Svampsäsongen 2023

Kul tråd! Började plocka lite svamp för några år sedan, och är idag glad svamp-amatör. :D Tycker det är himla spännande att gå på upptäcktsfärd och hänger så här års dagligen i Svamp-klapp på FB för att suga åt mig kunskap. Herregud vad mycket olika former av svamp det finns!

Var på min första svamptur förra helgen i ett biotopskyddat område inte långt från mig. Hittade ett gäng olika kremlor, riskor, tickor, mängder av sammetsfotad pluggskivling, föränderlig tofsskivling, lite olika soppar, ett litet gäng kantareller och förstås en mängd olika svampar som jag inte har en aning om vad det är. :) Kantareller och en KJ fick följa med hem!

IMG_20230812_083057.jpg
 
Kul tråd! Började plocka lite svamp för några år sedan, och är idag glad svamp-amatör. :D Tycker det är himla spännande att gå på upptäcktsfärd och hänger så här års dagligen i Svamp-klapp på FB för att suga åt mig kunskap. Herregud vad mycket olika former av svamp det finns!

Var på min första svamptur förra helgen i ett biotopskyddat område inte långt från mig. Hittade ett gäng olika kremlor, riskor, tickor, mängder av sammetsfotad pluggskivling, föränderlig tofsskivling, lite olika soppar, ett litet gäng kantareller och förstås en mängd olika svampar som jag inte har en aning om vad det är. :) Kantareller och en KJ fick följa med hem!

Visa bifogad fil 125590

Plockade du den föränderliga tofsskivlingen? Jag brukar hitta massor men vågar inte plocka/äta eftersom jag tycker att den ser så farlig ut. 🙈

Äsch läser som en kratta och såg att kantarell och KJ hamnade i korgen.
 
Gjorde en sväng i min gamla gamla svampskog. Har inte varit någon ide att plocka där på många år och inte idag heller. Men det är 200 m.från huset så jag håller koll. Hittade bara den här kompisen. Men han fick sitta där han också.
 

Bifogade filer

  • 20230812_135526.jpg
    20230812_135526.jpg
    664,3 KB · Visningar: 77
En läkare på jobbet plockade snöbollschampinjon i veckan och stekte. Han kom dagen efter och såg frisk ut så den var nog inte giftig, konstaterade vi andra :D Men när jag googlade på den verkar den ändå rätt vanlig? Jag har aldrig ens hört ordet förr men gillar ju champinjoner. Men visst, vad jag förstod går det väl att förväxla med någon giftig sort så kanske ska jag inte ge mig på det. Heller. På bilderna ser den sorten ju olika ut när den är i olika "åldrar" också så inte helt lätt tycker jag :D

Men-den låter god när jag läst om den i alla fall!
 
Gjorde en sväng i min gamla gamla svampskog. Har inte varit någon ide att plocka där på många år och inte idag heller. Men det är 200 m.från huset så jag håller koll. Hittade bara den här kompisen. Men han fick sitta där han också.

Men varför då?! PLOCKA för guds skull! :D
 
När det skreks om svamp i skogen förra gången på detta forum gick både äldsta dottern och undertecknad ut med stora förhoppningar och kom tillbaka tomhänta. Båda två. Två veckor senare någon enstaka halväcklig aspsopp.

Nu låter det som att det är dags att svälja stoltheten och ändå ta en vandring imorgon, innan stadsmänniskorna står här längs skogsvägarna och tror att allemansrätten är till för alla när det gäller god matsvamp. :angel:
 
Jag har varit en riktigt mykofil, plockade allt ätbart men har gått över till endast kantareller, blek taggsvamp, svart samt rödgul trumpetsvamp. Trattisar kan åka med någon gång.
 
Det är helt otroliga mängder Karl Johan efter regnet. Idag gick jag sista kilometern i skogen med skygglappar för att jag inte skulle behöva ägna även denna dag åt rensning. Jag nöjde mig med drygt ett halvt kilo rensad KJ (några var förvisso finluden stensopp) och lite blandad svamp - mest smörsopp och stolt fjällskivling som tillsammans med den finludna stensoppen får bli cannelloni till kvällen.
 
Kul tråd! Började plocka lite svamp för några år sedan, och är idag glad svamp-amatör. :D Tycker det är himla spännande att gå på upptäcktsfärd och hänger så här års dagligen i Svamp-klapp på FB för att suga åt mig kunskap. Herregud vad mycket olika former av svamp det finns!

Var på min första svamptur förra helgen i ett biotopskyddat område inte långt från mig. Hittade ett gäng olika kremlor, riskor, tickor, mängder av sammetsfotad pluggskivling, föränderlig tofsskivling, lite olika soppar, ett litet gäng kantareller och förstås en mängd olika svampar som jag inte har en aning om vad det är. :) Kantareller och en KJ fick följa med hem!

Visa bifogad fil 125590
Tycker det har varit sådär i år hittills, men det var så himla torrt i början av sommaren och nu nästan för blött. Fått ihop några liter kantareller, taggsvamp men missat Karl Johan säsongen.. men tror på trattkantareller om några veckor. Citrongul slemskivling och även mandelriska ❤️, har jag däremot hittat mycket av!
 
Just det, stolt fjällskivling plockar jag oxå, och blomkålssvamp, samt citrongul slemskivling och KJ om jag har rensverktyg med mig, vilket jag nästan aldrig har då jag väldigt sällan går ut för att plocka svamp, de bara dyker upp ändå :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 738
Senast: Disen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 771
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp