Svensk varghund

Alltså personen i artikeln...
"De är värdelösa som vakthundar, eftersom de saknar aggressivitet. Jag har snavat i skogen med hundarna, men de har aldrig angripit mig, säger [**]"

:eek: Vilken bedrift - hundarna angrep henne inte när hon ramlade... :confused::meh::cautious: Vilken otrolig insikt och kunskap hon har... :arghh:
Tydligen har jag missat att "bra vakthundar" brukar attackera sin husse/matte när hen har ramlat eller liknade.

Det var ju någon bonde för ett par år sedan som hade skjutit en varg och hade den andra inne i ladan och skulle skjuta den med eftersom de rivit flera får, märkligt nog var det ganska tyst i pressen efter att det visat sig vara ett par schäfrar. :angel:

Inom och utom illervärlden är det många som tar fel på mink och iller. Vet inte hur många gånger jag blivit ombedd att rädda en förrymd iller som sedan visar sig vara en mink :(.

(visste inte riktigt vem jag skulle svara, därför blev det här)

Senast ändrad:
Inte läst tråden.

Men jag har en tusen år gammal rysk ras. Första erkännandet kom i början av 1900-talet och sen efter krig å grejer skrevs dagens rasstandard på 1950 talet.
På 70-talet gjordes försök att förstärka hundens jaktliga sinnen med att korsa in varg. De funkade inte alls! Allt socialt bla försvann.

De är väldigt vackra hundar. Kompisar passade en vlac och de var de värsta de vart med om! Heltidsjobb att aktivera den.

Undra om inte en ren varg tom är bättre:meh:
Jag har träffat en renrasig varg som är som vilken tamhund som helst men den kommer från ett ställe (inte sverige) där dom haft vargar som husdjur i generationer och avlat på dom bästa och trevligaste individerna och fått fram en urtrevlig stam som älskar alla, inte behöver koppel och är snäll mot smådjur och vaktar gården mot främlingar utan att för den skull käka upp alla som kan komma. Visste jag inte att det var en varg så skulle jag tagit den för en grå snäll schäfer för den beter sig likadant. Nu går dom ju inte att köpa, det är en gåva och den kom över gränsen tillsammans med husse så den "finns" inte. Hur och varför den kom hit går jag inte in på av vissa anledningar.

Sen har jag träffat hybrid också och precis som redan skrivits så var dom inte vidare sociala utan höll sig för sig själva utan att ens försöka ta kontakt eller vilja hälsa på främlingar, dom verkade mest,,,,,,,knäppa på nåt sätt.

Har märkt av det med dom senaste åren och ofta killar i åldern 25-30 år som skaffar utan intresse för drag etc.
En kompis till mig tog sig an en husky som en missbrukare hade (han helt enkelt bara tog hunden och lovade missbrukaren en för tidig hädanfärd om han nånsin skaffade hund mera eftersom han spöade hunden) och den huskyn gick aldrig i koppel, drog aldrig någonstans, jagade ingenting och älskade alla. Mycket skogspromenader fick den där den fick springa fritt och den fick ett fint liv trots en kass start. Missbrukaren hade den aldrig lös utan i kort koppel så den trodde nog den kommit till himmelriket när kompisen hämtade den.

En kompis till mig tog sig an en husky som en missbrukare hade (han helt enkelt bara tog hunden och lovade missbrukaren en för tidig hädanfärd om han nånsin skaffade hund mera eftersom han spöade hunden) och den huskyn gick aldrig i koppel, drog aldrig någonstans, jagade ingenting och älskade alla. Mycket skogspromenader fick den där den fick springa fritt och den fick ett fint liv trots en kass start. Missbrukaren hade den aldrig lös utan i kort koppel så den trodde nog den kommit till himmelriket när kompisen hämtade den.
Det tillhör verkligen inte vanligheterna att det funkar så med en Husky. Nämner det bara så ingen skaffar sig en Husky och förväntar sig ett sådant resultat.
Alla hundar är ju inte rastypiska heller. En del blir rena måndagsexemplaren och för den som turligt nog älskar måndagar blir det en lyckoträff.

Det tillhör verkligen inte vanligheterna att det funkar så med en Husky. Nämner det bara så ingen skaffar sig en Husky och förväntar sig ett sådant resultat.
Alla hundar är ju inte rastypiska heller. En del blir rena måndagsexemplaren och för den som turligt nog älskar måndagar blir det en lyckoträff.
Här blev det en ren lyckträff för den huskyn var inte rastypisk för fem öre i sättet utan mer som en lat labbe. Han fick det bra, blev älskad och ompysslad och fick leva det liv han själv ville utan några krav, det var en sån individ som bara "var". Han är för evigt saknad det kan jag intyga och han dog av ålderdom fast med "flaggan i topp".

Dessutom är det ju helt omöjligt att veta vad det är för ras på en hund som saknar officiell stamtavla. Att den ser ut som en husky betyder ju inte att det är en husky!

Här blev det en ren lyckträff för den huskyn var inte rastypisk för fem öre i sättet utan mer som en lat labbe. Han fick det bra, blev älskad och ompysslad och fick leva det liv han själv ville utan några krav, det var en sån individ som bara "var". Han är för evigt saknad det kan jag intyga och han dog av ålderdom fast med "flaggan i topp".
Lyckoträff att få fram en icke rastypisk hund vill jag nog inte säga. Kanske mer lyckoträff att den inte hamnade hos någon köpt en draghund för att dra med.

Angående om inte ren varg vore bättre än hybrid.
Såg en dokumentär om just detta ( jag kan inte för mitt liv komma ihåg valde den hette) men där jämfördes iaf varg med hybrider och det man kunde konstatera var att hybriderna är extremt opoltliga jämfört med rena vargar.

Dom menade på att en varg är alltid en varg och beter sig där efter men en hybrid får svår att "koppla" när vargens instinktiva rädsla (som då innebär flykt) krockar med hundens framavlade orädsla och instinkt att försvara.
I rent beteende innebar det att det för människan är omöjligt att avgöra vad som kommer att provocera flykt resp försvar då dom kan reagera helt olika från gång till gång på samma stimuli.
Detta oberäkneliga beteende vart som störst om man korsade varg med sådana hundar som exempelvis schäfer där flyktinstinkten helst ska vara helt bortavlad.

Angående om inte ren varg vore bättre än hybrid.
Såg en dokumentär om just detta ( jag kan inte för mitt liv komma ihåg valde den hette) men där jämfördes iaf varg med hybrider och det man kunde konstatera var att hybriderna är extremt opoltliga jämfört med rena vargar.

Dom menade på att en varg är alltid en varg och beter sig där efter men en hybrid får svår att "koppla" när vargens instinktiva rädsla (som då innebär flykt) krockar med hundens framavlade orädsla och instinkt att försvara.
I rent beteende innebar det att det för människan är omöjligt att avgöra vad som kommer att provocera flykt resp försvar då dom kan reagera helt olika från gång till gång på samma stimuli.
Detta oberäkneliga beteende vart som störst om man korsade varg med sådana hundar som exempelvis schäfer där flyktinstinkten helst ska vara helt bortavlad.
Låter väldigt logiskt och stämmer bra in på de två hybriders beteende som jag tidigare nämnt.

Korkat? :laugh:
Det är alltså en forskningsstudie utförd på etologiavdelningen på Eötvös universitet, inte ett försök att faktiskt göra hund av varg. Vargarna är ju "tama" i någon mån, de är bundna till både sina fosterföräldrar och till sina skötare, de kan gå i koppel och liknande fortfarande. Men de är givetvis inte hundar.

Edit: Äh, tidslänken verkar inte funka. Varg ca 1:50 in i filmen.

Men varför? Låter grymt tycker jag. Varför inte låta vargen vara.. varg? Leva vilt?

TRor knappast den typen av hundägare inte läser på raslubbarnas sidor....

Men att det finns Huskyuppfödare som säljer till sådana människor känns beklämmande. :( Jag älskar malamutes men har ingen nu för att jag inte har tiden och miljön att ge den vad rasen behöver. Hoppas innerligt att ingen skulle sälja varken husky eller malamute till mig om jag hade ringt en uppfödare och beskrivit hur jag lever. Det fungerar utmärkt för sällskapsras men..

Men varför? Låter grymt tycker jag. Varför inte låta vargen vara.. varg? Leva vilt?

Jag förstår nog inte frågan? Anledningen finns i det du citerar, det är för forskning? Etologi.

En god effekt är ju en djupare insikt i vargars egenskaper (och skillnaden mot hundar) för att motverka romantiseringen av dem som husdjur, såväl som hantera konflikter mellan människans samhälle och vilda vargar.

Om jag inte minns fel kom valparna från ett hägn dessutom, om det gör något bättre? (Det verkar också sannolikt på egen hand, tror inte de var och kröp i några lyor i skogen.)

En mycket, mycket stor del av forskningen bygger på enorm grymhet mot djur! Det här tycker jag är så milt att jag inte riktigt kan förstå vad du invänder mot tror jag...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 791
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 424
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar