Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Jag har också läst flera gånger och jag tycker nog att Petruska vänt, vridit och vinklat det jag skrivit. Jag som jobbar med att skriva texter har kanske missat något i min meningsbyggnad? Kanske är en arbetsskada, eller? Konstigt då bara att det är väldigt få andra som reagerar på att jag vill stänga ute Mabuse (som jag tydligt vill förtydliga att jag inte vill, jag vill att vi kommer överens om att det som skrivs stannar i forumet och inte delas med obehöriga) När det gäller privata saker i detta fallet handlar det ffa om privata saker i den miljö där Mabuse och jag vistas tillsammans. Dock skrev jag inte det i inlägget och därav verkar Petruska ha tolkat detta helt felaktigt.

Men som sagt, jag har läst och läst och läst flera gånger vad jag skrev och JA, man kan tolka det som Petruska skriver, om man vrider och vänder på det. MEN, det är inte menat så och jag vet flera som inte har tolkat det så. Är det något att älta?

I min värld är de som varit/är aktiva i denna tråden välkomna i ett stängt forum, den gemensamma nämnaren bör vara att vi har barn som är födda mellan mars-augusti (plus uva såklart, men han skulle ju varit ett aprilbarn, eller hur? :) ) 2010. Det är det som förenar oss och det är pga våra barn som vi har blivit vänner, diskuterat allt mellan himmel och jord och lite till! Petruska har med sitt gästspel här inne gjort mig ännu mer övertygad om att vi måste ha ett stängt forum. Jag hejjar på Bollens man och hoppas att vi snart får ha det (kan han göra det användarvänligt för iphone/android/ipad då också?? ;) )

Ture är också en riktig bokmal och har alltid varit. Läser allt som finns, Barbapapa, Pettson o Findus, Castor och Ingrid. Han härmar skönt från böckerna!

Vet vem han fått det från, vem var det som tipsade mig om iBooks? Tror jag läst elva böcker sen dess. Blev en dyr last!! :-)

Hihihi! Skyldig! :) I love it! Köper bok efter bok efter bok och kan dessutom läsa i sängen när familjen sover, utan att väcka dom! :D

I min värld är de som varit/är aktiva i denna tråden välkomna i ett stängt forum, den gemensamma nämnaren bör vara att vi har barn som är födda mellan mars-augusti (plus uva såklart, men han skulle ju varit ett aprilbarn, eller hur? :) ) 2010. Det är det som förenar oss och det är pga våra barn som vi har blivit vänner, diskuterat allt mellan himmel och jord och lite till! Petruska har med sitt gästspel här inne gjort mig ännu mer övertygad om att vi måste ha ett stängt forum. Jag hejjar på Bollens man och hoppas att vi snart får ha det (kan han göra det användarvänligt för iphone/android/ipad då också?? ;) )

Jag sa till min ytterst delaktiga och närvarande man att han måste göra en app till oss också, men vi får nog ta en sak i taget. Han måste ju hinna vara PAPPA också :D

Hur kan du få in allt det här av att du av en slump hamnade i tråden?

Jag antar att det är lätt att dra egna slutsatser som kanske är baserade på egna erfarenheter, men hälften av vad du har kommit fram till i dina punkter känns som konstiga påhopp som jag inte vet hur du får till.

Vart vill du komma?

Vad är nyttan av att du sammanfattar hur du upplever tråden?

Nu menar jag inte mobbningsdelen, utan då du påstår att vi skulle försöka anpassa våra "livshistorier" (eller vad man nu ska kalla det) efter varandra.

Nu menar jag inte mobbningsdelen, utan då du påstår att vi skulle försöka anpassa våra "livshistorier" (eller vad man nu ska kalla det) efter varandra.

Hur fungerar sociala samspel? Hur fungerar bekräftelse? Det där impregnerar ju hela tråden, läs valfri sida så ser du. Den delen är ju det lättaste och mest uppenbara - och helt harmlöst så länge det inte blir mobbing av det. Vilket det blev i det här fallet.

Nej han behöver väl inte träffa sina barn, varför måste han göra det??? Det är det väl inga män som gör??? hahahaha!

Jo, här har vi ett jämställt liv. Maken har dragit ner på hobbyn för mer tid med barnen och jag har dragit ner på arbete. :D

Att fixa ett forum till oss måste ju räknas som hobby, eller kanske det faller in under min hobby. Så om jag mockar snabbare några veckor så har det jämnat ut sig :idea:

Hur fungerar sociala samspel? Hur fungerar bekräftelse? Det där impregnerar ju hela tråden, läs valfri sida så ser du. Den delen är ju det lättaste och mest uppenbara - och helt harmlöst så länge det inte blir mobbing av det. Vilket det blev i det här fallet.

Nu får du gärna utveckla!

Jo, här har vi ett jämställt liv. Maken har dragit ner på hobbyn för mer tid med barnen och jag har dragit ner på arbete. :D

Att fixa ett forum till oss måste ju räknas som hobby, eller kanske det faller in under min hobby. Så om jag mockar snabbare några veckor så har det jämnat ut sig :idea:

:rofl::rofl::rofl:

kl

Måste bara lägga in en bild på kvällen mat :D
Blev så gott! och är så enkelt och totalt ojuligt såhär innan jul ;)

Hemgjord snabbpizza
DSC_0567.png

Det är befängt att läsa era inlägg här tycker jag. Förstår inte vilka grunder ni har för att hoppa på oss i den här tråden på det sätt som ni gör? Jag personligen känner flera i denna tråden. Den mamman jag har haft mest utbyte med och kontakt med sedan min dotter föddes lärde jag tex känna i denna tråden.

Vadå hoppa på? Det enda jag haft en åsikt om är att AKB skrev ut att hon ville utesluta Mabuse. Och att en del hakar på det genom att skriva "Jag tycker också vi håller oss till listan" och liknande. Det är möjligt att flera inte förstod att AKB syftade på Mabuse, men t.ex. Mikan har idag skrivit att hon "förstod ganska snabbt vem AKB syftade på".

Om nu många dessutom känner varandra tycker jag det är ett om möjligt ännu gräsligare beteende.

Sen känner jag också Mabuse sedan tidigare, långt innan den här tråden. Vi är bekanta med gemensamt umgänge och hon är den absolut största anledningen till att jag ett, inte skriver allt för personliga saker om mitt liv, två, anledningen till att jag vill ha ett låst forum. Anledning? I ett låst forum kan vi ha en eventuell överenskommelse att allt som skrivs där stannar där. Det finns ev en tyst överenskommelse ang detta här idag. Men, jag förväntar mig inte att saker jag skriver här stannar här och inte kommer ut IRL.

Jag ser att detta har diskuterats, och jag förstår vad du menar. Dock kan jag inte förstå varför en sån överenskommelse inte skulle fungera bara för att forumet är öppet. Att saker kan spridas IRL är ju självklart på ett öppet forum, men de människor jag som jag känner IRL som hänger på buke skulle i alla fall jag kunna be att inte bidra till att något sprids (nu skriver jag inget som inte får spridas med detta nick, men några känner till mitt anonyma).

I ett stängt forum skulle även du och Petruska vara exkluderade, vilket också är en av anledningarna att iaf jag vill ha det låst. Vi som normalt är i denna tråd håller kanske inte alltid med varandras livsval, men vi accepterar varandras individuella val.

Återigen, det enda jag har haft en åsikt om är det som rör Mabuse. Jag förstår ärligt talat inte varför ni inte slänger upp ett forum direkt och bjuder in de ni önskar. Istället för att sitta och diskutera öppet här vilka som skulle utestängas. Det finns färdiga gratislösningar (phpbb3-forum, vilket jag själv har och tycker fungerar utmärkt) som tar ungefär fem minuter att fixa. Man kan då välja att ge vissa medlemmar tillgång eller använda lösenord.

Välja sida, ja, så kan man ju se det.

Så här ser jag på saken (jag tänkte först samla ihop en lång rad av citat för att visa exempel på punkt efter punkt, men jag gav upp för det kommer att ta orimligt lång tid):

1. Vi har en tråd där tjejer uppmuntrar och bekräftar varandra i vardagens vedermödor, genom att framställa sig som ganska lika varandra (lika livsvillkor, lika män, lika intressen, jämnåriga barn). (En del personer är säkert mer olika än det framgår, men man väljer för bekräftelsens och gruppkänslans skull att just visa fram likheterna, inte olikheterna.)

2. Enstaka personer i den tråden hakar inte riktigt på det där med att man ska vara lik varandra i tråden. Kanske använder den/de personerna inte tråden för bekräftelse, utan för något annat. Vad vet jag.

3. Nu börjar konflikten mellan punkterna ovan ställa till det: Det uppstår faktiskt en diskussion om att enstaka personer ska uteslutas. Alltså mobbing, varken mer eller mindre. (Dessutom förstärks gruppkänslan av snack om "utomstående" som "tjuvläser".)

4. Den uteslutna personen och flera andra personer reagerar starkt just på uteslutningen/mobbingen. (Av en slump råkar jag se det hela, och det leder lika slumpmässigt till att Niyama ser det.) Andra försvarar sig.

5. Flera av dem som deltog i uteslutningen förnekar att det var vad de gjorde. Flera av dem trivialiserar också det skedda, genom att prata om det som en privat grej mellan Mabuse och AKB (vilket i sin tur leder till att AKB närmast blir något slags syndabock, vilket är väldigt oschysst mot henne eftersom hon fick stöd i sin idé om uteslutning från början).

6. Då står vi alltså här, med vad som plötsligt kan tolkas som ett bråk mellan två bråkstakar. Inte som mobbing, inte som ett problem relaterat till vissa processer i grupper, utan som något som handlar om två personer. Och i sådana ärenden vill man ju inte välja sida, det verkar ju urbarnsligt att göra det.

7. Som vem som helst kan se, är det precis så här väldigt mycket mobbing tex i skolan fungerar. Och genom att hantera det precis så här, får man heller inte bukt med det. Ingen har lärt sig något, ingen har varit självkritisk,ingen har utvecklats. Varken Mabuse eller AKB blir upprättade.

Jag tycker att det är oerhört obehagligt.

Inte minst därför att det samtidigt är kopplat till just så mycket gullegull, både mellan gruppmedlemmarna, och i relation till barnen (och i viss mån de frånvarande männen).

Bra sammanfattning. Det är skrämmande hur tyst tillåtande kan ses som att "inte välja sida". Jag förstår att man kanske inte alltid orkar protestera. Som någon (Michellan kanske?) skrev i tråden att hon skämdes för att hon hade blundat för det. Det är rakryggat.

Passar inte umgänget dig så kan du väl lika gärna lämna oss ifred?! Vi har inget behov av att ifrågasätta varandras val och liv i den här tråden, finns så många andra trådar där detta diskuteras så det behövs inte här inne!

Passar inte umgänget dig så kan du väl lika gärna lämna oss ifred?! Vi har inget behov av att ifrågasätta varandras val och liv i den här tråden, finns så många andra trådar där detta diskuteras så det behövs inte här inne!

Tips: Det går att ignorera användare om man inte vill läsa.

Som sagt, jag har aldrig kollat i tråden förut, och att jag har blivit hängande i den nu beror enbart på att jag helt enkelt inte kunde låta bli att reagera på hur Mabuse behandlades. Sedan dess har jag enbart svarat på frågor och kommentarer.

Jo jag tycker att vi håller oss till listan, så skrev jag. men skrev med att jag inte hade koll på om mabuse var med där eller inte i ett senare inlägg.

Detta var mitt sista inlägg i den tråkiga diskussionen som uppkom. Nu återgår jag till vårt gulligullande och peppande och hoppas på julstämning a lá Ernst här inne istället :love:

Jo jag tycker att vi håller oss till listan, så skrev jag. men skrev med att jag inte hade koll på om mabuse var med där eller inte i ett senare inlägg.

Ja, det såg jag. Men du har idag skrivit att du förstod ganska snabbt vem AKB syftade på. För mig är det skrämmande att inte reagera när någon försöker utesluta en annan på det sättet som AKB gjorde.

*kl*

Alltså jag skulle behöva lite tips på julklapp till T's dagmamma. Chokladask och triss känns lite tråkigt och uttjatat. Skulle kunna sy ett par puls/handledsvärmare i fårskinn men jag upplever inte att hon har något direkt behov av det....

Ska fråga mamma också om hon har någon idé, var hon som "skolade in" T's dagmamma för en herrans massa år sedan :laugh:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 097
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar