Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej så är det säkert men ändå... man behöver ju inte ens söka någon rasklubb det räcker att googla med rasens namn plus typ temperament/motion så tycker jag det är väldigt väldigt tydligt ....
Jag kanske är för naiv men någonstans har jag svårt att tro att folk år 2016 faktiskt ändå inte på ngt sätt kollar fakta/info om rasen de överväger skaffa sig ? Det är ju liksom ännu mycket enklare än för 10 år sedan att kolla via tekniken och webben . Rimligen är ju liksom folk ändå inte rakt av idioter punkt slut utan rimligen torde de väl vara måna om , om inte för hundens men iallafall för sin egen del , att det ska vara ett bra och lämpligt val ?
Vilka höga krav, googla rasen? Det räcker väl med söta videos på Facebook för att veta att hunden passar som handen i handsken.
/FrauleinLeo som får spunk på nästa inlägg i stil med "hej jag vill ha en corgi de är så söta" och sen blir förvånade när de får veta att "corgi" inte är en ras, utan två.
Men bara en av dem är söt...
@FrauleinLeo och då kommer nästa frågetecken ..
vilka är det som säljer Siberian Huskey till personer i fråga ? Är de endast "begagnade via blocket" ? Är det så "enkelt" ?
Vill någon absolut ha en specifik hundras så går det... Jag har varit med om folk som sitter och säger att det är SÅ svårt att hitta hundar av en ras till salu, trots att det ligger info om flera kullar på rasklubbens hemsida, personerna har alltså kollat på blocket, inte hittat någon valp där och konstaterat att det är en svår ras att få köpa..@FrauleinLeo och då kommer nästa frågetecken ..
vilka är det som säljer Siberian Huskey till personer i fråga ? Är de endast "begagnade via blocket" ? Är det så "enkelt" ?
Okunskap är vanligare än man tror. Även bland människor som kallar sig "hundvana".
Vi hade ett par här som ville boka valp ur kullen vi har nu. På hemsidan står tydligt föräldrarnas egenskaper och att kullen lämpar sig för tävling och tjänst.
Ändå sitter det två människor här som är övertygade om att detta är precis vad de söker samtidigt som de ställer frågor som "Är det försent att börja träna inkallning när den är 8v"
De blev förskräkta när vi råkade nämna att 3-månadersvalparna inte var rumsrena och de hade fullt upp med att borta bort hundhår.
"Är det normalt att de hårar såhär?"
De hade stor hundvana enligt dem själva. De hade en Chihuhua sen 2 år tillbaka men ville ha lite mer hund.
Förlåt men alltså kunde ni hålla er för skratt när ni fick dem frågorna?!! Eller tappade ni hakan så mkt att ni inte kunde skratta .
Självklara svaret är ju så klart: "Nä men ni förstår om man inte tränar inkallning från sekunden valpen födds så är det kört så klart!.. så jaa det är ju redan försent jaa"...
Vad synd att han inte snarkar det är så sött
Man blir lite härdad.
Det fick bli "vi tror inte våran typ av Schäfer passar er"
Äldsta tiken mösade förnöjdsamt ner sig i tresittssoffa mellan dom och karln såg ömsom besvärad ut och ömsom lite skraj.
Han blev nog lättad över att vi sa nej
Ibland vill man bara lägga sig o dö på valpköpare.
Men att just du som uppfödare och kunnig inom rasen sa det till dom fick dom förhoppningsvis att inse hur fel det är.Ibland vill man bara lägga sig o dö på valpköpare, mina värsta satt här o skulle just betala en frallavalp (då hade vi både talat i tele o mailat massor) när den kvinnliga delen utbrister: Vad synd att han inte snarkar det är så sött
Ja jag behöver väl inte tala om att dom både fick skäll och blev utan valp.
Men att just du som uppfödare och kunnig inom rasen sa det till dom fick dom förhoppningsvis att inse hur fel det är.
Vi har fått en del vargkommentarer om våra. Det är flera ggr som folk vägrat tro att de är renrasiga Schäfrar pga färgen.En av de mer problematiska sakerna med en varglik hund måste ju vara när de försvinner/rymmer. Folk skriker varg, när det i själva verket är en hund. Det kanske de också gör när en Schäfer är på rymmen men chansen är större att någon stannar upp och typ "vad gafflar ni om det är ju en Schäfer ". Vilket inte är lika självklart med huskies, jämtar, älghundar, blandraser av/med dessa eller hybrider.