Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Jag fattar inte riktigt, vad gör du medan Milton är på dagis då, om du inte sätter dig med böckerna förrän klockan 20? Jobbar du med grupparbeten så gör du ju saker för skolan, då borde du ju inte också behöva sätta dig kvällstid? Jag missförstår nog. Hur mycket schemalagd undervisning har du per vecka? Grupparbetena borde inte behöva schemaläggas, där brukar det vara mest tidseffektivt att ha planeringsmöten, bestämma vad var och en ska göra, och sen gå hem i lugn och ro och göra det som ska göras. Har ni flera mindre gruppuppgifter med samma arbetsgrupp kan ni ju t ex också göra så att ni delar upp uppgifter mellan er, så att inte alla är med på alla uppgifter.

Vad menar du här?:
Sen vet jag inte om du är morgonmänniska, men om du hämtar klockan fyra och har lite restid så skulle det innebära att du behöver åka till jobbet vid sexsnåret senast, hinner du det?

Alltså, jag tänker att dina studier låter helt rimliga för heltidsstudier, när du beskrev vad ni hade att göra lät det som något man borde hinna utan problem på tre veckor om man jobbar heltid. Men det bygger ju på att a) du verkligen har 40 timmar i veckan att lägga på studierna och b) du är så tidseffektiv som möjligt i studerandet. Om en massa timmar går bort i evighetslånga gruppmöten, och sen ännu fler i vab och annat, då går ekvationen inte ihop.

Du missförstod mig kanske lite? Alltså vi är i skolan och har "lärarledd" undervisning tre dagar i veckan = Jag är tillbaks i byn vid 16 och hämtar då hem dagis, dessa dagarna kan jag inte plugga hemma förrän när han har somnat, om jag skulle behöva det (vilket jag alltid behöver).
Har jag däremot hemstudier (De resterande två dagarna i veckan) á 8 timmar/dag så är jag ju antingen hemma och kan plugga (vilket underlättar massor) eller så träffar jag ju gruppen om vi har grupparbete och då jobbar vi ju med grupparbetet etc. och de flesta hemstudiedagarna går åt till grupparbete helt enkelt = tentaplugg och individuella arbeten får göras som nu, på kvällarna. För mellan 16 och fram tills Milton ska sova så blir det inget pluggande för mig, då vill jag ju få spendera lite tid med honom.

Det första jag fet-stilade får du gärna förklara en gång till, för jag förstod inte?

Det andra jag fet-stilade: Vi har som sagt 24 timmar lärarledd undervisning varje vecka. De resterande 16 timmarna är till för det jag berättade om att vi har att göra, på knappt tre veckor. Vi har alltså inte heltid till att arbeta med grupparbetet, individuella arbetet eller inför tentan.
Hänger du med på vad jag menar?

Jag menade att om du hämtar, så får förmodligen åka i ottan för att få ihop tiden, men om undervisningen börjar redan vid halv sju på morgonen (måste det ju bli, om ni är färdiga med åtta timmars undervisning framåt halv fyra) förstår jag ju att du inte gärna kan jobba undan lite innan lektionerna börjar. Men med så mycket lärarledd undervisning så förstår jag att ni kroknar, det låter otroligt mycket. Hur era stackars lärare både hinner med så mycket undervisning och att rätta allt vad ni producerar begriper jag inte, de måste ju jobba 60-timmarsveckor. Alternativt ha tillgång till enorma lärarlag.

Är all undervisning obligatorisk? Annars skulle jag nog fundera på att kanske skippa en del av föreläsningarna, åtminstone om ni har några som inte ger så mycket.

Sen, även om ni har mycket grupparbeten låter det väldigt mycket att sitta en hel dag i veckan i grupparbetesmöten, går det inte att korta ner den tiden och dela upp arbetet lite mer? Det är ofta otroligt mycket mer tidseffektivt än att sitta alla tillsammans. Det måste ju vara fler än du som har svårt att få tiden att räcka till?

*kl*

Bara jag som har ett barn som slutat äta hemma?! :grin: Igår åt han 2 koppar yoghurt och 1/3 macka + lunch och mellis hos dagmamman. Dagen före 1 macka och lite yoghurt till frukost, 3 gafflar med ris till lunch, 2 clementiner till mellis och kanske 5 gafflar av middagen. Nu i morse åt han knappt ett halvt päron + lite te....

Tack å lov så äter han fortfarande hyffsat hos dagmamman men där är han ju bara 3 dagar i veckan....

Theo som alltid vart så duktig på att äta :(

Tack för peppen, blev helt tårögd. :o

Och tack igen alla ni som kommit med tips!!

Emmah: S har också börjat äta lite sämre hemma, men hon äter fortfarande bra på dagis. Vet inte vad det beror på? :crazy:

Vad har du för syskonvagn? Jag börjar redan, precis som aneka, tröttna på min Phil&teds. Den är himla smidig att ha med sig i affärer osv, men V är egentligen för stor för syskonsitsen och liften är jättebökig att få in och ur. När den väl ligger i vagnen ligger ju bebis bakochfram och det går varken att ta upp honom eller klä på och av kläder.

Funderar starkt på en vanlig bred syskonvagn, men där kommer min snålhet in igen. :grin: (och beg är ju inte ett alternativ för mig :o) Carena och BabyTravel är ju hyfsat billiga, men usch vad svårt det är att veta vad man vill/behöver ha innan man testat i några dagar/veckor. Jag visste att P&T inte var optimal, men fattade inte att den var så besvärlig. :crazy:

Kl
Idag ska jag till BVC och väga och mäta Albin. Det var två veckor sen sist och han har nästan vuxit ur sina 56-kläder, så jag misstänker att det har hänt en hel del. :laugh:

Oscar har iofs altid varit lite i maten. Men på dagis skyfflar han i sig, och äter som en mygga hemma. Hoppas de på dagis inte tror att jag inte ger honom mat :crazy:

Tycker också att V petar i maten hemma, men på dagis säger de ofta att han var den som åt mest eller att han ätit tre portioner osv. Jag tänker att de vet ju vad som är normalt att ett barn äter, men det vet ju inte jag eftersom jag inte har någon att jämföra med.

Här hemma har Milton äntligen börjat äta :bow: bara vissa dagar och mellisen som det mesta fortfarande slängs bort. Nu är tallriken nästan alltid tom här hemma. På dagis säger dom att han petar i sig en portion iaf. Det har kommit sen han började på dagis. Han insåg väll då att man faktiskt kan äta mat. Dessutom har han äntligen lärt sig att äta potatis :bow: Det va lite enformigt hemma ett tag när det bara va ris som dög.

Det är inga tänder som är på G hos era barn som inte äter? Eller att dom hinner bli mkt mer hungriga på dagis efter all lek?

Slänger in en bild på min fina olyckskorp som ni varit så gulliga och hjälpt till med :)

385126_10150456209329761_503859760_8293115_502704715_n.jpg

Vart inte alls ridsugen nu. :grin: Va i stallet igår och sniffade lite häst iaf. Tur att det inte är så långt kvar tills jag borde kunna rida ordentligt igen!

Jag ha en carens, den kommer vara för hög i styret för dig. Nästan så att den var det för mig....

Ohyggligt tung och stoooor. Nä skippa den och babytraveln....

Svägerskan hade en iCandy tror jag de heter. Samma princip som p&t men rymligare, vilket gör att den tar lite mer plats....
Det kan ha varit den här
http://www.icandyworld.com/se/sv/products/peach_blossom

Hm.... Nu gjorde du det svårare för mig... :p Jag får fundera vidare.

Lilla Albin hade vuxit 3 cm och 640 g på två veckor och är nu 55 cm och väger 4725 g. Kurvan pekar spikrakt uppåt. :D

Fiiin Bajke!!

Här är det risigt, Ture är inte bättre från sin förkylning och nu har jag åkt på det. Inatt har vi hostat ikapp så idag är vi hemma. Vilket är skit med tanke på hans dagisinskolning som fortfarande inte går bra. Eller inskolning är det ju inte, det går helt enkelt inte bra att ha honom på dagis.

Pratade dock med hans läkare och vi var överrens, så länge han är ledsen mest hela dagarna kommer han aldrig bli frisk, så nu är han "sjukskriven" tills vi åker till USA plus en remiss in till barn. Kommer ju bli dumt utan dagis så vi får börja om helt igen i januari, men det hade vi väl fått göra ändå med 3 veckors semester... Och han känner ju iaf lärare och barn sen tidigare nu. Vi kanske får komma dit och leka lite ute om vi ber snällt. Hur jag nu ska få ihop det med mitt jobb, kaos minst sagt.

Och nu är första gången jag är sjuk sen Ture föddes. FYYYYY vad segt att ta hand om honom när man är krasslig. Jag känner mig som en dålig mamma som inte orkar nåt. Han har fått se på TV för första gången i sitt liv men som tur var tyckte han inte det var så kul...

Har mest läst sista dagarna men inte hunnit skriva, är för lat för att skriva från iphonen som jag mest läser från.

Litet inlägg i kläddebatten där jag nästan skäms över hur petig jag är... Jag har en stor garderob (men jag kan nog bara komma i hälften- blä) och köper oftast kläder av speciella märken som jag vet håller hög kvalitét. Jag har mest klassiska kläder med skjortor, pikétröjor och jeans och jag tjänar helt klart i långa loppet att köpa de ngt dyrare märkena. Är ju relativt ofta i USA och fyller då väskorna med kläder avfavoritmärkena så klarar jag mig tills vi åker nästa gång eftersom de är snygga mycket längre än om man köper i de vanliga butikerna här hemma, typ Lindex osv. Jag kan dock handla där också om jag hittat nåt jag vill ha, men nu var det längesen!

Ture äter som en häst och har alltid gjort, det gör han även på dagis. Som en kompis sa, vissa barn äter och vissa sover. Jag fick den som alltid äter bra men aldrig sover bra!;)

I eftermiddag ska vi pallra oss till BVC för hans 1,5-års vaccin, se om de tycker han är kry nog att spruta och om det går, han är ju sååååå känslig nu med tanke på dagisstrulet. Saker som aldrig varit problem innan går åt skogen nu, räcker med att "fel" person försöker ta i honom så ska han i panik upp i min famn.

T åt jätte mycket i början hos DM, men nu äter han "bara" 2 portioner i snitt, håller med, det är ju svårt att veta eg vad som är mycket eller lite. Vi kanske alltid ger T för mycket mat?! Men nu sista veckan kan vi knappast ha gjort det i tanke på hur extremt lite han äter...men nu till lunch åt han 1 1/2 portion gröt iaf :bow:

Svarar ang syskonvagn trots att jag inte är Mikan
Hos mina föräldrar finns en syskonvagn från Emmaljunga, funkar bra där att bara låta han sova i, har haft den på stan med syrran 1 gång och ALDRIG mer. Klumpig och tungstyrd :mad:

Spanade ett tag på UJ duo och Easy Walker men insåg att det nog är för mycket pengar eftersom behovet inte är enormt. Har därför bestämt mig för en Babytravel Dublin om vi ska ha någon. Vill ha med snurrhjul fram för att lättare kunna styra. Vet att du är anti begat men på blocket finns det väldigt stort utbud som knappt är använda. Många verkar ha köpt syskonvagn men då har det äldre syskonet inte velat åka...kommer iaf köpa bättre begad! Snål som jag är :D

Jag var också hiskeligt sugen på att rida häromdagen, försökte mig på att dra på mig ridbyxorna, ehum, men det gick inte riktigt enligt planerna, så jag gav upp. :D

@AKB: Han är väldigt snäll. När Temlan ska klappa honom så står han som ett lamm och låter sig klappas, pussas och dras i. :love:

@Cyllene: Tack! Hästarna är ju som ens bebisar, man verkligen suger i sig när någon annan tycker att de är fina.
Lider verkligen med er att det inte fungerar för Ture på dagis. Finns det ingen annan lösning? Dagmamma eller liknande?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 098
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 164
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 730
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar