Svenskhet -eller nåt

Pa flyget hit till Sverige (SAS fran NY, med nastan bara Svenskar ombord) stod jag och balanserade med mitt handbagage pa ryggstodet av min stol nar passageraren ett par rader bakom kom, en man i 30-40 ars aldern. Han tittade pa mig, skrattade hogt och sa "Det dar kan du ju forsoka med, du far aldrig upp den" och gick vidare. :confused:

Men gud så oförskämt!

Jag drar inte, nivån ligger redan där. Det är absurt att män anses bättre lämpade att bära en väska som kvinnan själv packat och tagit med sig.

Fast det behover ju inte alls vara en man som hjalper en kvinna? Eller hur tanker du dar? Jag var jatte glad att tjejerna pa planet steg fram for att hjalpa. Inte for att jag direkt behovde hjalpen, men for att de sag mig som en person och hade empati nog att stiga fram for att hjalpa till.
Vi vet ju inte alls varfor en person tydligen packat en vaska allt for tungt ... Det kan finnas hur manga vettiga forklaringar som helst, det hela hanldar ju om hur jag som askadare till den med tungt bagage kanner mig och agerar nar jag ser det, inte varfor bagaget ar tungt.

Jag var hemma en vecka i somras och känner inte alls igen mig i att ingen tackar, alla knuffas, alla är djävulen som hånfullt skrattar åt en när man släpar tung väska. Tvärtom, jag fick ett väldigt vänligt intryck av Stockholm; folk håller upp dörren eller ler som tack om man själv gör det, folk har erbjudit sig min plats på tuben för att jag ska få sitta bredvid min vän som jag talar med, på flyget får jag alltid hjälp med väskan - är alltid flera som erbjuder sig. Jag är likadan själv, håller upp dörrar, tackar eller ler, erbjuder hjälp. Kort sagt - jag känner inte igen mig i de supernegativa beskrivningarna som jag alltid läser på Buke.

I Stockholm på Centralstationen ropas det ju till och med ut att man inte ska låta någon hjälpa en med sitt bagage. Ingen större idé att ens försöka då kanske? :p.)
Ja, alltså Centralen är ju ca den stressigaste platsen på jorden, tror inte ens folk ser varandra där.

@hastflicka Jag har aldrig varit i USA, däremot har jag träffat hiskeligt många amerikanare i mina dagar. Mitt intryck har alltid varit att det är väldigt påklistrat och framförallt överdrivet, väldigt artigt-för-att-man-ska, men det känns sällan särskilt engagerat. Lite väl mycket leenden som inte når ögonen liksom. En vän till mig (från London) har bott i USA och han kände samma sak, och kände väl mest att vad spelar det för roll om de säger massa artiga saker när man handlar om det ändå bara sägs helt utan känsla och bara på repeat. (som någon annan var inne på angående Frankrike)

Jag kan förvisso tycka att om det gör mötena lite trevligare så spela roll, även om jag kan se hans poäng också.

Åh men just såna listor är vad jag tycker är så märkliga. Jaha, svenskar generellt skrattar inte spontant? Que va? Ta av sig skorna är ju dock en intressant diskussion och där beror det ju verkligen på land och kultur. Och klass tror jag, de enda jag känner som tillhör överklassen i Sverige skulle aldrig gå runt i strumpor hemma.

Äsch jag vet inte, såna här trådar tycker jag oftast bara hamnar i en enda röra av stereotyper.

Ja, egentligen håller jag med dig om att sådana listor gärna blir knepiga, men som sagt är det väldigt mycket på den som jag själv upplevt att hitresta människor upplever (gissningsvis utan att ha studerat listan först :p), och därför tyckte jag den var ganska träffande. Inte för att det är hur jag ser på svenskar och svensk kultur, utan för att jag kände igen kulturkrockarna från besökare jag lotsat genom den svenska djungeln... För även fast man inte kan säga att "exakt såhär är alla svenskar", så har vi ändå vår kultur som är allmän om än inte identisk på individnivå. Och missar man att tänka på det så blir det nog lätt att man tänker att besökare är bra konstiga, som inte bara gör "rätt" automatiskt?

@hastflicka Jag har aldrig varit i USA, däremot har jag träffat hiskeligt många amerikanare i mina dagar. Mitt intryck har alltid varit att det är väldigt påklistrat och framförallt överdrivet, väldigt artigt-för-att-man-ska, men det känns sällan särskilt engagerat. Lite väl mycket leenden som inte når ögonen liksom. En vän till mig (från London) har bott i USA och han kände samma sak, och kände väl mest att vad spelar det för roll om de säger massa artiga saker när man handlar om det ändå bara sägs helt utan känsla och bara på repeat. (som någon annan var inne på angående Frankrike)

Jag kan förvisso tycka att om det gör mötena lite trevligare så spela roll, även om jag kan se hans poäng också.

Jag forstar inte riktigt vad det har har med diskussionen att gora?:confused: Savida det inte bara ar for att poangtera hur daligt USA och dess befolkning ar. Skulle det ha varit battre om jag berattade om de 4 Malaysiska affarsman som for nagra ar sedan bar mitt handbagage tvars over flygplatsen i Kuala Lumpur och dessutom ordnade en stol till mig i business class pa vag till Dubai for att belysa hur vanliga och hjalpsamma manniskor i andra lander (an Sverige) ofta ar mot framlingar?

@Monstermom

Och missar man att tänka på det så blir det nog lätt att man tänker att besökare är bra konstiga, som inte bara gör "rätt" automatiskt?
Fast nä, jag tänker aldrig så om folk..? Så den kopplingen ser jag inte alls. Jag bor förvisso inte i Sverige nu men jag har jobbat så pass mycket med flyktingar och umgås i så pass multikulturella kretsar att jag aldrig någonsin skulle kunna gå runt och tycka att utlänningar är konstiga (?!).

Givetvis har vi en kultur dock, det har vi ju alla, och vissa saker (precis som jag skrev) ÄR ju intressanta och talande. Detta med skoavtagning till exempel, det är ju så pass allmänrådande i Sverige att det inte går att säga så mycket om men huruvida svenskar skrattar spontant eller inte tycker jag dock är något helt annat.

Jag forstar inte riktigt vad det har har med diskussionen att gora?:confused: Savida det inte bara ar for att poangtera hur daligt USA och dess befolkning ar. Skulle det ha varit battre om jag berattade om de 4 Malaysiska affarsman som bar mitt handbagage tvars over flygplatsen i Kuala Lumpur och dessutom ordnade en stol till mig i business class pa vag till Dubai for att belysa hur vanliga och hjalpsamma manniskor i andra lander (an Sverige) ofta ar mot framlingar?
Eh, jag tycker verkligen inte att varken USA eller deras befolkning är dåliga?! Jag trodde vi diskuterade artighet och vad som anses vara artigt? Artighet är ju subjektivt och kulturellt bundet och i Sverige till exempel anses man oartig om man inte tackar tillräckligt, där jag bor nu är det inte alls lika viktigt. Till exempel. Då kan jag inte gärna säga att folk här är oartiga, bara för att de inte beter sig enligt de kulturella oskrivna reglerna som jag är van vid. Och eftersom du nämnde UK och USA så flikade jag bara in en reflektion, att det du nämner som artighet är något som jag, och en vän till mig, tolkat annorlunda. Det var allt. Jag är dessutom medveten om hur subjektiv min uppfattning är, och att den inte nödvändigtvis säger något om just amerikanare generellt. Jag tror liksom inte att det är en sanning, det är bara en uppfattning jag fått.

Till skillnad från flera på Buke så värderar jag inte ett tack superhögt när jag är ute och rör mig på stan. Min dag står och faller inte med huruvida snubben bakom tackade för att jag höll upp dörren. Alltså skulle jag aldrig någonsin värdera ett land eller dess befolkning (!!) efter min uppfattning om artighet. Känns ju helt absurt.

Men det faktum att flera svenskar i tråden uppfattar andra svenskars beteende som oartigt eller oförskämt, innebär det inte då att det är oartigt eller oförskämt även enligt svenska normer?
Är det enskilda individer som är oartiga eller har vi helt enkelt förlorat en del hyfs i Sverige?

Eller var det helt enkelt bättre förr?

@hastflicka Kände du att andra poängterade hur DÅLIGT UK och dess befolkning är bara för att några skrev att de tyckte att tjejerna i UK var väldigt lättklädda, när Springsteen sagt att sambon tyckte att tjejerna var mer lättklädda än i UK? Alltså, det är väl lite sånt trådarna går ut på, att man spinner vidare och resonerar kring det någon annan har sagt? Eller får man inte göra det med just USA? Jag fattar inte grejen, eller de upprörda känslorna.

Det var ALLTID bättre förr! ;)

Är det enskilda individer som är oartiga eller har vi helt enkelt förlorat en del hyfs i Sverige?
Jag vet faktiskt inte. Jag har bott i Stockholm i många år och tycker att folk generellt är helt OK. Inte översvallande fantastiska men liksom ingenting jag ens reagerar på. Jag går inte runt och tycker att alla är sura och slänger dörrar i ansiktet på mig, jag tycker allt funkar finfint och ibland är nån jättetrevlig och då blir jag glad och ibland är nån superotrevlig och då blir jag sur. Typ så. Uppenbart missar jag det som vissa på Buke alltid ser när de är i Sverige.

Skillnaderna mellan Madrid och Stockholm till exempel anser jag inte alls vara jättestora, vad det gäller artighet. Frågade min sambo som säger att han uppfattade Stockholm (första gången) som välorganiserat, lugnt och säkert. Angående människorna så minns han inget speciellt, varken negativt eller positivt. Frågade en spansk kompis som säger att hon uppfattade Stockholm som lugnt och sansat, litet men trevligt, och väldigt säkert. Bland annat hade hon sett folk lämna barnvagnen utanför affärerna flera gånger, något man aldrig skulle se här. Angående människorna beskrev hon dem som tysta men trevliga.

@Monstermom

Fast nä, jag tänker aldrig så om folk..? Så den kopplingen ser jag inte alls. Jag bor förvisso inte i Sverige nu men jag har jobbat så pass mycket med flyktingar och umgås i så pass multikulturella kretsar att jag aldrig någonsin skulle kunna gå runt och tycka att utlänningar är konstiga (?!).

Givetvis har vi en kultur dock, det har vi ju alla, och vissa saker (precis som jag skrev) ÄR ju intressanta och talande. Detta med skoavtagning till exempel, det är ju så pass allmänrådande i Sverige att det inte går att säga så mycket om men huruvida svenskar skrattar spontant eller inte tycker jag dock är något helt annat.

Nu menade jag inte att du specifikt skulle behöva tänka på att "självklara" saker inte är självklara, utan menade bara att även om sådana listor kan bli lite märkliga kan de vara en nyttig ögonöppnare mer allmänt. För många har ändå problem att se utanför vad som "är normalt".

Och saker som huruvida svenskar skrattar spontant eller inte ser inte jag så mycket som en observation om vi gör just det, utan att det (kanske) visar på en skillnad mot hur/när/var vi skrattar och inte, jämfört med en del andra kulturer. Jag har tex fått höra att svenskar är jättetråkiga, har ingen humor, osv, "för när jag drog ett skitkul skämt om sekreterarens ben var det inte en enda som ens log!", och liknande. Så ja, det har hänt ganska ofta att någon från en annan kultur uppfattat svenskar som astråkiga och reserverade, när de i själva verket stött på en kulturkrock av ett lite annat slag än de tolkade det som. Liknande saker händer säkert med annat också, skillnaden tolkas genom någon annans kultur och något bakomliggande missas - men det finns en skillnad där, konsten kan vara att hitta den. Om man alls vill förstås, men jag tycker för det mesta att det är väldigt intressant! (Och praktiskt användbart om man ska lotsa runt besökare.)

@Monstermom

För många har ändå problem att se utanför vad som "är normalt".
Absolut. I tråden om ytterkläder spelade det ingen roll hur jag förklarade resonemanget bakom att ha skor på sig inomhus, vissa kunde verkligen inte se det som nåt annat än jättekonstigt. Så det är jag helt med på.

Jag har tex fått höra att svenskar är jättetråkiga, har ingen humor, osv, "för när jag drog ettskitkul skämt om sekreterarens ben var det inte en enda som ens log!", och liknande. Så ja, det har hänt ganska ofta att någon från en annan kultur uppfattat svenskar som astråkiga och reserverade, när de i själva verket stött på en kulturkrock av ett lite annat slag än de tolkade det som. Liknande saker händer säkert med annat också, skillnaden tolkas genom någon annans kultur och något bakomliggande missas
Intressant resonemang! Jag var inne på lite samma sak tidigare; jag uppfattade i början det som att folk var oartiga här men nu har jag äntligen fått in i huvudet att vad som är "artigt" här är lite annorlunda mot hemma i Sverige. Och det var det jag hade i bakhuvudet när jag svarade @hastflicka också, svenskar kanske inte kvittrar och ler och pratar som amerikanare generellt gör (vad vet jag) vilket kanske uppfattas som otrevligt för någon som kommer från en kultur där man är van vid det lite mer översvallande.

Men det faktum att flera svenskar i tråden uppfattar andra svenskars beteende som oartigt eller oförskämt, innebär det inte då att det är oartigt eller oförskämt även enligt svenska normer?

Allt var ju alltid bättre förr och den nuvarande generationen är alltid förlorad och värre än de tidigare ;).

I Sverige är det snarare oartigt att störa folk och pådyvla dem hjälp som de kanske inte vill ha, vill man ha hjälp får man helt enkelt be om den. Jag tänker att det är väldigt olika hur man upplever "hjälp" eller service, tex om man går på en restaurang så anser vissa att det är höjden av service att ha en servitris/ör som cirklar runt en och frågar om allt är bra och plockar och har sig, medan jag mest tycker det är jobbigt och helst vill bli lämnad ifred och anser att om jag vill ha servicen så ber jag om den när behovet uppstår. I Sverige så är det nog så att det är en stark kan själv anda. Man känner sig inte bekväm med att bli påpassad i butiker eller att folk flyger upp och erbjuder sina säten bara för att man råkar vara lite gravid/halt/gammal eller försöker stjäla ens väska :cautious: ;) på centralen (som om jag inte kunde bära den själv).

@monster1 För några veckor sedan var det en snubbe på tunnelbanan som erbjöd sin plats till en äldre dam. Hon sa nej, han insisterade, hon sa nej och frågade surt "hur gammal tror du att jag är egentligen?". Efter det är jag alltid lite smårädd när jag erbjuder min plats åt folk :nailbiting:.

@Monstermom

Absolut. I tråden om ytterkläder spelade det ingen roll hur jag förklarade resonemanget bakom att ha skor på sig inomhus, vissa kunde verkligen inte se det som nåt annat än jättekonstigt. Så det är jag helt med på.

Intressant resonemang! Jag var inne på lite samma sak tidigare; jag uppfattade i början det som att folk var oartiga här men nu har jag äntligen fått in i huvudet att vad som är "artigt" här är lite annorlunda mot hemma i Sverige. Och det var det jag hade i bakhuvudet när jag svarade @hastflicka också, svenskar kanske inte kvittrar och ler och pratar som amerikanare generellt gör (vad vet jag) vilket kanske uppfattas som otrevligt för någon som kommer från en kultur där man är van vid det lite mer översvallande.

Nä, det är ju så. Väldigt mycket av vad som är rätt och fel hänger på var och vem man är, och mycket av varför något är på ett visst vis kan vara svårt att alls komma på (även för den som lever i det). Första steget är väl att bli medveten om att det är något som skiljer i alla fall (och att skillnaden inte finns där för att det är nåt fel på "de andra")...

@monster1 För några veckor sedan var det en snubbe på tunnelbanan som erbjöd sin plats till en äldre dam. Hon sa nej, han insisterade, hon sa nej och frågade surt "hur gammal tror du att jag är egentligen?". Efter det är jag alltid lite smårädd när jag erbjuder min plats åt folk :nailbiting:.

Hahaha, det där har hänt mig också! Dessutom erbjöd jag en äldre dam att hjälpa henne bära hem matkassarna, och när vi kom fram (ja, hon tog emot i alla fall) fick jag mer eller mindre strippa för att bevisa att jag inte stulit från henne! :rofl:

Hahaha, det där har hänt mig också!
Nej men fy! En gång kom två pensionärer på tuben hemma varav en hade med sig rollator (eller nåt sånt) och jag och sällskapet flyttade då på oss så att de kunde sitta bredvid varandra (vi satte oss mitt emot istället, och de fick de tre sätena där vi satt). Tanten tittar på mig och säger "Tack, men så feta är vi inte att vi behöver tre platser". Jag ville DÖ.

Nej men fy! En gång kom två pensionärer på tuben hemma varav en hade med sig rollator (eller nåt sånt) och jag och sällskapet flyttade då på oss så att de kunde sitta bredvid varandra (vi satte oss mitt emot istället, och de fick de tre sätena där vi satt). Tanten tittar på mig och säger "Tack, men så feta är vi inte att vi behöver tre platser". Jag ville DÖ.

Ja men det blir ju ofta så (eller snarare är det så hemskt när det händer att minnet verkligen sätter sig :p), det straffar sig att vara artig! Jag åker tack och lov väldigt sällan kollektivt nu för tiden, men just det där med att erbjuda plats var jättesvårt - det är inte bara nån enstaka som blir riktigt förnärmade... Och då menar jag inte att jag i mitt ungdomliga oförstånd misstagit 45-åringar för skröpliga åldringar. Tant kan själv! :laugh:

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 247
Senast: LinnK
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar