alice
Trådstartare
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*
Idag följer hon bettet framåt neråt i princip omedelbart jag suttit upp (om inte något annat i naturen runt om pockar på uppmärksamhet ), hon stannar i "mitt" tempo utan att jag behöver hålla henne mm. Förvandligen är helt fantastisk och allt pga att jag lärt mig kommunisera med hästen istället för att beordra.
//Alice
PRECIS så var det för oss innan jag åkte av hästen! Hade jag TUR var hästen "lösgjord" i slutet av passet och både jag och hästen var totalt genomsura av svett! Idag vet jag att hon inte ens var i närheten av att vara lösgjord när jag vet hur det ska kännas.Druvan skrev:Det ÄR skillnad. I den traditionella ridningen har du ständig tygel och skänkelkontakt även om det varierar i styrka. Visst lättar man av i handen men det är inte samma sak som att ge hästen full eftergift. Och det är ett evigt BRÅKANDE hela tiden. Vill hästen ligga i ett lågt tempo ska den jagas på framåt. Vill den ligga i ett högt tempo ska den dras tillbaka (en del verkar göra allt för att deras häst ska tappa all framåtbjudning). Väljer den en lägre form ska man till varje pris plocka upp den osv osv. Man rider och gnolar i precis varenda steg på en häst som aldrig får någon riktig belöning (eftergift). Efter en timma orkar inte den svettiga hästen kämpa emot längre och då tycker lika svettiga ryttaren hästen är sååå lösgjord .
Idag följer hon bettet framåt neråt i princip omedelbart jag suttit upp (om inte något annat i naturen runt om pockar på uppmärksamhet ), hon stannar i "mitt" tempo utan att jag behöver hålla henne mm. Förvandligen är helt fantastisk och allt pga att jag lärt mig kommunisera med hästen istället för att beordra.
//Alice