Svensk varghund

Kände aldrig han sig orolig över att en så stor hund betedde sig så?
Jag tänker just på att om hon skulle råka "gå för långt" och komma till skada :crazy:

Jag vet faktiskt inte. Hon åkte ju i princip aldrig dit utan att han var hemma, eftersom han inte ville riskera något.
Hans dotter fick ju aldrig ta med kompisar hem osv utan att han var förvarnad och kunde stänga ute hunden..
I dagsläget går det bra, men det tog som sagt några år innan hunden accepterade henne...

Jag vet faktiskt inte. Hon åkte ju i princip aldrig dit utan att han var hemma, eftersom han inte ville riskera något.
Hans dotter fick ju aldrig ta med kompisar hem osv utan att han var förvarnad och kunde stänga ute hunden..
I dagsläget går det bra, men det tog som sagt några år innan hunden accepterade henne...

Låter som grannen. Vi har skaffat ny promenadslinga, inte så lattjo att gå förbi.

Finns en del riktigt vidriga filmsnuttar på youtube där de gör det.
Ja, det gör de.
:nailbiting: Men tack för svar!

@Asko
Man jagar ju varg med hund på vissa ställen, framgångsrikt dessutom. Det har även testats med gott resultat i Sverige. Dock är det ju inte hetsjakt som t ex Borzoi och Irländsk varghund är framavlade för, utan ofta används stövarraser som driver vargen i pass, som vilket djur som helst.
Åhå! Intressant! Men man jagar väl inte varg i flock va? Då skulle väl hunden inte ha en chans.
Låter riskfyllt dock, man kan ju inte vara riktigt säker på att vargen inte bestämmer sig för att vända om och attackera :crazy: fast vildsvin kan vara ganska aggressiva också, men de försöker åtminstone inte äta.

:nailbiting: Men tack för svar!

Åhå! Intressant! Men man jagar väl inte varg i flock va? Då skulle väl hunden inte ha en chans.
Låter riskfyllt dock, man kan ju inte vara riktigt säker på att vargen inte bestämmer sig för att vända om och attackera :crazy: fast vildsvin kan vara ganska aggressiva också, men de försöker åtminstone inte äta.

Nej, som jag förstått det så spårar man en varg, reser den ur legan med hundarna fortfarande kopplade och sedan släpper man hundarna när vargen redan är på benen.
Det är riskfyllt så klart, men det har gjorts med bra resultat i Sverige. Vargen beter sig väldigt annorlunda när den är jagad, mot när den jagar. Här är en artikel om det :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 791
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 423
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar