Svampsäsongen 2023

Märks att svamparna växer nu och att priserna på mat ökat. Folk parkerar tamefan överallt och blockerar skogsvägarna och mötesplatser.
Idag när faster var ute med en hund så stannade en person mitt på vägen och sprang förbi faster och upp på berget, personen trodde väl faster var påväg till svampstället.
 
Detta fanns på grannens vältrimmade gräsmatta! :jawdrop:
47B3BB62-93B3-4E21-BA1A-BC7A30A1B05E.jpeg
 
Är det här man ska fråga efter bästa receptet på syltade kantareller? Jag testa ett på måfå, men tyckte inte det var helt optimalt, lite väl sött och dränkte kantarellsmaken en del.
 
Det är fortfarande min dröm att hitta. Har aldrig sett svart trumpetsvamp.

Vi hade grannar i ett bostadsområde för 30+ år sedan som visade oss ett bra ställe och de är verkligen delikata och användbara. Stället hade så många svampar att man tänkte att det finns lite överallt. Då plockade vi ett par gånger och njöt. I den stilla förvissningen om att dessa kommer vi kunna njuta av varje sommar och höst.

Sen den sommaren/hösten så har jag inte sett en enda i några marker.
 
Vi hade grannar i ett bostadsområde för 30+ år sedan som visade oss ett bra ställe och de är verkligen delikata och användbara. Stället hade så många svampar att man tänkte att det finns lite överallt. Då plockade vi ett par gånger och njöt. I den stilla förvissningen om att dessa kommer vi kunna njuta av varje sommar och höst.

Sen den sommaren/hösten så har jag inte sett en enda i några marker.
De behöver en varmare klimatszon än min också. En kompis i Uppsala höjde på ögonbrynen och sa - de finns ju överallt.
Men nej. Inte i zon IV :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 738
Senast: Disen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 771
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp