Svampsäsongen 2023

Gårdagens skörd. Taggsvamp, rödgultrumpetsvamp, kantareller och trattkantareller. Slutadw när korgen var full. Det verkar verkligen vara ett toppenår för de rödgula. Jag har plockat mer av dem i år än på de senaste fem åren tillsammans.
20230924_174747.jpg
 
Gårdagens skörd. Taggsvamp, rödgultrumpetsvamp, kantareller och trattkantareller. Slutadw när korgen var full. Det verkar verkligen vara ett toppenår för de rödgula. Jag har plockat mer av dem i år än på de senaste fem åren tillsammans.
Visa bifogad fil 128704
Jag plockar massor varje höst. Har ställen som levererar troget.
I år har jag inte hittat en enda trattis!:cry:

Kantarellerna däremot har varit som galna. Överallt.
 
Plockade nästan 1,5 kg idag på promenaden. Många stora och fina. För en gångs skull har jag rensat dom (inte sköljt dock, utan mest en grovrensning. Jag äter inte svamp utan brukar bara lämna över det nyplockat) för jag ska ge dom till min mormor. Delade på några då min syster sa att hon hittat larver i vissa och jodå, några av dom hade larver men några såg ut så här också. Vad är det? Såg äckligt ut, men inte som något levande 🙈
received_2302457199955010.jpeg
 
Plockade nästan 1,5 kg idag på promenaden. Många stora och fina. För en gångs skull har jag rensat dom (inte sköljt dock, utan mest en grovrensning. Jag äter inte svamp utan brukar bara lämna över det nyplockat) för jag ska ge dom till min mormor. Delade på några då min syster sa att hon hittat larver i vissa och jodå, några av dom hade larver men några såg ut så här också. Vad är det? Såg äckligt ut, men inte som något levande 🙈 Visa bifogad fil 128799
Exkrementer från någon larv, förslagsvis knäpparlarv.
 
Bra skörd idag också. Inte riktigt lika mycket svarttrumpetsvamp som det ser ut, det ligger en det trattisar i botten. Dock första gången jag hittar sådana så jag är supernöjd. Återstår att bestämma vad jag ska göra med dem. Någon som har några bra recept?
20230930_152201.jpg
 
Kom hem med 1,9 kg kantareller tidigare i veckan och förbannade mig själv för att det var så tråkigt att rensa. Idag skulle jag bara plocka litegrann. Det gick ju sådär. Hittade massor, stora och fina, så vågen klockade in på 2.7 kg. Man blir ju girig så det går liksom inte att bara gå förbi :angel:
 
Kom hem med 1,9 kg kantareller tidigare i veckan och förbannade mig själv för att det var så tråkigt att rensa. Idag skulle jag bara plocka litegrann. Det gick ju sådär. Hittade massor, stora och fina, så vågen klockade in på 2.7 kg. Man blir ju girig så det går liksom inte att bara gå förbi :angel:
Vilken frys förvaras dessa många onödiga kg i? Koordinaterna kom inte med i inlägget.
 
Bra skörd idag också. Inte riktigt lika mycket svarttrumpetsvamp som det ser ut, det ligger en det trattisar i botten. Dock första gången jag hittar sådana så jag är supernöjd. Återstår att bestämma vad jag ska göra med dem. Någon som har några bra recept?
Visa bifogad fil 129060
Jag har inte provat själv men jag hade gärna laborerat med någon typ av risotto på dom ☺️
 
Jag gör gärna risotto på trumpetsvamp, oavsett om det är svart eller rödgul. Båda två är väldigt trevliga att anv torkade också.
Nu får jag ännu mer lust att hitta bra svampställen :d:d jag följer några svamp konton på insta, bla ett där dom beskriver typen av skog där man hittar svamparna..., så för nån helg sen tvinga jag ut familjen på skogsjakt 😆🤷
 
Bra skörd idag också. Inte riktigt lika mycket svarttrumpetsvamp som det ser ut, det ligger en det trattisar i botten. Dock första gången jag hittar sådana så jag är supernöjd. Återstår att bestämma vad jag ska göra med dem. Någon som har några bra recept?
Visa bifogad fil 129060
Jag torkade dem, mixade till pulver/småbitar ihop med flingsalt. Blev mycket trevligt kryddsalt, dottern gjorde också en omgång chips av dem. Alltså den svarta trumpetsvampen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 738
Senast: Disen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 771
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp