Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Fråga rakt ut. Vet att de har någon idé om att "när man skaffat barn ska man ta hand om dem" men det är ju det du gör. Genom att skaffa dig en utbildning så att du kan få ett bra jobb och ge M de bästa förutsättningarna.

Ja så resonerar mina föräldrar definitivt och jag är ju egentligen medveten om det, såklart är det så och vi lastar aldrig över Milton på någon i onödan. Så egentligen borde jag kanske fråga dem oftare rakt ut, men tro mig jag har försökt även det och de har inte tid etc. Igår frågade jag min syrra hur hon jobbade som idag, då visste hon inte det. Okej sa jag, för har du tid kanske du skulle vilja passa Milton lite på förmiddagen? Läste idag i hennes blogg att hon började jobba 12,30. Hon kunde ju kanske erbjudit sig att passa honom ett par timmar under förmiddagen, ta en av alla hennes powerwalks med honom i vagnen etc. Men icke och det gör mig så ledsen :(
Jag brukar fråga min mamma också, men "det får vi se" etc. brukar jag få till svar. De har funderat på att flytta ifrån byn närmare jobben (jobbar två och fem mil härifrån, mamma och pappa), men det vill inte mamma då hon vill bo nära sitt barnbarn, ja men till vilken nytta då?! Missförstå mig rätt, de är bra och så på många vis, men jag tror inte de gillar småbarn helt enkelt, snarare när Milton blir lite äldre.
Men det är ju nu jag verkligen behöver deras hjälp, verkligen nu och inte sen :( Och nu är inte min svärmor heller så pigg på att passa Milton, då det är mycket roligare med spädbarn än toddlers, typ.

Lite skumt att inte ens ha julledigt. Måste vara väldigt komprimerad utbildning så att ni ska hinna med så mycket som möjligt på så lite tid som möjligt?

Du kanske ska lägga fram din önskan på ett annat sätt med barnpassarhjälp; "Jag skulle verkligen behöva ha hjälp med att du passar Milton ett par timmar imorgon så jag hinner med en uppgift till skolan". Min man är ju så att om du lägger fram en sak med underton vad du vill men du frågar; "Om du vill kan du ju diska medan jag lagar maten". Så kan helt enkelt strunta i det för han vill inte och jag frågade ju om han ville :grin: Lär ju finnas fler som tänker som honom tänkte jag :p

*kl*

Snabb god morgon från mig. Jag och barn plus min mamma ska till Väla (helsingborg) och shoppa idag. Hela E4 an är avstängd precis vid oss men det ska nog gå bra, tur att man kan småvägarna förbi :)

Återkommer till kvällen och då har jag väl flera sidor att läsa ikapp!

Min mamma ändrar hela sina dagar ifall det går för att jag ska kunna få barnvakt för att gå på lektioner. Hon har även bokat ett par heldagar för att jag ska kunna plugga ifred. Men svärmor har aldrig erbjudit sig och jag skulle inte heller fråga, för hon har väl inte tid.

Lottch
Jag tror märket heter Jasina. Men är jag söker på det på nätet så verkar de bara vara distributörer. Hittar i a f inga bilder på kläder. Men samma logga är det… skumt

Armani
Jag förstår känslan av att det här går inte längre. Men finns det inga alternativa lösningar istället för att hoppa av? Kan du ta varannan kurs istället för varje? Kan du hoppa vissa uppgifter och göra dem nästa termin? Har du någon syo du kan prata med? Jag besöker regelbundet våra syokonsulenter. De har varit fantastiska på att komma på alternativa studieupplägg och lösningar. Eller bara ge feedback på tankar jag har på balansen mellan privatliv och skola.

O nu var det en plump kommentar din sambo sa om att du är sur och bitter hela tiden. Men kan inte det vara ett sätt att försöka uppmärksamma dig på att du inte mår helt bra. Jag blir jävligt grinig och negativ när jag har varit stressad under för lång tid.

Michellan 95
Inget jullov är tyvärr inget ovanligt. Vi har aldrig jullov. Utan jag har en 6 h tenta i början av jan. I år är det i a f bara en tenta och ingen inlämningsuppgift eller redovisning just efter jul...

LVU seminarium
Igår hade vi seminarium om LVU. Alltså tvångsomhändertagande av barn. Seminarierupplägget tilltalade inte riktigt mig. Men det väckte ändå en hel del diskussionsfrågor. Om vilken bevisning som krävs, vad är en tillräcklig brist i omsorgen och framförallt vad katten är eg ”barnets bästa”? Är barnets bästa en målsättning eller ett rekvisit.

För de nyfikna så finns domen vi jobbade utifrån här:
Det intressanta börjar på sidan 6 ”skälen för avgörandet”

http://www.hogstaforvaltningsdomsto...gsratten/Avgöranden/2011/Februari/4216-10.pdf

Jag har inte riktigt fått kläm på vad du utbildar dig till? Socionom, jurist?! Intressant verkar det iaf, och ännu intressantare eftersom min familj i alla tider varit familjehem. Finns mååånga frågetecken i hur man ibland tänker och gör mot placerade ungdomar och barn.

*kl*

Är både ledsen och orolig nu. Mamma ringde precis som jag kom från dagmamman, min farfar (visserligen 97 år men ändå) åkte in med ambulansen på sjukhuset nu. Hon trodde att han inte skulle få uppleva sin 97e julafton :cry: Han har bott hemma hela tiden och haft hemhjälp 1 timme om dagen dom senaste åren. Fullständigt klar i huvudet och är ute i cykelverkstaden varje dag eller klyver ved. Men faster sa förra veckan att hon tyckte han tacklat av och kanske behövde komma på ett hem. Ett pensionärshem skulle garanterat ta kål på honom omgående....

Jag vet, man kan inte leva för alltid men farfar har alltid funnits. Nu får jag så j*vla dåligt samvete också över att jag inte vart in till honom något heller sista veckan.

Om det nu är så att hans tid är kommen så hoppas jag verkligen för hans skull att det går snabbt så han inte behöver ligga på någon trist vårdavdelning i flera veckor och bara tyna bort som farmor gjorde :cry:

Armani__
Oj vilket tuff utbildning det verkar vara, kan nog inte komma med några goda råd men en peppkram och en bananadans kan jag bjuda på :banana::banana: :laugh:

Usch vad jobbigt det låter... Har tyvärr inga förslag att komma med utöver de du redan har fått, men jag kan ge dig en stor kram iaf. :love: Tänk på det Michellan skrev, fråga rakt ut och förklara varför du behöver barnvakt. Det vore väldigt synd om du hopade av.

Kl
Vilket lyx det är att ha Vilgot på dagis några timmar!! :bow: Gårdagen (han var hemma hela dagen) gick över förväntan och jag var faktiskt inte i närheten av sammanbrott en enda gång. :laugh: Ett tips till er gravida är att mata bebis vid köksbordet samtidigt som den stora äter mat. Alternativ två är att stänga in sig på den stores rum så han inte kan härja fritt i hela huset när man matar. Har Doris och Mikan andra tips på hur man gör livet lite lättare, får de hemskt gärna dela med sig av dom! :laugh:

Albin fick precis ett akut gosbehov, så vi sitter och kramas i soffan, men sen ska jag börja förbereda för kvällens besök av arbetskamrater. Det är bara de två tjejerna på avdelningen som kommer. Det är skönt, men samtidigt blir jag lite besviken, för när min vikarie fick barn var hela avdelningen där och uppvaktade. Men det blir ju lite lättare att skvallra lite om inte alla är med. :angel: :o ;) Är väldigt nyfiken på att höra vilka som ansökt om avgångsvederlag och hur snacket gått kring det och varslet i övrigt. Det var så bra när min man var fackordförande på jobbet, för då fick jag ju veta allt, men nu har jag ingen koll alls på vad som händer.

Jag förstår att det känns tungt med farfar. Men 97 år! Bor själv och helt klar i huvudet! Det är ju fantastiskt. Vilken krutgubbe! Det kanske är bättre att har får avsluta nu när han är på topp (för att vara 97, klar i huvudet och bo själv är faktiskt att vara på topp). Än att behöva flytta in på hem med allt vad det betyder. Även om jag förstår att tanken på att skiljas från farfar känns hemsk.

Jag läser på juristprogrammet. O börjar se att det faktiskt finns ett slut på det här. Även om det är långt kvar än. Så finns det ett slut. Vi diskuterade lite det igår. Att Sverige klappar sig gärna på magen för att vi är ett så bra ”barnland”. O föds du i en ”normal” familj så är vi det. Generösa regler om föräldrapenning, barnsjukvård och barnomsorg. Men för de mest utsatta barnen så ligger vi långt ifrån toppskiktet. Mycket för att vi sätter föräldrarnas intresse och rättigheter så långt före barnens.

Förstår vars du menar såren sitter, tror att det är samma ställe som Boppe. Det tar tiiiid att läka när dom väl uppkommer och helt säkra på vad dom uppkommit av är vi inte heller :( synd det inte fungerar hoppa på hack, det har verkligen varit Boppes räddning.

Du verkar ha provat hela magartilleriet. Provat det heldrastiska åtgärden att ge honom bajs från någon annan häst upplöst i vatten? Vet inte om det fungerar men vissa säger så det. Ibland tror jag att det var Frans bajsätning som fick magen i trim *spysmily*

Fast då har nog, peppar peppar, Bajke inte samma sak. Lilla Bs sår har i stort sett helt läkt på 5 dagar, så förhoppningsvis är det bara att det är någon vass tand kvar precis där som tandläkaren missat. Har bokat in en tid hos en hästtandis nu igen, lustigt nog tipsade kaktusblomman här om samma tandläkare precis när vi bestämt att vi skulle ta honom, så jag håller tummarna för att han är bra.

Nej, bajs har jag inte kommit till ännu, men nu är jag så desperat så att jag är beredd att prova allt. Blandar man bara ut bajs i vatten och ger det i maten då eller? Haha, stackars häst. Jag vet ju att man gör så med människor, men hur sjutton man ska dosera vet jag inte... :D

Usch vad jobbigt med Bajke. Min f.d tävlingshäst (som triangelmärktes i somras) hade stora problem med att lägga på sig de första 10 åren av sitt liv. Jag skämdes alltid för att han hade utstickande höftben. Men han mådde bra, och hade inte problem med magen, men han gick banne mig inte upp i vikt. Sen blev han medelålders och fet av att bara titta på gräs, så det är konstigt hur det kan vända så där bara.

Har inte nå bra tips att ge dig ang foder. Men har du provat vanlig Fil med bakteriekultur till människor? Är han lättstressad, eller lugn i övrigt? Kolla med vet.station om de kan göra en sån där undersökning med kamera i tarmen för att se att han inte har några skador. Säkert skitdyrt dock..
Skickar en stor Kram till dig och Bajke med.

Fil har jag inte provat, förutom havrefilen han fick speciellt för hästar. Att gå ned med kamera i magen har jag kollat upp och det kostar verkligen skjortan, så det drar jag mig för att göra innan jag prövat allting annat först. Tror det skulle kosta runt 50' allt som allt med alla mediciner som han skulle få osv. :crazy:

Han är både cool och inte cool. Min ET tror att han är lugn utombords och orolig inombords ibland. Han har fullblod i sig också, Ladykiller, så det underlättar inte heller hullet. Men han stressar upp sig och det märks såklart på magen. När man ställer krav på honom och han inte riktigt vet vad han ska göra så gör han ungefär allt han kan samtidigt, han vill verkligen göra rätt. Däremot så bryr han sig inte om att det kommer en skock hundar runt benen, eller om det ramlar ned en kvist bredvid eller liknande. Han är ganska smart och en fantastiskt flockledare. Rättvis och inte onödigt dominant, andra hästar respekterar honom. Han respekterar ingen. ;)

De håller på att padda till grunden till plattan utanför, jag sitter inne och har migrän och är extremt trött efter en natt med urkass sömn. Behöver jag skriva att jag helst bara vill gömma mig under kudden och stänga av både ljus och ljud...

Sen hade vi en betydligt slappare kurs, det var underbart!! Men efter det har vi haft tre sjuka delkurser, denna slutar nästa vecka då det är tenta-vecka. Så det verkar inte som att det kommer lugna ner sig dessvärre alls. Detta är en YH-utbildning, 2-årig och de menar på att eftersom varje delkurs är på mellan 3-5 veckor så måste det vara såhär intensivt. Jag köper inte det resonemanget fullt ut faktiskt, för jag anser att har man en stor omfattande grej, så får något annat vara mindre etc. Jämför jag när jag pluggade på högskolan, så är detta så sjukt mycket värre, fast än att det på något vis inte ska vara det.

Jag jobbar ju som universitetslärare, och det du beskriver låter som en ganska normal studietakt. Våra kurser ser ut ungefär så, fast lite mer litteratur och lite längre uppsatser.

Däremot funkar det självklart inte när du i praktiken inte alls kan läsa heltid för att du ska ta all vab. Kan ni inte hitta någon annan lösning?

Vi har förresten haft vår första rita på väggen incident. Tack och lov bara med en blyertspenna. Tyvärr med en riktig ”skisspenna” så det är mörka streck som mest smets ut när man försöker sudda. Men det ska väl gå med lite jobb.

Undra om hon fick inspiration härifrån.
http://www.shitmykidsruined.com/

Jag jobbar ju som universitetslärare, och det du beskriver låter som en ganska normal studietakt. Våra kurser ser ut ungefär så, fast lite mer litteratur och lite längre uppsatser.

Däremot funkar det självklart inte när du i praktiken inte alls kan läsa heltid för att du ska ta all vab. Kan ni inte hitta någon annan lösning?

Tycker du det låter normalt? :o Oj, så har jag inte alls upplevt universitet när jag pluggat där. Vi har, här på denna YH-utbildning, haft 28 grupparbeten (mer eller mindre omfattande), 33 muntliga framförande, 7 salstentor, 4 oförberedda tentor, 22 individuella arbeten. Vi har gått sedan 1 september. Jag tycker det är på tok för mycket helt enkelt och det är jag inte ensam om att tycka. Dock uppskattar jag ditt input och det får mig att uppskatta (på något konstigt vis!) att fler har det som vi :)
Nej det är tufft att nu VAB:a dessutom, stackars Milton och mig.. Men det är ekonomiskt inte försvarbart att min sambo är hemma, då det är han som just nu tjänar pengar av oss.. Så jag VAB:ar de flesta gångerna. Imorgon ska farmor VAB:a :bow:

+ till er andra. Är så glad över era inlägg och det värmer gott i magen att höra era peppande ord. Jag vill inte hoppa av, kan inte hoppa av och tänker inte hoppa av. På något vis ligger jag fortfarande och "slåss" om topplaceringarna i klassen :D Det känns ju bra, fast jag har också lärt mig att jag måste tagga ner lite och faktist har jag "bara" fått G de två senaste delkurserna och känt mig ganska nöjd med det. Alltid en början =)
Ska ta en snack med mina föräldrar och se om de på något sätt kan hjälpa mig att komma fram till en lösning om lite barnpassning då och då. Det är inte mycket jag kräver, ett par timmar då och då gör STOR nytta. De kan ju ta en promenad i skogen, leka med honom hemma hos sig, mata ankorna eller vad som helst, Milton är ju tacksam så sätt och hänger med på det mesta och jag förstår inte varför de inte vill erbjuda sig själv. De är lärare bägge två och är hemma varje kväll och alla helger och en del lov etc. Men alla tänker vi väl på olika vis och jag ska prova göra som du, Michellan, skrev och fråga på ett annat vis, det kanske funkar?
Tack snälla, ni är så bra :love:

Vette katten hur man ska få i hästen det, men ja kan kanske fungera att blanda i kraftfodret, behövde aldrig prova själv då Frans åt andras bajs med god aptit i hagen :o. Hoppas hoppas att det bara beror på någon vass tand. Vi trodde det i början också men Boppes sår gick upp så fort man satte in bett :crazy: numera går det rätt bra bara han inte behöver gå med bett en längre tid, huden är så känslig.

Nae, nu ska jag slå in lite julklappar innan lilleman ska hem.

Min unghäst jag hade var oxå känslig i magen, klarade inte silage alls...
Men på henne funkade det ganska bra med bakjäst när det var som värst.
Hon klarade inte heller att äta Kraffts pelleterade foder, jag gav bara betfor, lucernpellets och kornkross, men hon var inte direkt svårfödd heller ;)
Det hände dock att hon "bytte" mat med hagkompisen när de började gå ute dygnet runt och då blev hon genast mycket sämre eftesom den hästen åt krafft...
Inte så mycket till hjälp... men en liten tanke :)

Tycker du det låter normalt? :o Oj, så har jag inte alls upplevt universitet när jag pluggat där. Vi har, här på denna YH-utbildning, haft 28 grupparbeten (mer eller mindre omfattande), 33 muntliga framförande, 7 salstentor, 4 oförberedda tentor, 22 individuella arbeten. Vi har gått sedan 1 september. Jag tycker det är på tok för mycket helt enkelt och det är jag inte ensam om att tycka.

Det låter som ni har väldigt mycket småplotter? Det kan ni kanske framföra, att det vore bättre att få färre, större uppgifter än en massa små?

Undervisningsmässigt låter det extremtungt för era lärare som ska rätta allt det där, är samtliga uppgifter du räknat upp betygsgrundande?

Som jämförelse, den kursen jag undervisade i senast så hade studenterna för 7,5 hp en tenta (två böcker+kompendium), sex litteraturtest, ett större grupparbete (30 sidor + presentation 15 min + opponering på annan grupp) och sex mindre grupparbeten (praktisk uppgift + rapport på 2-3 sidor+presentation).

Med så många små projekt i utbildningen tror jag dock att det kommer bli betydligt lättare framöver, när du fått upp farten med att skriva rapporter och annat snabbt, det är verkligen nåt man blir snabbare på med övning!

Vet inte riktigt om jag missuppfattat, men Milton går väl heltid på dagis? Och ni delar på hämtning och lämning så att bägge får åttatimmars arbetsdag om han är frisk?

Jag är tacksam för alla tankar, för själv håller jag på att bli tokig på hans racermage. Hö och silage är ingen skillnad, han är kanske, kanske lite bättre på silage till och med. Vissa dagar är det mer som lösa kluttar och andra dagar rinner/sprutar det. Har provat bakjäst, men det kanske är värt att göra det igen. Här fungerar inte heller pellets, då jag måste blöta det och då blir han ännu sämre i magen. Det är därför jag tror mer på mustangfodret då det är müsli.

Jäst och bajs, känner att min häst kommer älska mig... :D

Funkar det inte att ge betfor heller? Brukar ju vara bra för magen. Man kan ju hälla av värsta vattnet(och melass med det) min hade ju inga problem med blött foder så utan det var just krafft. Lider med dig, det är jättejobbigt! Jäst kan du ju ge upp till 1-2pkt dagligen, minst en vecka och trappa ner sakta om det ger resultat... Hoppas något hjälper :)

Kl

Jag är halvt utmattad.
Lämnade Alice på dagis vid 9. Åkte till Ica och handlade, till hööks och köpte ny grimma till shettisen, provade ut ridstövlar. Åkte till ikea och köpte köksbänk, bänkskåp, lucka, redskap, ben till stommarna och åt lunch. Vera tröttnade vid kassorna och ville sova. Ut till bilen och insåg att hela baksätet behövde fällas för att få in allt. Sagt och gjort, fick ta loss Alice Bilstol för att lyckas. Mosade in allt i bilen medan Vera satt i vagnen och grät. In med henne, få henne att sova, åka hem, tömma bilen, mocka stallet, fodra hästarna. Lyckades hämta Alice prick 14.00.

Nu ska ju eländet skruvas ihop..... :cool:

Har inte prövat betfor av den anledning att det är så mycket vätska i det, men om man silar av det värsta... Suck alltså, jag blir tokig snart. Har pratat med vet, men de ger ju samma svar som alla andra, prova det och det, blir det inte bättre så är kamera i magen sista utvägen. Jag vill ju att min fina häst ska må bra. :(

Min migrän blir inte bättre. Har så ont att jag kräks nu, Alvedon hjälper inte. Ligger och grinar i vårt sovrum nu. Stark, jag? Inte alls...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 097
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar