Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt förundrar hur en sån här tråd kan leva.

Det är väl inte konstigt? Den handlar ju om relationen mellan människor och hur vi är påverkade av vårt kulturella arv. Oavsett hur vi ser på det idag så är vårt svenska samhälle i mångt och mycket byggt på kristna idéer. Att förneka det är okunnigt. Sedan har naturligtvis mycket vad gäller lagar och regler ändrats men även som icke-troende så ser jag ju den påverkan kristendomen haft på vår kultur på alla nivåer.

Har inte läst hela tråden så det kan ha kommit upp, men jag har hört ochc läst att man inte gärna vill ha trossymboler ska bäras på arbetsplatser. Såsom tex kors eller sjal. Och att det till och med kan tolkas negativt för en om man bär tex ett kors på en arbetsintervju.

Som om man är en sämre människa och gör ett sämre jobb för att man har en tro. Märkligt tycker jag.
Jag tycker det är bra och nästan ett måste i många yrken att komma ”neutral” i sin profession och inte blanda in sin privata livsåskådning, oavsett om det gäller religion, politik eller något annat.

Men du förnekar ju mina erfarenheter. När jag säger att mitt barns skola har låtit religiösa företrädare sköta religionsundervisning istället för läraren så säger du att det inte förekommer. Trots att jag vet att det förekom på mitt barns skola. Det blir rätt meningslöst att diskutera det här med dig när du gör så.

Och nej, jag tycker inte att en sjukhuspräst ska ses som ett godkänt likvärdigt alternativ till sjukvårdsutbildad personal som t.ex. kuratorer och psykologer. Däremot kan de finnas där ändå och fylla en annan funktion för de som känner att det är nåt för dem.
Det är nog inte någon som förnekar att det begås fel i skolan. Det gör det ständigt på olika vis och det är faktiskt inte ok vad det än handlar om. Läroplanen ska följas. Målet är ju att man ska göra det så när någon skola bryter mot den så får man som förälder kanske lyfta det med skolverket. trots allt är det inte mitt fel som troende att någon lärare på ditt barns skola misskött sitt jobb. Hade jag jobbat som lärare hade det inte hänt i alla fall.

Ingen ser sjukhuspräster som istället för kuratorer, men likvärdig i samtalsstöd är de eftersom de har sådan i sin utbildning. Vill man inte ha det av en präst ska ju givetvis kurator finnas tillgänglig dygnets alla timmar. Ingen har sagt något annat om det. En präst är inte en psykolog så där står de under, en psykolog kan man gå till för att få terapi men det får man inte av en präst.

Jag tycker det är bra och nästan ett måste i många yrken att komma ”neutral” i sin profession och inte blanda in sin privata livsåskådning, oavsett om det gäller religion, politik eller något annat.
Jag bär två små kors runt min hals som inte bara står för min tro utan också för personer jag förlorat, min man och min syster. På vilket vis gör det mig sämre på mitt jobb?

En vän till mig fick ett tufft besked av sjukvården och fick frågan om hen ville ha någon att prata med. Det fanns ingen kurator/ psykolog tillgänglig just då men det fanns präst. Vännen fick då instruktioner att gå en våning ner till sjukhuskyrkan dvs ett rum på sjukhuset som gjorts i ordning som en kyrka dvs med jesus på korset, biblar och liknande. För någon som är ateist eller inte troende men som bara vill ha någon att prata med så kan det vara en stor grej att bara gå in i ett rum som är intrett som en kyrka och möta en person som är prästklädd. Även om prästen inte skulle nämna gud så är inte den miljön neutral.

En vän till mig fick ett tufft besked av sjukvården och fick frågan om hen ville ha någon att prata med. Det fanns ingen kurator/ psykolog tillgänglig just då men det fanns präst. Vännen fick då instruktioner att gå en våning ner till sjukhuskyrkan dvs ett rum på sjukhuset som gjorts i ordning som en kyrka dvs med jesus på korset, biblar och liknande. För någon som är ateist eller inte troende men som bara vill ha någon att prata med så kan det vara en stor grej att bara gå in i ett rum som är intrett som en kyrka och möta en person som är prästklädd. Även om prästen inte skulle nämna gud så är inte den miljön neutral.
När jag låg på BB så kom prästen in på de rum till de som tackat ja till förfrågan. Samma på den palliativa vården. Så det är faktiskt bara att tacka nej om det är så (men fortfarande - det är vården som inte ger den vård som behövs, inte sjukhuskyrkans problem att möjligheten faktiskt finns).

Det är, för mig personligen, oväsentligt om prästen blandar in religionen eller inte. Prästens yrke är religion. Prästen är där för att hen är präst. Andra får prata med hen hur mycket som helst. Respektera att jag inte vill det. Jag säger inget om hur andra ska känna eller göra i frågan. Jag vill bara att när jag går till sjukvården och ber om hjälp att jag då ska få hjälp av sjukvården. Inte att religionen ska vara så integrerad i samhället att sjukvården tycker att de är ett fullgott alternativ till sjukvårdsutbildad personal. Precis som att när jag skickar mitt barn till skolan så vill jag att utbildade lärare undervisar mitt barn.
Jag tror alla här respekterar dig och andra som inte vill prata med en präst för att det är en präst. Det är inte det som det hängs upp på. Det är när du , och andra, påstår att prästen blandar in sin tro i samtalsstödet vid en kris som man säger emot. För det är fel. Det är inte ett tyckande eller en åsikt från troende, utan det är fakta, det görs inte.

Att inte vilja prata med en präst är ju upp till var och en men att hävda att de pratar om religion vid sådana samtal är att sprida falsk information och där blir du rättad.

(självklart gör även präster fel så säkert har en och annan råkat ut för det, på samma vis som läkare, lärare, advokater osv gjort fel i sina tjänster)

Det är säkert bra att du (och andra troende) är villiga att dela dina innersta tankar om livet, sjukdomar och döden med någon som är inringd som jourhavande ateist, där för Svenska Humanisternas räkning, med en namnskylt där det hela tiden står ”Jourhavande ateist” som yrkestitel framför dina ögon. Men man måste också respektera att det inte är något andra vill göra i alla situationer.
Du tror inte att vi rätt ofta gör det??

Jag känner att folk tolkar som det passar oavsett.
Kommer inte fortsätta diskussionen.
Helt förundrar hur en sån här tråd kan leva.
Du det är faktiskt inte lätt att gissa vad någon menar med man. Du kan påverka om du vill eller riskera att folk missuppfattar. Alla gör det inte av illvilja.

När jag låg på BB så kom prästen in på de rum till de som tackat ja till förfrågan. Samma på den palliativa vården. Så det är faktiskt bara att tacka nej om det är så (men fortfarande - det är vården som inte ger den vård som behövs, inte sjukhuskyrkans problem att möjligheten faktiskt finns).

I detta fallet så fick man gå ner till sjukhuskyrkan om man ville träffa prästen. Det gick inte att få sitta någon annanstans och prata och det fanns ingen annan tillgänglig att prata med.
Och jag ser att många i tråden skriver om att prästen kommer inte tala om gud eller jesus, men jag menar att bara genom att vara i en sjukhuskyrka med en person klädd som präst så blir det inte neutralt för vissa. För vissa skulle det inte kännas som ett neutralt samtal om man pratar med en person som är klädd som präst oavsett vad personen säger
Så det jag vill peka på är att för de som är ateister så handlar det kanske om mer saker än bara vad prästen pratar om. En präst eller ett rum inrett som en kyrka signalerar mer saker än så. Och jag tror att det symbolvärdet för ateister är något som vissa troende inte förstår.
Jag själv är inte ateist men jag kan ändå förstå att för de som är det så kan det ändå kännas obekvämt att prata med en präst även om personen inte nämner gud eller tro.

Jag vill bara belysa att i detta fallet så fick man gå ner till sjukhuskyrkan om man ville träffa prästen. Det gick inte att få sitta någon annanstans och prata och det fanns ingen annan tillgänglig att prata med.
Och jag ser att många i tråden skriver om att prästen kommer inte tala om gud eller jesus, men jag menar att bara genom att vara i en sjukhuskyrka med en person klädd som präst så blir det inte neutralt för vissa. För vissa skulle det inte kännas som ett neutralt samtal om man pratar med en person som är klädd som präst oavsett vad personen säger
Så det jag vill peka på är att för de som är ateister så handlar det kanske om mer saker än bara vad prästen pratar om. En präst eller ett rum inrett som en kyrka signalerar mer saker än så. Och jag tror att det symbolvärdet för ateister är något som vissa troende inte förstår.
Jag själv är inte ateist men jag kan ändå förstå att för de som är det så kan det ändå kännas obekvämt att prata med en präst även om personen inte nämner gud eller tro.
Jag håller med om att det blir snäppet mer svårhanterligt om man dessutom förväntas vara i själva kyrkan.

Ja, problemet som jag ser det är att det är en normaliserad, lagstadgad och integrerad del av sjukvården, där samtalskontakter föreslås utan att ha påkallats av individen. Jag anser att kyrkan inte hör hemma på sjukhus, i annat fall än att de är aktivt önskade av individer.

Men för att komma till rätta med det är det lagstiftning som bör ses över, det är svårt att lasta andra.

Men jag blir ändå lite förbluffad över att det nästan helt saknas förståelse för att man i en existentiell kris eller annan kris, inte vill ha stöd av någon som kommer från en organisation som står helt på tvären mot egen världsbild - särskilt när hen kommer dit i egenskap av sin religiösa titel.

Så problemet är inte att möjligheten finns, utan att det föreslås opåkallat när vården inte har tillgång till det som skulle behövts.
Jag saknar inte alls förståelse för att du inte vill prata med en präst, det är upp till dig. Vad jag däremot saknar förståelse för, och som faktiskt rent av ger mig lite magknip, är din åsikt att präster inte ens ska finnas på sjukhus. För att du inte vill ha dem där. Att du och andra ateister tycker att det är fel, att ni inte bara kan välja er kurator eller liknande utan helt måste bort med stödet som andra kanske vill ha. Det tycker jag är skrämmande. För jag hart aldrig blivit påflugen av präster eller kyrkans folk på ett sjukhus alls, ens i kris.

Det vanligaste är "Vill du prata med någon/vi har kurator om du behöver stöd/vill du prata med en kurator".

Att vården inte har tillgång till kurator dygnets alla timmar är inte prästens fel. Men visst, då kanske man inte ska erbjuda präst heller? När ska sjukvårdspersonal erbjuda präst? För varför erbjuda kurator om man inte får erbjuda präst? Varför måste det vara så laddat? Bara att tacka nej till det man inte vill.

Jag håller med om att det blir snäppet mer svårhanterligt om man dessutom förväntas vara i själva kyrkan.
Ja jag tänker att det blir ett annat symbolvärde.
Jag vet inte varför prästen i detta läge inte kunde komma upp på avdelningen eller varför man inte kunde sitta i ett annat rum men så var det i alla fall. I detta fall hade min vän ett barn som varit med om en olycka och hen fick besked om att barnet inte kommer överleva och min vän hade svåra frågor att ta ställning till som huruvida man ville donera organ etc. När man är i en sån svår situation önskar man ju att det hade funnits flera olika resurser att sätta in även om detta sker utanför kontorstid.

Vad har det med religion att göra?
De tillhör båda diskrimineringslagen som skiter fullständigt i om du blir diskriminerad utefter att du är trans eller har någon annan sexualitet eller om du har religion. Du har rätt att vara öppen med båda två utan att bli diskriminerad. Bara det att ingen på buke hade naturligtvis skrivit samma mening om en person som har ett könsöverskridande uttryck, men religion, då går det bra att skita i svenska lagar och återigen trycka ner de troende.

Kan du inte diskrimineringslagen finns det massor att läsa om den på nätet en googling bort.

Min bild av sjukhus är inte att det är fullt av präster som man blir erbjuden samtal med i tid och otid, men vad vet jag.
Enda gångerna jag sett en präst på ett sjukhus är när systerdottern dog och hon ville ha en präst för att döpa honom och sedan några dagar senare när han togs ur respiratorn så var det en präst närvarande också. Annars ser man väl inte röken av dem precis.

I detta fallet så fick man gå ner till sjukhuskyrkan om man ville träffa prästen. Det gick inte att få sitta någon annanstans och prata och det fanns ingen annan tillgänglig att prata med.
Ja, som sagt, det är ju bara att tacka nej i så fall. Jag blev tillfrågad att gå på midnattsmässa nu i jul, jag tackade nej. Det är ju fortfarande inte så att man måste prata med präst liksom.

Varför ha människor övht, alla kan vi prata med robotar eller liknande så det blir helt omänskligt och neutralt. Då slipper folk kämpa med sitt hat och sitt förakt mot människors val av liv osv. Den mänskliga kontakten verkar ju tydligen inte spela någon roll för vissa ändå när det gäller samtalsstöd osv utan det viktiga är hur personen lever sitt privatliv och vad den har för livsåskådning...

Jag har full förståelse för att man i känsliga ögonblick inte känner sig bekväm med att prata med någon som har en religiös tro man inte delar.

Jag har svårare att förstå när vissa tycker att en präst skulle ha en helt annan världsbild än en ateist. Det enda man vet skiljer är att prästen(med mycket hög sannolikhet) har en gudstro. Det kan förstås i sig vara det som man känner avgör. Men som vi redan varit inne på utesluter inte gudstro(eller prästerskapet) att man också tror på vetenskap.

För mig är enbart närvaro/frånvaro av någon form av tro inte särskilt relevant för i hur stor grad jag upplever att jag delar världsbild med någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama