Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

*kl*

Efter de senaste dagarnas inlägg har jag av begripliga skäl tappat lusten för den här tråden, och kommer nog inte delta i den framöver. Men tack till er som ändå reagerade, och till er som skrivit lite mer nyanserade inlägg! Och för er andra... Tja, jag skulle inte skriva om andra så som ni har skrivit om mig. Konflikter är i min värld bäst att reda ut med den personen man är arg på, inte på ett öppet forum där personen är närvarande och man pratar om den som att den inte vore där.

Jag tycker att det är synd om folk (inte enbart riktat till dig) väljer att inte längre delta i en tråd som pågått länge och som man varit delaktig i länge på grund av en sak som är utredd. (Nu vet jag inte om denna sak är helt utredd eller inte men i mina ögon är den det.. AKB skrev något som var fel, hon bad sedan om ursäkt och förklarade sig och sitt uttalande... Gå vidare).

Själv har jag valt att helt stå utanför för att inte behöva "välja sida". Denna "sak" som uppkom är/var mellan er.

Nej, det var inte bara AKB, poängen var ju att rätt många hakade på. Det finns många trådar här, jag behöver inte delta i just den där man öppet diskuterar om inte jag borde uteslutas. Alltså, man får ju vara lite dum i huvudet eller social masochist om man stannar i sammanhang där folk öppet säger att de önskar man försvann.

Förlåt, men jag måste ha missat vem som mer tyckte att du skulle väck?

Även fast jag inte alltid håller med dig om dina åsikter och jag uppfattade dina inlägg som ganska påstridande och ifrågasättande när du började skriva här, tills jag insåg att det bara är ditt sätt att skriva och jag respekterar det. Har för mig att jag skrev att jag kände så också? Men det var ju över ett år sen.

För mig är du en av oss och jag skulle tycka att det vore väldigt tråkigt om du slutade skriva här.

jag undrar också om det/vilka fler som inte ville ha dig med? Jag kan inte minnas något inlägg där detta framkommit.

jag skrev att jag ville att de på listan skulle vara med, jag hade ingen koll då på om mabuse var med på den eller ej. sen förstod jag ganska snabbt vem AKB syftade på eftersom jag vet att hon tog illa vid sig av inlägg som riktats mot henne tidigare

Det är ju bara en person som skrivit att hon inte vill ha dig med, ingen annan. Och jag tror dessutom att hon ångrar sig ordentligt. Jag hoppas att både du och AKB vill fortsätta skriva i tråden. :)

kl

För ett par veckor sedan så gav ni flera jättbra boktips. Tyvärr skrev jag inte upp dem och hittar dem inte igen. Snälla kan ni återupprepa er?

Är det barnböcker? Då vill jag också att ni återupprepar er, S fullkomligt älskar att läsa och vi börjar tröttna lite på att alltid läsa samma sak (trots ett ganska stort utbud av böcker här hemma). På tal om det, är det någon som går till biblioteket tillsammans med barnen? Funderar lite på att gå med S nån dag, men det kanske inte är så uppskattat av personalen och andra biblioteksbesökare? :crazy:

Såg att ni pratade om vantar förut till barnen, och drar upp den frågan igen då det blev aktuellt här hemma idag. S var ute med pappa på förmiddagen och hade fodrade yllevantar på sig och när de kom in var hon kall om fingrarna. Vad tusan ska vi hitta på till henne? Klämde lite på ett par från Hestra här om veckan, men vad rekommenderar ni?

Är det barnböcker? Då vill jag också att ni återupprepar er, S fullkomligt älskar att läsa och vi börjar tröttna lite på att alltid läsa samma sak (trots ett ganska stort utbud av böcker här hemma). På tal om det, är det någon som går till biblioteket tillsammans med barnen? Funderar lite på att gå med S nån dag, men det kanske inte är så uppskattat av personalen och andra biblioteksbesökare? :crazy:

Min man var till biblioteket med Alice när hon var liten. Mycket uppskattat. Enda problemet var att vi hade de flesta böckerna hemma också, så det tog bort lite av det roliga för maken i alla fall.
Ja, vi har mängder av böcker hemma. Både vi, min familj och makens familj är boknördar.....
Biblioteket här i stan har ju en egen barndel och där röjs det runt av barn, inte samma tysnadskrav där :D

Både Alice och Vera gillar böckerna om Elsa, nu vet jag inte om de finns i bokhandeln längta, våra är från när jag och min bror var små.
Böckerna om Ingrid gillas, likaså om Morris.
Vera älskar barbapapa böcker, lika så Pippi.

Vi är överlyckliga att Vera äntligen börjar gilla böcker, vilket hon inte visade intresse för innan.

Själv har jag valt att helt stå utanför för att inte behöva "välja sida". Denna "sak" som uppkom är/var mellan er.

Nej, så enkelt är det ju faktiskt inte. Eftersom det skedde öppet på det vis som det gjorde. Du lyckas inte välja sida, eller, den sida du har valt är ju den sida där det är ok att behandla någon som Mabuse har behandlats här.

Var skriver jag att Mabuse ska exkluderas från ett stängt forum??? Snälla, visa mig var! Det är ju helt din tolkning och enbart din tolkning!

Du skriver ju att hon är anledningen till att du inte skriver personliga saker i den här tråden och till att du vill ha ett låst forum. Det kan naturligtvis innebära att du på ett låst forum skulle skriva personliga saker även om Mabuse var där, men så tolkade inte jag det. Åtminstone något i meningsbyggnaden borde ha varit annorlunda om det var så man skulle förstå det.

Men nu har du ju tagit en mening ur det hela. Det står ju mer!

Men läste du hela den meningen som jag citerade?

Ture är också en riktig bokmal och har alltid varit. Läser allt som finns, Barbapapa, Pettson o Findus, Castor och Ingrid. Han härmar skönt från böckerna!

Vet vem han fått det från, vem var det som tipsade mig om iBooks? Tror jag läst elva böcker sen dess. Blev en dyr last!! :-)

Jo så enkelt är det faktiskt för mig. För vid tidpunkten som jag läste inläggen så hade AKB insett sitt misstag och bett om ursäkt och förklarat sig. Med andra ord så tyckte jag att saken var utredd (eller att AKB och Mabuse hade flyttat diskussionen till ett privat forum) så någon sida fanns inte att välja. Det känns bara onödigt att älta gamla saker. Och att vi skall dela upp oss efter olika "sidor" nu är löjligt.

Vi har PoPs tumvantar till T, och vi är då än så länge väldigt nöjda med dom! Nu har ju inte vintern varit så speciellt kall än men blöt...han är alltid varm om händerna.

Du skriver ju att hon är anledningen till att du inte skriver personliga saker i den här tråden och till att du vill ha ett låst forum. Det kan naturligtvis innebära att du på ett låst forum skulle skriva personliga saker även om Mabuse var där, men så tolkade inte jag det. Åtminstone något i meningsbyggnaden borde ha varit annorlunda om det var så man skulle förstå det.

Men det var väl då väldigt konstigt hur fel du hela tiden tolkar saker som skrivs här. Du har inte tagit med den meningen där Zazza skrev att vi i ett stängt forum kunde ha en överenskommelse att det som skrivs där inne stannar där inne, varför? Jo för att vrida och vända hela inlägget åt helt fel håll :mad:...Hon menar då som JAG tolkar det hela aldrig att utesluta någon som aktivt skriver i denna tråd men saker blir ju vad man gör det till.

Välja sida, ja, så kan man ju se det.

Så här ser jag på saken (jag tänkte först samla ihop en lång rad av citat för att visa exempel på punkt efter punkt, men jag gav upp för det kommer att ta orimligt lång tid):

1. Vi har en tråd där tjejer uppmuntrar och bekräftar varandra i vardagens vedermödor, genom att framställa sig som ganska lika varandra (lika livsvillkor, lika män, lika intressen, jämnåriga barn). (En del personer är säkert mer olika än det framgår, men man väljer för bekräftelsens och gruppkänslans skull att just visa fram likheterna, inte olikheterna.)

2. Enstaka personer i den tråden hakar inte riktigt på det där med att man ska vara lik varandra i tråden. Kanske använder den/de personerna inte tråden för bekräftelse, utan för något annat. Vad vet jag.

3. Nu börjar konflikten mellan punkterna ovan ställa till det: Det uppstår faktiskt en diskussion om att enstaka personer ska uteslutas. Alltså mobbing, varken mer eller mindre. (Dessutom förstärks gruppkänslan av snack om "utomstående" som "tjuvläser".)

4. Den uteslutna personen och flera andra personer reagerar starkt just på uteslutningen/mobbingen. (Av en slump råkar jag se det hela, och det leder lika slumpmässigt till att Niyama ser det.) Andra försvarar sig.

5. Flera av dem som deltog i uteslutningen förnekar att det var vad de gjorde. Flera av dem trivialiserar också det skedda, genom att prata om det som en privat grej mellan Mabuse och AKB (vilket i sin tur leder till att AKB närmast blir något slags syndabock, vilket är väldigt oschysst mot henne eftersom hon fick stöd i sin idé om uteslutning från början).

6. Då står vi alltså här, med vad som plötsligt kan tolkas som ett bråk mellan två bråkstakar. Inte som mobbing, inte som ett problem relaterat till vissa processer i grupper, utan som något som handlar om två personer. Och i sådana ärenden vill man ju inte välja sida, det verkar ju urbarnsligt att göra det.

7. Som vem som helst kan se, är det precis så här väldigt mycket mobbing tex i skolan fungerar. Och genom att hantera det precis så här, får man heller inte bukt med det. Ingen har lärt sig något, ingen har varit självkritisk,ingen har utvecklats. Varken Mabuse eller AKB blir upprättade.

Jag tycker att det är oerhört obehagligt.

Inte minst därför att det samtidigt är kopplat till just så mycket gullegull, både mellan gruppmedlemmarna, och i relation till barnen (och i viss mån de frånvarande männen).

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 101
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 165
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 731
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar