Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, som sagt, det är ju bara att tacka nej i så fall. Jag blev tillfrågad att gå på midnattsmässa nu i jul, jag tackade nej. Det är ju fortfarande inte så att man måste prata med präst liksom.
Ja visst, det är bara att tacka nej. Det har jag aldrig sagt emot.
Mitt inlägg var mer en kommentar till de som tyckte att det var neutralt att prata med en präst eftersom hen inte kommer prata om religion. Och då menar jag att för vissa är det inte neutralt oavsett vad prästen pratar om.

De tillhör båda diskrimineringslagen som skiter fullständigt i om du blir diskriminerad utefter att du är trans eller har någon annan sexualitet eller om du har religion. Du har rätt att vara öppen med båda två utan att bli diskriminerad. Bara det att ingen på buke hade naturligtvis skrivit samma mening om en person som har ett könsöverskridande uttryck, men religion, då går det bra att skita i svenska lagar och återigen trycka ner de troende.

Kan du inte diskrimineringslagen finns det massor att läsa om den på nätet en googling bort.

Långsökt.

Jag har full förståelse för att man i känsliga ögonblick inte känner sig bekväm med att prata med någon som har en religiös tro man inte delar.

Jag har svårare att förstå när vissa tycker att en präst skulle ha en helt annan världsbild än en ateist. Det enda man vet skiljer är att prästen(med mycket hög sannolikhet) har en gudstro. Det kan förstås i sig vara det som man känner avgör. Men som vi redan varit inne på utesluter inte gudstro(eller prästerskapet) att man också tror på vetenskap.

För mig är enbart närvaro/frånvaro av någon form av tro inte särskilt relevant för i hur stor grad jag upplever att jag delar världsbild med någon.
Intressant, vad innebär ordet världsbild för dig?
Jag tänker att en ateist och någon djupt troende har stor skillnad på världsbild. För mig är världsbild tex hur man väljer att se på livet, universums skapelse, födelsen och döden, meningen med livet, moral, hur man ska leva sitt liv och några andra saker.

Att båda är diskrimineringsgrunder och man har rätt att visa båda? Nej inte alls.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/

https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder

Hur tycker du meningen: "Jag tycker det är bra och nästan ett måste i många yrken att komma ”neutral” i sin profession och inte blanda in sin privata livsåskådning oavsett om det gäller religion, könsöverskridande uttryck, ålder, etnicitet eller något annat".

Du vet, ur den bemärkelsen är inte politik och religion samma sak. Könsöverskridande uttryck och religion är det däremot. Det ska inte spela någon roll med andra ord om du är troende eller transperson på jobbet, och du ska inte behöva dölja något av det. Det är till och med lag på det.

Ja jag tänker att det blir ett annat symbolvärde.
Jag vet inte varför prästen i detta läge inte kunde komma upp på avdelningen eller varför man inte kunde sitta i ett annat rum men så var det i alla fall. I detta fall hade min vän ett barn som varit med om en olycka och hen fick besked om att barnet inte kommer överleva och min vän hade svåra frågor att ta ställning till som huruvida man ville donera organ etc. När man är i en sån svår situation önskar man ju att det hade funnits flera olika resurser att sätta in även om detta sker utanför kontorstid.
Svårt att ens föreställa mig hur hemskt det måste ha känts, på alla vis. 💔 Tragiskt att det inte fanns fler resurser, och att det inte ens fanns möjlighet för prästen att fungera mer som ett samtalsstöd på en mindre laddad plats.

Varför ha människor övht, alla kan vi prata med robotar eller liknande så det blir helt omänskligt och neutralt. Då slipper folk kämpa med sitt hat och sitt förakt mot människors val av liv osv. Den mänskliga kontakten verkar ju tydligen inte spela någon roll för vissa ändå när det gäller samtalsstöd osv utan det viktiga är hur personen lever sitt privatliv och vad den har för livsåskådning...
Om du så önskar kan du använda chattgpt eller liknade verktyg men jag tror de flesta vill ha en människa att prata med. Nackdelen är att det inte alltid ger så bra svar att prata med en algoritm som försöker simulera en människa genom att räkna ut vilket nästa ord borde vara. Sist jag pratade med chatgpt så ansåg den att Birk var en häst och son till Mattis (alltså Ronja rövardotters pappa), det finns en del utvecklingspotential där och inger inte direkt förtroende.

Jag tycker du hakat upp dig orimligt mycket på att det skulle ligga hat bakom att välja bort imamer, shamaner, präster mfl som samtalsstöd. Det kan vara att någon hatar präster och andra representanter för trossamfund men det är inget allmängiltigt.

Jag saknar inte alls förståelse för att du inte vill prata med en präst, det är upp till dig. Vad jag däremot saknar förståelse för, och som faktiskt rent av ger mig lite magknip, är din åsikt att präster inte ens ska finnas på sjukhus. För att du inte vill ha dem där. Att du och andra ateister tycker att det är fel, att ni inte bara kan välja er kurator eller liknande utan helt måste bort med stödet som andra kanske vill ha. Det tycker jag är skrämmande. För jag hart aldrig blivit påflugen av präster eller kyrkans folk på ett sjukhus alls, ens i kris.

Det vanligaste är "Vill du prata med någon/vi har kurator om du behöver stöd/vill du prata med en kurator".

Att vården inte har tillgång till kurator dygnets alla timmar är inte prästens fel. Men visst, då kanske man inte ska erbjuda präst heller? När ska sjukvårdspersonal erbjuda präst? För varför erbjuda kurator om man inte får erbjuda präst? Varför måste det vara så laddat? Bara att tacka nej till det man inte vill.
Fast då har du återigen inte läst. Jag tycker inte de ska finnas på sjukhus annat än för dem som aktivt efterfrågar dem.

Jag tänker att en ateist och någon djupt troende har stor skillnad på världsbild. För mig är världsbild tex hur man väljer att se på livet, universums skapelse, födelsen och döden, meningen med livet, moral, hur man ska leva sitt liv och några andra saker.
Just tanken på vad som är moraliskt eller ej, hur man ska leva sitt liv etc., i Sverige är ju överlag väldigt påverkat av det kristendom, oavsett om man är religiös eller ej.

Men det är ju så som @sjoberga skrev. Om frivilliga t.ex. präster täcker upp för sjukvårdens brister så kommer inte de bristerna åtgärdas av sjukvården.
Prästerna täcker inte upp för sjukvårdens brister. De är där för dem som vill prata med dem oavsett hur väl eller oväl bemannade sjukvården är! Det är inte prästers uppgift att täcka upp, det är deras jobb att erbjuda stöd till den som vill ha det. Att de kan sköta 24 timmars bemanning är inte kyrkans fel, att göra lagändringar osv för att få bort dem och skylla på dem för bristerna i vården är bara löjligt helt ärligt. Ta upp bristerna med regionen istället utan att kritisera att kyrkan finns där och gör sitt jobb. Det jobbet de gör har ju inte med den som inte vill samtala med dem att göra, bristen på kurator handlar inte om att det finns en präst som tar över. Bristen på kurator har med regionen att göra, inte med kyrkan.

Det är ju som om jag skulle vilja få bort alla taxibilar för att tåg och bussar inte går i tid och ofta är inställda. För jo, det är ju ofta taxi man hänvisas till när något är inställt helt.

Fast då har du återigen inte läst. Jag tycker inte de ska finnas på sjukhus annat än för dem som aktivt efterfrågar dem.
Jag har varit i krissituationer. Att tänka klart är det sista man gör, så att få en fråga är aldrig fel, man kanske inte har tänkt på det själv. Har svårt att se att en fråga skadar, jämfört med hur stor nytta den kan göra, både för troende och icketroende som är i akut kris.

Jag har full förståelse för att man i känsliga ögonblick inte känner sig bekväm med att prata med någon som har en religiös tro man inte delar.

Jag har svårare att förstå när vissa tycker att en präst skulle ha en helt annan världsbild än en ateist. Det enda man vet skiljer är att prästen(med mycket hög sannolikhet) har en gudstro. Det kan förstås i sig vara det som man känner avgör. Men som vi redan varit inne på utesluter inte gudstro(eller prästerskapet) att man också tror på vetenskap.

För mig är enbart närvaro/frånvaro av någon form av tro inte särskilt relevant för i hur stor grad jag upplever att jag delar världsbild med någon.
Jag var inne på den tankegången tidigare, men kom mig inte för att skriva ett inlägg om det. Självklart finns det skillnader i hur jag och en präst ser på världen, då jag inte direkt bryr mig om tro och sånt, men jag är ändå rätt säker på att det mesta som jag och prästen tycker, är rätt lika, särskilt om prästen tillhör Svenska kyrkan. Det kan nog hända att frikyrkliga präster har lite större skillnader, och när det kommer till rabbiner och imamer har jag ingen som helst koll på hur det ser ut, även om jag är rätt säker på att det där kan finnas större skillnader (självklart varierande från person till person med mera).

Det är intressant att tråden fastnat så extremt hårt i sjukhusprästers vara eller icke vara, när vi som samhälle är tämligen kristet, även om vi som personer kanske inte är kristna. Mycket av vår moral bygger ju på kristen grund, även om vi som inte tror/bryr oss om en gud följer den för att vi tycker att den låter vettig, och inte för att vi inte vill hamna i helvetet.

Prästerna täcker inte upp för sjukvårdens brister. De är där för dem som vill prata med dem oavsett hur väl eller oväl bemannade sjukvården är! Det är inte prästers uppgift att täcka upp, det är deras jobb att erbjuda stöd till den som vill ha det. Att de kan sköta 24 timmars bemanning är inte kyrkans fel, att göra lagändringar osv för att få bort dem och skylla på dem för bristerna i vården är bara löjligt helt ärligt. Ta upp bristerna med regionen istället utan att kritisera att kyrkan finns där och gör sitt jobb. Det jobbet de gör har ju inte med den som inte vill samtala med dem att göra, bristen på kurator handlar inte om att det finns en präst som tar över. Bristen på kurator har med regionen att göra, inte med kyrkan.

Det är ju som om jag skulle vilja få bort alla taxibilar för att tåg och bussar inte går i tid och ofta är inställda. För jo, det är ju ofta taxi man hänvisas till när något är inställt helt.
Jag är lite nyfiken här, vem har skyllt på prästerna att det inte finns dygnet runt bemanning av kuratorer/psykologer. Det är något jag har missat helt.

Jag tänker att en ateist och någon djupt troende har stor skillnad på världsbild. För mig är världsbild tex hur man väljer att se på livet, universums skapelse, födelsen och döden, meningen med livet, moral och några andra saker.

Ja, det är ungefär samma som jag ser det. Och det är därför jag var noga med att poängtera att jag inte anser att det är närvaro av en tro i sig som avgör hur mycket världsbilderna skiljer sig åt.

Nu frågar du om djupt troende och då kan det se annorlunda ut. För att inte tala om bokstavstrogna - där innebär ju gudstron ett helt batteri av vetenskapsförnekelse. Ofta är strikt religiositet också förknippat med en moral och en människosyn som går helt på tvären med min.

Men hur man väljer att se på livet, universums skapelse(Lemaître igen!), födelsen och döden osv skiljer sig oerhört mycket åt mellan troende, inklusive präster.
Och en ateist kan ha en syn som i mångt och mycket överensstämmer med hur en strikt troende resonerar vad gäller vetenskapsförakt, moral och människosyn.

Det finns många präster vars världsbild stämmer mycket väl överens med min. Det kan jag inte säga om den världsbild som ateisterna Richard Jomshof och Kent Ekeroth verkar ha.

Varför ha människor övht, alla kan vi prata med robotar eller liknande så det blir helt omänskligt och neutralt. Då slipper folk kämpa med sitt hat och sitt förakt mot människors val av liv osv. Den mänskliga kontakten verkar ju tydligen inte spela någon roll för vissa ändå när det gäller samtalsstöd osv utan det viktiga är hur personen lever sitt privatliv och vad den har för livsåskådning...
Märkligt svar på att jag precis sagt att privatlivet och livsåskådning hos vårdpersonal inte spelar roll eller ska spela roll.

Är det här en ögonöppnare för någon angående att vården har brister och behöver mer pengar så är det ju bra. Men det finns ju inga indikationer på att dessa brister "mörkas" med att präster får ta vid som enda möjliga samtalsstöd ibland, de blottas ändå för de som berörs. (och läggs det till mer pengar finns det säkert någon pepp konsult som tänker att det vore mer effektivt med nåt slags teknisk tjänst istället, som typ en chatbot).

. Mycket av vår moral bygger ju på kristen grund, även om vi som inte tror/bryr oss om en gud följer den för att vi tycker att den låter vettig, och inte för att vi inte vill hamna i helvetet.

Jag vill bara flika in här att detta även gäller många av oss som är troende. Det är, för många av oss, inte en rädsla för att hamna i helvetet som styr vår moral, utan att det känns vettigast att bete sig så i livet här och nu.

Jag är lite nyfiken här, vem har skyllt på prästerna att det inte finns dygnet runt bemanning av kuratorer/psykologer. Det är något jag har missat helt.
Intressant hur olika vi läser tråden. Till och med inlägget jag svarade på. Jag vet inte annars hur jag ska tolka inlägget jag svarade på faktiskt. Som om att sjukvården förlitar sig på att prästerna finns och därför är det inget problem med att kuratorer har semester så att det inte finns någon tillgänglig alltid=det finns ju präster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama