Svensk varghund

Vidareutvecklar tanken. Borzoi avlades för jakt på varg, hetsjakt. Dom centralasiatiska m fl stora herdehundarna står emot varg alldeles utmärkt, de som avlas där, inte de exporterade vänstervarvarna, typ ovtjarcor, sarplaninac o liknande.
Så sant. Men de andra raserna du nämnde är herdehundar och inte av jaktraser alltså. De kan man iallafall räkna med att de stannar hos flocken och inte följer efter vargen.
Jag antar att det är något med modet och en varg som skulle bli en mycket dålig kombination även om jakthunden hade varit i samma storlek som vargen.

Så sant. Men de andra raserna du nämnde är herdehundar och inte av jaktraser alltså. De kan man iallafall räkna med att de stannar hos flocken och inte följer efter vargen.
Jag antar att det är något med modet och en varg som skulle bli en mycket dålig kombination även om jakthunden hade varit i samma storlek som vargen.
Dom hundar jag avsåg brukar vara större än vargarna.

Herdehundas främsta funktion är ju inte att spöa vargar i närkamp (även om det finns idioter som håller på med sånt) utan att verka avskräckande. De skäller och går på, men håller sig hos sin flock med djur hela tiden. De ska INTE jaga.

Herdehundas främsta funktion är ju inte att spöa vargar i närkamp (även om det finns idioter som håller på med sånt) utan att verka avskräckande. De skäller och går på, men håller sig hos sin flock med djur hela tiden. De ska INTE jaga.
Om ett djur från deras flock var under attack av en varg, skulle de kunna ge sig i närkamp då tror du? Tänker främst på de centralasiatiska. Frågar av ren nyfikenhet.

En ovtjarka backar aldrig för ett hot, det ska dem inte göra.
Främste uppgiften som boskapsväktare är att vara avskräckande, avlägsnar sig inte hotet så är det attack som inte slutar förrän hotet avlägsnat sig eller dött.
DOCK är det viktigt att poängtera att ovtjarkorna i Sverige sällan har detta krut och om de har det så har de tassarna på jorden och vet när det behöver plockas fram, även om de kan vara mycket, mycket skarpa. Det är för mycket okunskap som figurerar kring rasen vilket är trist för de seriösa kennlar och hundägare vi har.
På Mydog förra året hälsade jag både på centralasiatiska och kaukasier, inga problem. En äldre tik vilade till och med en stund i mitt knä :love: En harmonisk ring.

DOCK är det viktigt att poängtera att ovtjarkorna i Sverige sällan har detta krut och om de har det så har de tassarna på jorden och vet när det behöver plockas fram, även om de kan vara mycket, mycket skarpa.

Men snälla nån... De är ju inte magiska! Det du utlovar här är inte sant för någon ras, och det inkluderar denna. Det är skillnad på "rasen ska vara" och "individen är". Och leker man med små marginaler är skillnaden än viktigare.

Främste uppgiften som boskapsväktare är att vara avskräckande, avlägsnar sig inte hotet så är det attack som inte slutar förrän hotet avlägsnat sig eller dött.
DOCK är det viktigt att poängtera att ovtjarkorna i Sverige sällan har detta krut och om de har det så har de tassarna på jorden och vet när det behöver plockas fram, även om de kan vara mycket, mycket skarpa. Det är för mycket okunskap som figurerar kring rasen vilket är trist för de seriösa kennlar och hundägare vi har.
På Mydog förra året hälsade jag både på centralasiatiska och kaukasier, inga problem. En äldre tik vilade till och med en stund i mitt knä :love: En harmonisk ring.

Jag vill bara invända lite mot det motsägelsefulla i "Hundarna i Sverige har sällan det krutet"
Och att uppfödare i Sverige av dessa hundar sen kallas seriösa.
För mig är det inte seriöst att avla på icke rastypiska individer eller individer som "lite krut" i det som de är framavlade för. Oavsett ras och syfte.

Det är alltid oseriöst att inte ta höjd för rasens ursprungliga syfte när man avlar. Dels är det som Voff skriver ologiskt att välja en ras för att sedan avla bort dess egenskaper - lite som att göra om sin partner. Vill man inte ha en hund som vaktar och sätter lite tyngd bakom - varför Ovtjerka? Vill man bara ha en kryddig nallebjörn finns Leonberger och Newfoundland (neuffarna är gjorda för att jobba, så letar man kan man hitta hundar som ställer fördomarna på huvudet). Ska den som behöver en Ovtjerka bli tvungen att identifiera och förkasta sjuttiotvå olika mellanmjölkslinjer och utställningskennlar? En Ovterjerka som är en Ovtjerka kan vara svaret på hur man både ska kunna hålla betesdjur och tillåta en på riktigt livskraftig vargstam.

Dels finns det alltid en risk/chans att what's breed in the boones shows. Min lille avatar är ett exempel - han är elektrisk på ett sätt som kan vara lite jobbigt om man är sällskapsgris i Sverige, men som skulle vara helt logiskt och ha överlevnadsvärde om man var en i ett pack på en portugisisk gårdsplan med uppgift att gå lös och äta upp skadedjur, jaga blandat vilt (och ta ned det) och berätta om någon människa har fräckheten att köra upp på uppfarten. Nu är han snäll och det finns planer på att använda de egenskaper han fått med sig och han väger inte sex kilo. Om man inte godtar en ganska hög inavelsgrad eller har en större stam kaukasiska sällskaps-ovtjerkor att hämta material från - kommer det dröja länge innan man har helt konsoliderade mellanmjölkslinjer (de första som togs hit, kom väl till vaktbolag. Har man verkligen tillräckligt med hundar för att utesluta de linjerna?). Oavsett uppfödarens skicklighet kommer det att finnas valpköpare som får en överraskning - och då måste de kunna hantera det och det måste finnas sätt att utesluta hunden ur avelsbasen.

Du klappade den utanför hemmet. Det är en jäkla skillnad på det och att kliva in på tomten och tro att man får klappa.
Sommartid har vi snarlik ras i närheten, de har numer 1,5 meter högt stängsel runt hela tomten, och det är inte för att hålla hunden inne utan folk ute.

@Asko
Man jagar ju varg med hund på vissa ställen, framgångsrikt dessutom. Det har även testats med gott resultat i Sverige. Dock är det ju inte hetsjakt som t ex Borzoi och Irländsk varghund är framavlade för, utan ofta används stövarraser som driver vargen i pass, som vilket djur som helst.

Du klappade den utanför hemmet. Det är en jäkla skillnad på det och att kliva in på tomten och tro att man får klappa.
Sommartid har vi snarlik ras i närheten, de har numer 1,5 meter högt stängsel runt hela tomten, och det är inte för att hålla hunden inne utan folk ute.

Precis.
Min kompis pojkvän har en kaukasisk ovtjarka. Det tog 2 år innan hunden släppte in henne i huset/på gården, om inte pojkvännen var hemma.

avlägsnar sig inte hotet så är det attack som inte slutar förrän hotet avlägsnat sig eller dött.
DOCK är det viktigt att poängtera att ovtjarkorna i Sverige sällan har detta krut och om de har det så har de tassarna på jorden och vet när det behöver plockas fram, även om de kan vara mycket, mycket skarpa.
Så de svenska ovtjarkorna föds helt magiskt som snälla nallebjörnar som sover i knät men är ändå lika skarpa som andra ovtjarkor fast fullständigt väluppfostrat och ofarligt. I see.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 791
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 423
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA