@Sleepy men även till många fler som svarat klokt .
Här i stan (Norrköping) med omnejd har det senaste åren skett en rejält synbar trend att folk har Siberian Husky
Både mitt inne i stan har folk dem, men även ute på mera landet , bla. där mina föräldrar bor, har flera som bor i radhus /lägenhetshus dem.
Det verkar inget lyckat för hundarnas del och jag undrar även om det kan vara så kul för ägarna ?
de man ser här i stan promeneras i koppel runt kvarteren på asfalten eller kort genom parkerna.
De ute vid mina föräldrar går heller aldrig någonsin lösa och ligger kopplade ganska kort utanför bostäderna långa timmar . Möter dem på promenad ibland också i skogen/på icke trafikerade vägar där vi går mycket med vår egen hund så den kan få vara lös , men de är kopplade på kort koppel då med.
Jag undrar varför det blir populärt eller ens aktuellt att folk skaffar en sådan ras när de inte kan uppfylla ens tillnärmelsevis den rasens behov av arbete /rörelse
Det jag menar är att de flesta hundar har behov av motion och stimuli och att stadsboende ffa utifrån det ju kräver en del av hundägaren. Varför skaffar man sig då utöver det en ras som har extremt mycket ännu större behov att få arbeta fysiskt och motioneras för att må bra ?