Nu har vi pratat lite till. Han vill inte förstå. Jag berättade hur hans mamma uppenbarligen inte kan hantera information hon får, bland annat får jag veta saker som hans syskon berättat om sina partners i förtroende, saker jag inte skulle vilja att andra fick veta om det var jag som sagt det. Han tycker att det är ju inom familjen. Han ser inte problemet. Hur får jag honom att förstå att det är ett problem?
Det är svårt att ha synpunkter - mer än det som redan framfört dvs att du och sambo verkar ha kommunikationsproblem.
Du skriver i ett annat inlägg att du har din historia som gör att du är som du är.
Indirekt utläser jag ur dina inlägg att du just nu är föräldraledig men har svårt att orka med.
Du medicinerar inte, och skriver inget om eventuell samtalskontakt för stöd.
´
Eller så jobbar du eftersom du skriver att din sambo föreslagit att du ska jobba mindre.
Du skriver att du ibland säger elaka saker när du är trött.
Det låter som om ni båda två är orsaker till ett stormigt förhållande.
Även om du har en sjukdom så faller ju konsekvenserna även på sambon i form av obetänkta uttalanden från hans sida.
Att han "försvann" när du bad honom är vettigt, att han åkte hem till mamma för att ha någonstans att sova låter vettigt. Att han möjligen öste ur sig/förklarade/berättade om sin upplevelse för mamma är förståeligt.
Att hon ringde upp dig är inte förståeligt eller OK.
Du och din sambo behöver nog gemensamt jobba på er kommunikation och er situation. Du behöver troligen överväga vilken behandling du ska acceptera mot din depression/utmattning (enbart utifrån vad som framkommit ur tråden).
Din sambo behöver ta sin mamma i örat för att hon valde att ringa dig.