Jag tror (obs tror) att det kunde bli väldigt intressant om alla vi som tyckt något relaterat till gud här i tråden också beskrev vår definition av gud. Jag har en känsla av att många olika definitioner skulle presenteras och då skulle kanske även ”följduppfattningarna” bli tydligare. Tex om vi alla svarade på om vi tror på en gubbe bland molnen som är mänsklighetens ultimata regent, så skulle de svaren plottas ut annorlunda i den förklaringsmodell det inlägg jag svarar på än om definitionen vore ”en livskraft som är större än summan av delarna”.100% säker kan man aldrig vara men jag är lika säker på att det inte existerar gudar som jag är att enhörningar inte existerar.
Därför tror jag varje sådan här diskussion kommer att polariseras, då de flesta utgår från att andra delar den egna definitionen av gud och då blir väsensskilda svar svåra att förstå och verkar eventuellt också som personangrepp när personer med andra och kanske stiliserade/karikatyriserade definitioner av det där ”gud” sedan driver vidare på en sådan tes som gubbe i moln eller liknande.