Svensk varghund

Men han kommer ju inte undan tiden som tur är och sen så vill ju de flesta jägare ha hundar som funkar i familjen, med barnen osv så marknaden för nån vanvettig korsning stövare/anatolisk karabash är nog ytterst minimal.
Det får vi verkligen hoppas.

Tycker dessa hundar är så fina hade gärna åkt och tittat på några kullar för att se om jag kan finna mig en ny vän.
Förutom att du vill ha en fin hund och en hund som kan bli din vän, vilken typ av hund söker du? Vilka egenskaper vill du att den ska ha? Vilken typ av liv kan du erbjuda hunden i form av boende, aktivering etc? Eftersom vi lever med våra hundar i 10-15 år, så är det bra att tänka till lite i förväg, så att det blir så bra som möjligt. Olika raser har väldigt olika beteende och behov.

@Sleepy men även till många fler som svarat klokt .
Här i stan (Norrköping) med omnejd har det senaste åren skett en rejält synbar trend att folk har Siberian Husky :cry:

Både mitt inne i stan har folk dem, men även ute på mera landet , bla. där mina föräldrar bor, har flera som bor i radhus /lägenhetshus dem.

Det verkar inget lyckat för hundarnas del och jag undrar även om det kan vara så kul för ägarna ? :( de man ser här i stan promeneras i koppel runt kvarteren på asfalten eller kort genom parkerna.
De ute vid mina föräldrar går heller aldrig någonsin lösa och ligger kopplade ganska kort utanför bostäderna långa timmar . Möter dem på promenad ibland också i skogen/på icke trafikerade vägar där vi går mycket med vår egen hund så den kan få vara lös , men de är kopplade på kort koppel då med.

Jag undrar varför det blir populärt eller ens aktuellt att folk skaffar en sådan ras när de inte kan uppfylla ens tillnärmelsevis den rasens behov av arbete /rörelse :( Det jag menar är att de flesta hundar har behov av motion och stimuli och att stadsboende ffa utifrån det ju kräver en del av hundägaren. Varför skaffar man sig då utöver det en ras som har extremt mycket ännu större behov att få arbeta fysiskt och motioneras för att må bra ?

@Sleepy men även till många fler som svarat klokt .
Här i stan (Norrköping) med omnejd har det senaste åren skett en rejält synbar trend att folk har Siberian Husky :cry:

Både mitt inne i stan har folk dem, men även ute på mera landet , bla. där mina föräldrar bor, har flera som bor i radhus /lägenhetshus dem.

Det verkar inget lyckat för hundarnas del och jag undrar även om det kan vara så kul för ägarna ? :( de man ser här i stan promeneras i koppel runt kvarteren på asfalten eller kort genom parkerna.
De ute vid mina föräldrar går heller aldrig någonsin lösa och ligger kopplade ganska kort utanför bostäderna långa timmar . Möter dem på promenad ibland också i skogen/på icke trafikerade vägar där vi går mycket med vår egen hund så den kan få vara lös , men de är kopplade på kort koppel då med.

Jag undrar varför det blir populärt eller ens aktuellt att folk skaffar en sådan ras när de inte kan uppfylla ens tillnärmelsevis den rasens behov av arbete /rörelse :( Det jag menar är att de flesta hundar har behov av motion och stimuli och att stadsboende ffa utifrån det ju kräver en del av hundägaren. Varför skaffar man sig då utöver det en ras som har extremt mycket ännu större behov att få arbeta fysiskt och motioneras för att må bra ?
För människor är idioter med för låg intelligens för att styra världen som vi gör

"De är så vackra och hundar blir faktiskt vad man gör dem till! :mad:"

:grin:

"De är så vackra och hundar blir faktiskt vad man gör dem till! :mad:"

:grin:

Fast när tillochmed rasföreningarna till stor del tydliggör hundens behov, hur mycket motion, hur präglade de är på flockumgänge (att en människa bör vara tillgänglig hunden större delen av tiden om den hålls utan andra hundar), samt att den generellt pga extrem jaktinstinkt måste hållas kopplad i stort sett alltid :cry: ?
Nej jag förstår inte hur folk tänker :cry:

Fast när tillochmed rasföreningarna till stor del tydliggör hundens behov, hur mycket motion, hur präglade de är på flockumgänge (att en människa bör vara tillgänglig hunden större delen av tiden om den hålls utan andra hundar), samt att den generellt pga extrem jaktinstinkt måste hållas kopplad i stort sett alltid :cry: ?
Det är fiiiiiiiint med blåååååååa öggggggggggoooooooon :love::love::love::love:

:banghead::banghead::banghead:

TRor knappast den typen av hundägare inte läser på raslubbarnas sidor....

TRor knappast den typen av hundägare inte läser på raslubbarnas sidor....

Nej så är det säkert men ändå... man behöver ju inte ens söka någon rasklubb det räcker att googla med rasens namn plus typ temperament/motion så tycker jag det är väldigt väldigt tydligt ....

Jag kanske är för naiv men någonstans har jag svårt att tro att folk år 2016 faktiskt ändå inte på ngt sätt kollar fakta/info om rasen de överväger skaffa sig ? Det är ju liksom ännu mycket enklare än för 10 år sedan att kolla via tekniken och webben . Rimligen är ju liksom folk ändå inte rakt av idioter punkt slut utan rimligen torde de väl vara måna om , om inte för hundens men iallafall för sin egen del , att det ska vara ett bra och lämpligt val ? :(

Ber om ursäkt för eventuellt trådkap - det var inte meningen, blir bara så beklämd över tråden som startades av TS och har inte kunnat låta bli att engagera mig :(

Youtube. Youtube är hur folk tänker.
Nej så är det säkert men ändå... man behöver ju inte ens söka någon rasklubb det räcker att googla med rasens namn plus typ temperament/motion så tycker jag det är väldigt väldigt tydligt ....

Jag kanske är för naiv men någonstans har jag svårt att tro att folk år 2016 faktiskt ändå inte på ngt sätt kollar fakta/info om rasen de överväger skaffa sig ? Det är ju liksom ännu mycket enklare än för 10 år sedan att kolla via tekniken och webben . Rimligen är ju liksom folk ändå inte rakt av idioter punkt slut utan rimligen torde de väl vara måna om , om inte för hundens men iallafall för sin egen del , att det ska vara ett bra och lämpligt val ? :(

Ber om ursäkt för eventuellt trådkap - det var inte meningen, blir bara så beklämd över tråden som startades av TS och har inte kunnat låta bli att engagera mig :(

Visst brukar du skriva om nackdelarna med informationshämtning från sociala medier?

Gillar man redan [valfri olämplighet] kommer man att söka källor som bekräftar att det är en jättebra idé.

Youtube. Youtube är hur folk tänker.

Visst brukar du skriva om nackdelarna med informationshämtning från sociala medier?

Gillar man redan [valfri olämplighet] kommer man att söka källor som bekräftar att det är en jättebra idé.

Du har helt rätt, jag är en kritiker av rang gällande "informationshämtning" och brist på källkritik osv ffa på sociala media ...

Här i stan (Norrköping) med omnejd har det senaste åren skett en rejält synbar trend att folk har Siberian Husky
Det beror på att människor saknar kunskap; de väljer en hund efter utseendet - och vet inte hur olika hundar är.

Sen visar det sig efter ett tag att hunden är jättejobbig och svår att ha på olika vis - vilket beror på att hundens egenskaper inte matchar med ägarens önskemål och det liv som erbjuds hunden. Och då blir det Blocket nästa, "pga allergi".

Därför är det så viktigt att sprida info och kunskap - för hundarnas skull.

@Sleepy ja så är det säkert :(

I de flera fall jag ser så verkar det dock inte som hundarna orsakar ägarna så mycket problem att de skulle hamna på blocket ...
De Huskys jag ser dagligen dags verkar mest väldigt följsamma såtillvida att de "bara finns".
Det känns i mig när jag bevittnar deras vardag . :(

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 791
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 424
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar