Fixar när jag kommer hemDu behöver ta bättre bilder, även i genomskärning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fixar när jag kommer hemDu behöver ta bättre bilder, även i genomskärning.
Har du testat att fota dom med Google lens? Jag använde det för att vara säker på om det var trattisar jag hade hittat eller inte sen kanske man inte ska lita till 100%, men ändåFixar när jag kommer hem
Har du testat att fota dom med Google lens? Jag använde det för att vara säker på om det var trattisar jag hade hittat eller inte sen kanske man inte ska lita till 100%, men ändå
Okej, ja det är väl något att ha i åtanke! Själv håller jag mig till gula kantareller och nu då trattisar, nått annat vågar jag inte plocka jag la till och med mina trattisar i en egen påse, ifall Google lens hade fel, så dom inte skulle blandas med kantarellernaGoogle lens ska man vara väldigt försiktig med, sett den arta helt galet flera gånger. Bäst svar får man av experterna i FB-gruppen "Svamp-klapp".
Ja, det grånar. Tog också med mig denna "gammelsmurfen" från skogen. Mest för att ha som hjälp för att kolla sorten för den såg ganska trött ut. Den ser ju mkt gråare ut än dom andra vilket också borde styrka att det är kremla väl?@Tilly_85 Ser ut som gulkremlor. Grånar köttet efter delning? Gissar dock att du kommer hitta många inneboende i dina exemplar, de såg ut att ha stått ett tag.
Åhh! Jag har hittat svart trumpetsvamp en gång i mitt liv, det var sex år sen. Jag har varit där varje år sen dess, samma tid, men inget
Visa bifogad fil 126829
Allt jag vill är att hitta ett hav av gula kantareller som alla andra men jag hittar bara trattkantareller och svart trumpetsvamp
En fråga till om kantarellerna. Jag har plockat de stora och mellanstora men lämnat de små med tanken att de ska växa till sig. Började fundera på om svamparna fungerar så att man kan vänta på tillväxt, eller är det mer som att de poppar upp och blir antingen stora eller små och sedan liksom är det som de är framöver.
Borde jag ha tagit allt för de står och blir dåliga istället? Hur länge håller en kantarell från att den först syns till den inte längre är matvärdig?
Hur inverkar det att det har slutat regna och blir över 20 grader mitt på dagen. Dyblött av dagg varje natt men dessa står bland granar så de får inget av detta.
Har varit på svamptur och hittade dessa Kan det vara kremlor? Skogen var full av dom men plockade bara några få jag är osäker på vad dom egentligen är. Vågar jag äta dom ^^ jag tror det är gul kremla eller skarp senapskremla (som inte verkar inte så kul). Någon med bra koll som vet?
Tack fick en bild av hur jag går runt å tuggar på flugsvamp i skogen (ska absolut försöka undgå det). Tyckte inte dom luktade så mycket men smakade på en bit när barnen inte såg mig som tyvärr var ganska så skarp, misstänker jag hittat senapskremla. Den var väldigt väldigt lik gulkremla. Synd, ville ju ha hittat ett bra svamp ställe ^^ men om nu en kremla hittat dit, kan väl andra också göra det?De går från små knoppar till fullt utvecklade på ett par dagar just nu. Sen om de blir normalstora eller de bjässar det verkar vara gott om i år beror nog till stor del på växtplats.
Kremlor artbestämmer man mycket på doft och växtplats. Om du känner dig trygg med att det är just kremlor spelar exakt art dock inte så stor roll, smaka en liten bit rå, och om den inte smakar skarpt är den ätlig. (Men gör för guds skull bara det med kremlor!)
De är så vackra!Jag hittade en hel del rödgul trumpetsvamp igår, för första gången någonsin.
Visa bifogad fil 127811
(Och en hel del trattisar, vanliga kantareller plus några bleka taggsvampar, en vårtig röksvamp som var i ätbart skick, och fläcksopp (aldrig plockat förut), vitfotad aspsopp (inte heller plockat förut) och ett par brunsoppar. Klart godkänt, nu ska det bara finnas tid att rensa och torka innan jag åker tillbaka för fler trumpetisar. )
Tyvärr var det en timme bort med bil och en rätt krävande tur i blockterräng och branta slänter, men vad gör man inte när man bor i "storstad" och det är helt renplockat överallt annars?
De är så vackra!
Tack fick en bild av hur jag går runt å tuggar på flugsvamp i skogen (ska absolut försöka undgå det). Tyckte inte dom luktade så mycket men smakade på en bit när barnen inte såg mig som tyvärr var ganska så skarp, misstänker jag hittat senapskremla. Den var väldigt väldigt lik gulkremla. Synd, ville ju ha hittat ett bra svamp ställe ^^ men om nu en kremla hittat dit, kan väl andra också göra det?