Svampsäsongen 2023

Google lens ska man vara väldigt försiktig med, sett den arta helt galet flera gånger. Bäst svar får man av experterna i FB-gruppen "Svamp-klapp". :)
Okej, ja det är väl något att ha i åtanke! Själv håller jag mig till gula kantareller och nu då trattisar, nått annat vågar jag inte plocka 😂 jag la till och med mina trattisar i en egen påse, ifall Google lens hade fel, så dom inte skulle blandas med kantarellerna 😅
 
DSC_3694.JPG
 
@Tilly_85 Ser ut som gulkremlor. :) Grånar köttet efter delning? Gissar dock att du kommer hitta många inneboende i dina exemplar, de såg ut att ha stått ett tag.
Ja, det grånar. Tog också med mig denna "gammelsmurfen" från skogen. Mest för att ha som hjälp för att kolla sorten för den såg ganska trött ut. Den ser ju mkt gråare ut än dom andra vilket också borde styrka att det är kremla väl?
DSC_3708.JPG



Du har nog rätt där, dom var ganska maskätna 😅 vill dit tidigare till nästa år och hoppas på bättre lycka då, för där var många nu iaf ☺️
 
Åhh! Jag har hittat svart trumpetsvamp en gång i mitt liv, det var sex år sen. Jag har varit där varje år sen dess, samma tid, men inget :(

Visa bifogad fil 126829
Allt jag vill är att hitta ett hav av gula kantareller som alla andra men jag hittar bara trattkantareller och svart trumpetsvamp :meh:

Svart trumpetsvamp som ar den basta av alla svampar :love: En kompis visade mig ett stalle med svart trumpetsvamp nar jag var i Sverige for 10-15 ar sedan ... jag kunde inte hitta en enda svart trumpet utan henne :cautious:

Har finns massor av svamp, inte annu for det har inte regnat sedan Maj, men sa fort det borjar regna igen och blir host sa kommer svampen och det ar inte alls sa manga som plockar har ... Vi har till och med flera olika typer av kantareller ... MEN har har vi ocksa ett par kantareller som ar oatliga och nagon som ar giftig och jag maste se hur de ser ut och ta i dem for att vaga chansa, det racker inte att se dem pa bild. Men jag kanner ingen som plockar svamp ... sa jag lar fa fortsatta kopa nar de kommer till min "halsokost" affar. :meh:
 
En fråga till om kantarellerna. Jag har plockat de stora och mellanstora men lämnat de små med tanken att de ska växa till sig. Började fundera på om svamparna fungerar så att man kan vänta på tillväxt, eller är det mer som att de poppar upp och blir antingen stora eller små och sedan liksom är det som de är framöver.

Borde jag ha tagit allt för de står och blir dåliga istället? Hur länge håller en kantarell från att den först syns till den inte längre är matvärdig?

Hur inverkar det att det har slutat regna och blir över 20 grader mitt på dagen. Dyblött av dagg varje natt men dessa står bland granar så de får inget av detta.

De går från små knoppar till fullt utvecklade på ett par dagar just nu. :) Sen om de blir normalstora eller de bjässar det verkar vara gott om i år beror nog till stor del på växtplats.

Har varit på svamptur och hittade dessa ☺️ Kan det vara kremlor? Skogen var full av dom men plockade bara några få jag är osäker på vad dom egentligen är. Vågar jag äta dom ^^ jag tror det är gul kremla eller skarp senapskremla (som inte verkar inte så kul). Någon med bra koll som vet?

Kremlor artbestämmer man mycket på doft och växtplats. Om du känner dig trygg med att det är just kremlor spelar exakt art dock inte så stor roll, smaka en liten bit rå, och om den inte smakar skarpt är den ätlig. (Men gör för guds skull bara det med kremlor!)
 
De går från små knoppar till fullt utvecklade på ett par dagar just nu. :) Sen om de blir normalstora eller de bjässar det verkar vara gott om i år beror nog till stor del på växtplats.



Kremlor artbestämmer man mycket på doft och växtplats. Om du känner dig trygg med att det är just kremlor spelar exakt art dock inte så stor roll, smaka en liten bit rå, och om den inte smakar skarpt är den ätlig. (Men gör för guds skull bara det med kremlor!)
Tack 🙏 fick en bild av hur jag går runt å tuggar på flugsvamp i skogen 😄🤦 (ska absolut försöka undgå det). Tyckte inte dom luktade så mycket men smakade på en bit när barnen inte såg mig som tyvärr var ganska så skarp, misstänker jag hittat senapskremla. Den var väldigt väldigt lik gulkremla. Synd, ville ju ha hittat ett bra svamp ställe ^^ men om nu en kremla hittat dit, kan väl andra också göra det?
 
Jag hittade en hel del rödgul trumpetsvamp igår, för första gången någonsin. :d

IMG_20230911_152225.jpg


(Och en hel del trattisar, vanliga kantareller plus några bleka taggsvampar, en vårtig röksvamp som var i ätbart skick, och fläcksopp (aldrig plockat förut), vitfotad aspsopp (inte heller plockat förut) och ett par brunsoppar. Klart godkänt, nu ska det bara finnas tid att rensa och torka innan jag åker tillbaka för fler trumpetisar. :angel: :D)

Tyvärr var det en timme bort med bil och en rätt krävande tur i blockterräng och branta slänter, men vad gör man inte när man bor i "storstad" och det är helt renplockat överallt annars?
 
Jag hittade en hel del rödgul trumpetsvamp igår, för första gången någonsin. :d

Visa bifogad fil 127811

(Och en hel del trattisar, vanliga kantareller plus några bleka taggsvampar, en vårtig röksvamp som var i ätbart skick, och fläcksopp (aldrig plockat förut), vitfotad aspsopp (inte heller plockat förut) och ett par brunsoppar. Klart godkänt, nu ska det bara finnas tid att rensa och torka innan jag åker tillbaka för fler trumpetisar. :angel: :D)

Tyvärr var det en timme bort med bil och en rätt krävande tur i blockterräng och branta slänter, men vad gör man inte när man bor i "storstad" och det är helt renplockat överallt annars?
De är så vackra!
 
Tack 🙏 fick en bild av hur jag går runt å tuggar på flugsvamp i skogen 😄🤦 (ska absolut försöka undgå det). Tyckte inte dom luktade så mycket men smakade på en bit när barnen inte såg mig som tyvärr var ganska så skarp, misstänker jag hittat senapskremla. Den var väldigt väldigt lik gulkremla. Synd, ville ju ha hittat ett bra svamp ställe ^^ men om nu en kremla hittat dit, kan väl andra också göra det?

Jag har kommit hem med alla möjliga oätliga kremlor när de jag testat var "ok" men inte resten. :angel: Man får ju lära sig under tiden, och jag provsmakar en liten bit av varje ex än så länge.

Jag är nybörjare på kremlor och riskor eftersom jag fortfarande tycker att det är lite svårt med många skivlingar, men plockar hem ett par exemplar när jag ser något som skulle kunna vara en ätlig art. Sen sätter jag mig ner med böcker och fb-grupper, och lär mig en massa bara av att artbestämma mina oätliga svampar. :)

Numera gör jag likadant med många soppar. Tidigare nöjde jag mig med att plocka de jag var helt säker på, och i övrigt kunde jag typ se om det var en strävsopp eller inte, och kunde plocka bort de arter man verkligen inte ska äta. Nu försöker jag lära mig hur jag artbestämmer istället, så blir det betydligt fler arter att plocka och använda på rätt sätt (även om just sopparna brukar vara renplockat av folk som tror att det mesta är Karl-Johan). Har man börjat klura ut vilken art man hittar i vilken terräng tycker jag man hittar mer svamp öht. Ögonen blir bättre på att leta.
 
Förvånad över alla som hittat trattisar. Här har jag inte ens sett knappnålar på mina säkra ställen. Däremot har detta varit ett extremt kantarellår.

Svart trumpetsvamp vore en dröm att hitta men jag tror inte de växer på mina breddgrader. Eller så har vi fel sorts skog.
 
1,5 kg rödgul trumpetsvamp, och ytterligare något halvkilo trattisar, kantareller och några bleka taggsvampar (som säkert är angripna).

Plus en fläcksopp som stod mitt på stigen, tror folk tycker den ser oaptitlig ut? Eller så är det jag som är dum som tror att det är mödan värt att torka och laga strävsopparna? :confused:

Trumpetsvampen är verkligen en hit! Plockade allt inom ett par kvadratmeter, den är lätt att rensa, verkar tåla att ligga någon dag innan man har tid att ta rätt på den, torkar snabbt och luktar faktiskt gott av "fräsch svamp" och tropiska frukter. :love:

20230916_182713.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 738
Senast: Disen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 771
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp