De som vill samtala med en präst får naturligtvis göra det. De är fria att kontakta en präst/imam/rabbi/annan. Jag känner några som är troende katoliker. När de varit döende eller svårt sjuka på sjukhus har de inte fått erbjudande om katolsk präst av personalen. Det har de själva fått ordna. Prästen de kontaktade har kommit dit och hjälpt dem. Som han ska. Det är också ett problem med sjukhusprästerna.
Det finns andra samfund i Sverige än Svenska kyrkan. Men den har fortfarande en särställning trots att kyrka och stat varit åtskilda ett bra tag.
Ett annat tillfälle där svenska kyrkan har en särställning är i skolan. Redan på förskolan togs barnen till kyrkan och fick berättat för sig av en anställd i svenska kyrkan om jul och senare påsk. Ingen gång under skoltiden åkte de till en synagoga, moské, katolsk kyrka eller pratade om att det finns de som inte tror på gudar alls. Bara svenska kyrkan.
Religionen i skolan ska undervisas av lärare. Inte av kyrkans representanter. Återigen en del av samhället där kyrkan inte ska vara men ändå är idag.
Jag förstår att det är svårt för troende att se det som ett problem men för mig som ateist som anser att religion är negativt för mänskligheten så skär det sig rejält mot vad jag anser är lämpligt.
Det är inte alls svårt att se eller förstå. Jag skulle också bli upprörd om mitt barn fått så kallad religionsundervisning likt det du beskriver. Det är ju inte ens i närheten av i enlighet med hur religion ska undervisas!
Jag tror, men är inte helt säker, att det på de flesta större sjukhus finns företrädare för de största religionerna i det området. Det är ofta en präst från Svenska kyrkan, men kan lika gärna vara t. ex, en präst från en frikyrka, en imam och/eller någon annan. Jag är också ganska säker på att det på de flesta/alla sjukhus går att vända sig till sjukhuskyrkan för att få hjälp att förmedla kontakt med någon inom "sin" religion, om man önskar det stödet.
Om vårdpersonal missat att förmedla det till patienter som önskar det stödet är det förstås beklagligt, men knappast själva sjukhuskyrkans fel.
Jag är också väldigt väl medveten om att det finns andra samfund än Svenska kyrkan (jag tillhör själv ett av dem).