Jodå men fulla almanackor gör det bökigt att åka halva Sverige runt. Våra svampskogen är nerdragna pga barkborren.Vilken otur!
Men jag är ändå rätt säker på att det finns okända skogar med HittaUt-kontroller nånstans i landet, även för dig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå men fulla almanackor gör det bökigt att åka halva Sverige runt. Våra svampskogen är nerdragna pga barkborren.Vilken otur!
Men jag är ändå rätt säker på att det finns okända skogar med HittaUt-kontroller nånstans i landet, även för dig.
Häromdagen var jag på en lekplats med mina barn och mitt på gräsmattan hittade jag typ fem kantareller? Växer de verkligen så?Visa bifogad fil 126859
Jajamänsan. Jag hade lite svårt att hitta geotaggarna i bilderna, kan du skicka position separat?Svampkunniga bukefalister: Är detta kantareller? Tillräckligt säker för okunnig att plocka?Visa bifogad fil 127324
Mellersta Norrland.Jajamänsan. Jag hade lite svårt att hitta geotaggarna i bilderna, kan du skicka position separat?
I år behöver du inga geotaggar för att hitta kantareller!Jajamänsan. Jag hade lite svårt att hitta geotaggarna i bilderna, kan du skicka position separat?
Jodå. Eller bättre förmåga. Trots många svamppromenader är min totala fyndmängd av kantarell exakt 0 gram. Har hittat mängder med annan kul svamp dock.I år behöver du inga geotaggar för att hitta kantareller!
De växer till om de får stå kvar.En fråga till om kantarellerna. Jag har plockat de stora och mellanstora men lämnat de små med tanken att de ska växa till sig. Började fundera på om svamparna fungerar så att man kan vänta på tillväxt, eller är det mer som att de poppar upp och blir antingen stora eller små och sedan liksom är det som de är framöver.
Borde jag ha tagit allt för de står och blir dåliga istället? Hur länge håller en kantarell från att den först syns till den inte längre är matvärdig?
Hur inverkar det att det har slutat regna och blir över 20 grader mitt på dagen. Dyblött av dagg varje natt men dessa står bland granar så de får inget av detta.