Svampsäsongen 2023

Här verkar kantarellerna blivit vuxnaoch flyttat hemifrån. De stora familjeklungona har glesnat ur till enstaka stora gulingar.
Men fortfarande är tillgången så generös att det är alldeles för mycket att plocka....

Dessutom verkar den bleka taggsvampen bestämt sig för att anfalla nu.
 
Häromdagen var jag på en lekplats med mina barn och mitt på gräsmattan hittade jag typ fem kantareller? Växer de verkligen så?
IMG_2816.jpeg
 
Jag var ut igår igen. Lite urplockat där jag var, det är ett hyfsat välbefolkat ställe, men fick ihop 500 gram :) Ska leta rätt på nytt plockställe framöver, med de mängder som finns är det ju guldläge att hitta något bra svampställe för framtiden. Skulle vilja hitta nåt med trattkantareller också, det ska finnas där jag plockat men jag har inte hittat nån. Kan bero på att det är urplockat eller på att jag är blind, vem vet - jag har aldrig plockat trattkantareller och har just börjat lära mig hitta gula kantareller :p

Måste tipsa om den här godingen: https://zeinaskitchen.se/kottfarsbiffar-i-farskostsas/
Smörstek kantareller. Byt ut creme bonjouren till den med kantarellsmak och släng i de smörstekta kantarellerna mot slutet :d
 
En fråga till om kantarellerna. Jag har plockat de stora och mellanstora men lämnat de små med tanken att de ska växa till sig. Började fundera på om svamparna fungerar så att man kan vänta på tillväxt, eller är det mer som att de poppar upp och blir antingen stora eller små och sedan liksom är det som de är framöver.

Borde jag ha tagit allt för de står och blir dåliga istället? Hur länge håller en kantarell från att den först syns till den inte längre är matvärdig?

Hur inverkar det att det har slutat regna och blir över 20 grader mitt på dagen. Dyblött av dagg varje natt men dessa står bland granar så de får inget av detta.
 
En fråga till om kantarellerna. Jag har plockat de stora och mellanstora men lämnat de små med tanken att de ska växa till sig. Började fundera på om svamparna fungerar så att man kan vänta på tillväxt, eller är det mer som att de poppar upp och blir antingen stora eller små och sedan liksom är det som de är framöver.

Borde jag ha tagit allt för de står och blir dåliga istället? Hur länge håller en kantarell från att den först syns till den inte längre är matvärdig?

Hur inverkar det att det har slutat regna och blir över 20 grader mitt på dagen. Dyblött av dagg varje natt men dessa står bland granar så de får inget av detta.
De växer till om de får stå kvar. :)
Daggen som faller faller ju även bland granarna så de får nog fukt ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 738
Senast: Disen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 771
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp