Svammel svammel svammel

Lejonelle

Trådstartare
Jamen förlåt trådbombningen... :o :p Jag är bara så uppfylld av detta att jag hittat min hund. Tänk att jag! Äntligen! Efter alla år! Ska få min första brukshund!

(jag vet att det rent tekniskt inte är en brukshund eftersom det är en blandras men jag ser det så, den är 50-50 beauceron och lapsk vallhund).

Jag ville ju gärna ha en vuxen omplacering men det blev en valp, som dessutom kommer vara lagom i slyngelåldern när den flyttar hem till mig. Den ska alltså bo kvar hos uppfödaren under våren. Det är lång till uppfödaren men jag kommer ha möjlighet att åka dit ibland och umgås med den och lära känna den, låna hem den några dagar etc. Tror ni att det är en bra idé? Eller blir det bara förvirrat för den lille?

Under våren tänkte jag jobba med att lära mig mer och förbereda mig för en mera utmanande hund som kräver mer av mig. Kunskaper! Och också börja ordna med praktiska lösningar för hösten när vardagen ska snurra som vanligt. Min andra hund har inte så stort aktivitetsbehov så kanske det är bra att den unge mannen får gå på dagis ett par dagar i veckan. Dessutom känns hundgård som en bra grej eftersom han är van vid hundlucka.

Och så måste vi gå på kurs, givetvis! Det ser jag fram emot. Och jag ska samla på mig en miljon roliga akviteringsidéer att realisera en efter en.

Vad vill jag med den här tråden.. bara skriva av mig verkar det som :p
Jag är glad och spänd och undrar om jag har tagit mig vatten över huvudet, tänk om den blir jättestor och tänk om den blir värsta arbetsnarkomanen. Och tänk om den blir mellanstor, korthårig, lagom arbetsvillig och helt igenom perfekt.... :love: :love: :love:

Sv: Svammel svammel svammel

Jisses, en blandras med Beauceron?!? Snälla, du får jättegärna PM:a mig om vem Beauceronen är - inget allvarligt, jag är bara väldigt nyfiken. Beauceronen är en hund som man ska kolla, inte minst den mentala biten, ordentligt på. Är det tiken eller hannen som är Beauceron?

Jag förstår din tanke, jag har läst på om båda raserna. Det är hanen som är beauceron och jag har träffat honom. Båda föräldrarna verkar ha det temperament som jag är ute efter, stabila, kloka, föriga, och med tydlig av/påknapp. Mot mig var de ungefär så som jag vill att min hund ska bli mot främlingar, vänliga utan att vara översvallande.
(For the record, blandras är inget jag förespråkar rent generellt)

Beauceron är en väldigt liten ras i Sverige, därför kan jag inte hjälpa att jag blir direkt superskeptisk när i stort sett alla Beauceronuppfödare anser att det inte finns bra avelshanar i Sverige, och därför parar med utländskt blod.

Jag ville själv ha beaceuon för x antal år sedan innan jag skaffade schäfer, och även om det finns en kennel som jag tycker får fram trevliga individer numera så var det inte alls längesedan jag tillslut fick ge upp att leta för att de mentala bitarna på hundarna var alldeles för varierande.

Tänk på att det inte bara är mamman och pappan som nedärver sig själva, de nedärver även sina mor och farföräldras egenskaper, and so on.

Jag vill inte "förstöra glädjen"..men det man läser om Beauceronen stämmer inte alltid överens med individerna som existerar här...Våga vara kritisk!

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 736
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 277
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn