Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Han är 11. iphone har vi tyvärr ingen men han får snart en egen dator. Har du några bra förslag på sidor ?

Oj, jag känner mig som en oansvarig mamma ibland när jag läser era inlägg ang att lämna barnen. Nu kommer väl jag mest ha bilen när jag lämnar Theo hos DM så då är det ju rätt enkelt att ta med babyskyddet in, men framåt våren då det börjar bli varmare så ser jag inga som helst problem med att ev lämna lillebror utanför DM i vagnen om vi går dit, ja om han inte är ledsen eller så.

Samma sak när T sover ute (sover alltid lunch ute) hade babyvakten i vagnen första månaderna men nu kollar jag bara till honom med jämna mellanrum. När han sover för natten så är det väldigt vanligt att han ligger inne med bara babyvakten då sambon är i garaget och jag i stallet :o

Nej, känn dig absolut inte oansvarig.
Jag är ju en fegis av naturen :D
Så för mig är det ju därför jag är harig. Nu tror jag inte att någon skulle hitta till min by (jag skämtar) så kidnappning känns inte som någon större risk. Men ibland kan det vara barn på gården och då känns det inte riktigt bra. En vagn kan ju välta om man hänger på den för att kolla t ex. NU VILL JAG INTE SKRÄMMAS ELLER GÖRA SÅ ATT NÅGON FÅR DÅLIGT SAMVETE!!!

Byns dagis har ett rum innanför hallen som nästan aldrig används, så där har jag ställt vagnen någon gång. Men det förutsätter att det inte är kladdigt väder....

Jag hänger med dig som oansvarig då. Jag lämnar alltid E i bilen vid hämtning/lämning på dagis. Förutom de fåtal ggr hon har varit vaken då förstås. A vill inte alltid gå på rätt håll och jaga honom över skolgården samtidigt bärande babyskydd och sen bära A plus E i babyskydd, nä det klarar inte min rygg. förra gången fick jag ändå bära E till bilen och sen springa och hämta A.

Nu beror det ju på hur parkeringen är placerad till själva dagisete/dagmma med såklart. När jag hämtar och lämnar finns det alltid barn och vuxen personal vid skolan. Bilen låser jag, det är ett lockmedel för att få A att skynda sig till bilen, Han får öppna med fjärrkontrollen :D

Lämna barn i bilen, inte i låst bil, gör jag bara hemma om jag ska fixa stallet och barnen sover. Helst har jag en dörr på glänt.

Men jag tycker att det är viktigt att man hittar ett sätt som passar en själv!

Varför gillar du inte luftdäck? Jag är precis tvärtom, får spunk på vagnar utan luftdäck. :) Jag är bara nyfiken, försöker inte starta någon omvändarprojekt. ;)

Vi tänker köpa UJ-syskonvagn. Ett par vänner har den nu och är supernöjda, har provkört den här på gården och den fick godkänt av både mig och S. :) jag har ju en Mountain byggt och Swift nu och kunde inte vara mer nöjd, förutom storleken den tar nedfälld...

*kl*
Har fått mina hästar vaccinerade ikväll, känns skönt. Nu är hovisen där och skor och verkar dem också, skönt att ha allting avklarat. :) S satt på sin Superman för första gången någonsin, han är ju bara 1 år och inte inriden och han var sååå duktig, rörde inte en min. Satte på gjord utan att han rörde en min heller och han reagerade inte när han gick runt med den heller. Är så nöjd med våra små ponnyer. :love:

Nattade S precis, hon somnade på 2 röda, men jag sitter kvar och drar mig för att gå härifrån. Måste lägga in kläder i garderoberna, har dragit mig för det i 4 veckor nu, så det är en ansedlig hög som måste in från soffan, för J lovade våra grannar att låna tv:n för att se på bonde söker fru... Suck.

Det enda jag inte tycker om luftdäck är att de tappar luft, iaf så gör vår vagn det. Så tråkigt att pumpa däck, t.o.m. med maskin är det tråkigt att pumpa. Annars så har jag nog aldrig kör en vagn med punkteringsfria på riktigt men jag har rullat kompisen. Hur är de skillnadsmässigt att köra?

*kl*
Jag är nog en ganska hönsig mamma i vissa avseende och i andra inte. Jag kan lämna Isabella på morgonen och kvällen ensam sovandes i sängen medan jag tar ut/in hästarna men ingen långkörare i stallet. Skulle inte tänka mig att mocka eller pyssla med hästarna.
När hon sover i vagnen ute så har vi babyvakt i enda syfte att höra när hon vaknar. Jag tror inte någon kommer upp och kidnappar henne på altan.
Lämna henne i bilen gör jag aldrig, inte ens hemma utan vi hämtar vagnen och flyttar över henne. Jag vet inte, känns helt enkelt inte bra att lämna henne där.
Skulle heller aldrig kunna tänka mig att lämna henne i vagn utanför fsk/affär eller likn.

Suck jag tror jag ska sluta med djur. Min hanhund som opererade bort en blödande tumör under svansen i höstas (godartad förvisso) Har fått tillbaka den. HAn låg i badrummet och ville inte ens komma ut när vi gav matrester till de andra. Går in och kollar. Hittar inget anmärkningsvärt, lyfter på svansen och ser att det är lite blod ifrån det som knappt är en böld längre. klämmer lite och vips kommer en äcklig sörja av blod och var... Får ta och prata med min vet i morgon, känns skitjobbigt då hunden nappt vaknade ur narkosen förra gången. Så jag vet inte ifall han klarar av att bli drogad igen. Men det är klart det är värt ett försök, men med tanke på att det tog bara ett par månader sen vi opererade, då hade han haft knölen under koll i säkert ett år innan den sprack.

Sen skulle jag ut och rida med medryttaren. Ska brodda på stot och upptäcker en knöl och värme på senan, dessutom reagerar hon vid tryck. Så min vet kan få en hel lista att beta av när han kommer ut...

Nej, så trist. Både med hund och häst :( Håller tummarna för bra diagnoser.

Kl
Det blir långa sövningar nu för tiden. Fastän H somnar snabbt eftersom jag håller honom vaken lite extra länge för att hinna umgås med honom. Ligger kvar ett bra tag ändå och myser av att ha honom nära. Jag förstod i teorin hur lite tid vi skulle få tillsammans, men det är så mycket värre i praktiken.

Funderar även på om jag ska motionera den brune idag eller inte. Hinner knappt träffa min karl på vardagarna: kommer hem, vi äter, 100% fokus på H, söver H, ut till stallet, sova själv. Well, egentligen skulle de vila idag oavsett eftersom han hade en grej, men nu är han förkyld så jag kan rida. Om jag vill. Men vill jag? *bla bla bla*

Jag tycker att det är skitjobbigt att däcken tappar luft. Man packar ner barn och är redo att gå ut och då märker man att det går tugnt så lär man gå in igen och pumpa och då hinner M bli otålig.
Dessutom så AVSKYR jag att pumpa däck. (nej jag pumpar absolut inte bilens däck) jag är lite smårädd för det sen cykelns däck small efter att jag pumpat det.
Jag älskar verkligen våran EL med punkteringsfria däck! Sörjer att den står på förskolan nu och att jag inte har råd att köpa en dagisvagn :(

Nu behöver jag råd av er igen!
Tror ni att det går att tapetsera en marmorskiva? Eller lär man köpa sån där klisterpappersgrej? Vi har en marmorskiva ikanten på öppnaspisen men den är ful och kommer inte passa in i resten av inredningen. Slå bort den och byta ut den är ingen ide för då går nog allt sönder igen. Eller hur hade ni gjort? :)

Jag menade att om du hämtar, så får förmodligen åka i ottan för att få ihop tiden, men om undervisningen börjar redan vid halv sju på morgonen (måste det ju bli, om ni är färdiga med åtta timmars undervisning framåt halv fyra) förstår jag ju att du inte gärna kan jobba undan lite innan lektionerna börjar. Men med så mycket lärarledd undervisning så förstår jag att ni kroknar, det låter otroligt mycket. Hur era stackars lärare både hinner med så mycket undervisning och att rätta allt vad ni producerar begriper jag inte, de måste ju jobba 60-timmarsveckor. Alternativt ha tillgång till enorma lärarlag.

Är all undervisning obligatorisk? Annars skulle jag nog fundera på att kanske skippa en del av föreläsningarna, åtminstone om ni har några som inte ger så mycket.

Sen, även om ni har mycket grupparbeten låter det väldigt mycket att sitta en hel dag i veckan i grupparbetesmöten, går det inte att korta ner den tiden och dela upp arbetet lite mer? Det är ofta otroligt mycket mer tidseffektivt än att sitta alla tillsammans. Det måste ju vara fler än du som har svårt att få tiden att räcka till?

Hade skrivit ett så långt svar till dig i morse på min mobil, men ett, tu, tre så försvann allt - skit också :devil:
Men i alla fall. Jag har en timmes resväg och måste åka den tiden på morgonen. Jag går upp 6,30 för att hinna med hästar etc. Tåget går 8,20 och jag måste ta det, för annars får jag ta mig genom byn (med dator, block, böcker etc.) på egen hand, men väljer att ta detta tåg och inte tidigare för att 1. Jag kan åka ner med sambon som ska lämna M på dagis. Och för att 2. Om jag ska åka tidigare måste jag gå upp 5,30 och det gör jag bara inte frivilligt.
Skolan i sig är bara 6 timmar varje dag. Slutar 15 och jag är tillbaks i byn 16. Jag väljer att hämta Milton då eftersom jag inte tycker att han ska behöva vara där till 18 för att jag ska uppfylla 8 timmars "arbetsdag", utan då vill jag hellre umgås med honom lite på eftermiddagen och sedan plugga igen de två timmarna på kvällen när han somnat. Och ja, det är ju ett högst frivilligt drag, men jag tänker i första hand på Milton givetvis.
Dock räcker inte de två timmarna till på kvällen, utan ja skulle behöva sitta 4 timmar, lätt och ledigt.

Sedan att du skriver stackars lärare köper inte jag, inte alls faktiskt. Jag tycker inte alls synd om dem :D Vi är två klasser, vi yngrekursare och en klass äldrekursare. Det är fyra lärare, varav alla kurser läses parallellt. Så när en lärare har oss så har en annan lärare äldrekursarna. Två av lärarna är då helt lediga dessa veckor, eller ja, de har egna företag vid sidan om och/eller jobbar med annat också, så de är inte endast lärare.
Vi har inte så mycket föreläsningar, utan det är klassledd undervisning = en hel del av detta (typ allt) är obligatoriskt eftersom mycket av det vi gör på lektionerna dessa dagar bedöms också.

Sådär ja, nu ska jag givetvis återgå till studierna, otippat eller?! :D

Hästen finns det mer hopp om! Var ner för jag tänkte kyla och då var stallets benexpert där. Hon klämde och kände och kom fram till att det satt i hoven. Men puls (som jag glömde kolla eftersom jag skulel brodda upp den andra hästen till medryttaren) och varm hov så är det snarare en hovböld. Bättre, mycket bättre!

Mest synd om dig tycker jag nog för att ni har så mycket grupparbeten. Urk, det har aldrig varit min grej. Alltid någon som inte gör sin grej som den borde (har visserligen rätt hög nivå på vad jag tycker är godtagbart), alltid en massa onödigt snack. Äsch, lite väl hård är jag förstås för visst finns det väl fungerande grupper och får man välja sin grupp själv kan det bli bra.

Fick faktiskt frågan om huruvida jag trivdes bäst med att jobba i grupp eller själv på intervjun för mitt jobb. "Hellre ensam än i dåligt sällskap" sa jag, tur att mina kollegor visat sig vara riktigt bra sällskap :D

På tal om syskonvagn så slår jag ett slag för Babyjogger, jag älskar våran enkelvagn och denna syskonvagn verkar så jäkla fräck :love: Vilka valmöjligheter!!
babyjogger-cityselect.jpg

Det finns ett utmärkt alternativ :)
På ex bauhaus finns plastfilm som man limmar på. Hur enkelt som helst, billigt, fäster bra och finns i många varianter.
Så gjorde vi i våra fönsterbrädor i köket vid renoveringen förra året.

Oh ja, definitivt bättre! Inte kul det heller förvisso men senskador är typ min värsta mardröm. Det slutar allt för ofta tråkigt..

Btw så löste sig mitt dilemma genom att karln fastnat i garaget :grin: Men han gör nytta = lagar trasig golvvärme så att vi förhoppningsvis slipper vattenskador i år igen (fan vad sexigt det är med en karl som är både smart OCH händig ;)). Förstår dessutom mycket väl att han behöver komma ut en stund efter att varit hemma och underhållit H hela dagen. Tur han är ganska anspråkslös vad gäller hobbies för som vi alla vet så ÄTER hästar hö och tid.

Håller tummarna för hovböld, även om det inte heller är kul. Friska djur är ju att föredra, men av onda ting så är hovböld faktiskt rätt ok :) Håller alla tummar för din vovve också

Den har jag också tittat på men den är mkt längre irl än på bild. Det är det den föll på för min del.

Det finns ett utmärkt alternativ :)
På ex bauhaus finns plastfilm som man limmar på. Hur enkelt som helst, billigt, fäster bra och finns i många varianter.
Så gjorde vi i våra fönsterbrädor i köket vid renoveringen förra året.

Ja så heter det ju! Får spana runt efter någon snygg!! :) tack för tipset!!

Jag kikade faktiskt på en sådan innan jag bestämde mig för babytravlen. Orsaken till att jag valde bort denna var de små framhjulen. Eftersom jag är omringad av dåliga grusvägar funkar det inte med små plasthjul.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 102
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 184
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 905
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar