen. Det är värt att byta bank emellanåt även om det är lite jobbigt just vid bytet. I alla fall om man har bolån.

Har även sparande i Nordnet och funderar på att lägga ett till sparande i Avanza.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 529
Senast: Skjøldur
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
546
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp