Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Det låter som ni har väldigt mycket småplotter? Det kan ni kanske framföra, att det vore bättre att få färre, större uppgifter än en massa små?

Undervisningsmässigt låter det extremtungt för era lärare som ska rätta allt det där, är samtliga uppgifter du räknat upp betygsgrundande?

Som jämförelse, den kursen jag undervisade i senast så hade studenterna för 7,5 hp en tenta (två böcker+kompendium), sex litteraturtest, ett större grupparbete (30 sidor + presentation 15 min + opponering på annan grupp) och sex mindre grupparbeten (praktisk uppgift + rapport på 2-3 sidor+presentation).

Med så många små projekt i utbildningen tror jag dock att det kommer bli betydligt lättare framöver, när du fått upp farten med att skriva rapporter och annat snabbt, det är verkligen nåt man blir snabbare på med övning!

Vet inte riktigt om jag missuppfattat, men Milton går väl heltid på dagis? Och ni delar på hämtning och lämning så att bägge får åttatimmars arbetsdag om han är frisk?

Egentligen är det inte alls småplotter, utan en hel del väldigt omfattande uppgifter och en del mindre som vi kan kalla småplotter. Och om det nu är tungt för lärarna att rätta (vilket jag mycket väl kan tänka mig), så kan du kanske tänka dig hur det ändå är för oss elever som ska göra allt :D

Jag undrar dessutom, av ren nyfikenhet, hur lång tid dina elever hade på sig på allt det du precis räknade upp? 7,5 hp är väl en halv termin, om jag minns rätt? Och hur många veckor är det? Vi räknar ju inte riktigt på samma sätt här..

Ja tack och lov går Milton heltid på dagis, eller ja han är ju ledig med sin pappa varje tisdag. Men oftast är det sambon som lämnar eftersom jag åker hemifrån först, men jag hämtar klockan 16 varje dag och min sambo är som sagt inte hemma förrän 18,40.. Så innan dess får jag verkligen ingenting gjort och knappt inte innan Milton ska sova runt 20 = hästar ska in, kvällsmat för oss alla etc. så runt 20 kan jag, en vanlig skoldag sätta mig med böckerna. Har jag hemstudier = kan plugga hemifrån (inte grupparbeten etc.) så har jag ju hela dagen på mig, så att säga, eller fram till 16. Det är skönt, men det har jag knappt haft de senaste 12 veckorna, utan då har hemstudiedagarna gått åt grupparbeten etc.

Hjälpte till att sprutbehandla stallkompisens häst för några år sedan. Den hade Erlichia med rätt kraftig penicillinbehandlig. Det slog ut tarmfloran helt.
Men en kombination med proviva eller fil med lactobaciller och Mag-Tarm från Krafft så blev hon bra. Filen vägrede kusen äta. Men då tog vi en tratt med slang och hällde i hästen :D

Min stora häst har inte dålig mage direkt så, men hon blir gärna lite vattnig.
Men hon får en dl foderjäst dagligen i fodret, och det håller magen i schack.
Dessuton blir hon fin i pälsen och det stärker hovarna.

Och om man behöver vara drastisk och ta till hästbajs-metoden, så kanske man kan blanda ut det i massor av melass. Alternativt ta till trattmetoden
(eller PET-flaska med bortskuren botten, vanligt när man ska medicinera kossor)

Egentligen är det inte alls småplotter, utan en hel del väldigt omfattande uppgifter och en del mindre som vi kan kalla småplotter. Och om det nu är tungt för lärarna att rätta (vilket jag mycket väl kan tänka mig), så kan du kanske tänka dig hur det ändå är för oss elever som ska göra allt :D

Det är nog hugget som stucket att göra en uppgift, eller att rätta 100 exemplar av samma uppgift... Nu vet jag inte hur stor grupp ni är, men om ni är 40 stycken i alla fall låter det väldigt mycket att rätta allt det där.

Jag undrar dessutom, av ren nyfikenhet, hur lång tid dina elever hade på sig på allt det du precis räknade upp? 7,5 hp är väl en halv termin, om jag minns rätt? Och hur många veckor är det? Vi räknar ju inte riktigt på samma sätt här..

7,5 hp är en fjärdedels termin, eller fem veckor. Nu läser de två kurser parallellt på halvfart, så de hade en halv termin på sig, men å andra sidan en kurs till med minst lika mycket att göra som också skulle hinnas på den tiden.

Ja tack och lov går Milton heltid på dagis, eller ja han är ju ledig med sin pappa varje tisdag. Men oftast är det sambon som lämnar eftersom jag åker hemifrån först, men jag hämtar klockan 16 varje dag och min sambo är som sagt inte hemma förrän 18,40.. Så innan dess får jag verkligen ingenting gjort och knappt inte innan Milton ska sova runt 20 = hästar ska in, kvällsmat för oss alla etc. så runt 20 kan jag, en vanlig skoldag sätta mig med böckerna. Har jag hemstudier = kan plugga hemifrån (inte grupparbeten etc.) så har jag ju hela dagen på mig, så att säga, eller fram till 16. Det är skönt, men det har jag knappt haft de senaste 12 veckorna, utan då har hemstudiedagarna gått åt grupparbeten etc.

Jag fattar inte riktigt, vad gör du medan Milton är på dagis då, om du inte sätter dig med böckerna förrän klockan 20? Jobbar du med grupparbeten så gör du ju saker för skolan, då borde du ju inte också behöva sätta dig kvällstid? Jag missförstår nog. Hur mycket schemalagd undervisning har du per vecka? Grupparbetena borde inte behöva schemaläggas, där brukar det vara mest tidseffektivt att ha planeringsmöten, bestämma vad var och en ska göra, och sen gå hem i lugn och ro och göra det som ska göras. Har ni flera mindre gruppuppgifter med samma arbetsgrupp kan ni ju t ex också göra så att ni delar upp uppgifter mellan er, så att inte alla är med på alla uppgifter.

Sen vet jag inte om du är morgonmänniska, men om du hämtar klockan fyra och har lite restid så skulle det innebära att du behöver åka till jobbet vid sexsnåret senast, hinner du det?

Alltså, jag tänker att dina studier låter helt rimliga för heltidsstudier, när du beskrev vad ni hade att göra lät det som något man borde hinna utan problem på tre veckor om man jobbar heltid. Men det bygger ju på att a) du verkligen har 40 timmar i veckan att lägga på studierna och b) du är så tidseffektiv som möjligt i studerandet. Om en massa timmar går bort i evighetslånga gruppmöten, och sen ännu fler i vab och annat, då går ekvationen inte ihop.

Min migrän blir inte bättre. Har så ont att jag kräks nu, Alvedon hjälper inte. Ligger och grinar i vårt sovrum nu. Stark, jag? Inte alls...

Finns det inga migräntabletter du kan ta när du är gravid, din stackare?
Eeze (stavning?) är ju fantastiskt bra, men vet inte alls hur det är när man är gravid..

Hur mycket fil trattade ni i den om dagen? :D Antar att mängden är lite för mycket för att använda en doseringsspruta à la metacam? Tror du att fil och bakjäst skulle fungera? Han har gått på magtarm ett bra tag nu, men det har varken gjort till eller från, men i kombination med fil kanske det blir bättre?

Ibland skulle det verkligen vara lättare om de kunde prata, odjuren.

Tack och åter tack alla ni som kommer med tips och råd, det är verkligen guld att få nya uppslag och idéer som kan göra honom bra. :bow:

Jäst och bajs, känner att min häst kommer älska mig... :D

Oh ja att han kommer ;)

Jo nu tror jag förresten att jag kom på vad jag gav Frans när han blev bra i magen. Det var något b-vitamintillskott, antingen Kraffts eller chevalet (den där bruna sirapssörjan) provade ju bakjäst också men fick aldrig samma resultat som av dom där preparaten.

Jag antar att du redan skickat in träckprov och avmaskat efter det?!

Jag vet inte? Kan höra med min bror, har tagit för givet att det inte finns sånt som är ok för gravida. :o

Efter att jag kräkts fick jag i mig 2 Alvedon som faktiskt verkar hjälpa, det blixtrar inte längre likamycket och jag har börjat få lite matsug.

Förstår att det är tufft för dig att hinna med allt, skola, Milton och hästarna. Håller tummarna för att det blir bättre.

Ps. Kände precis mini i magen, första gången det var ett tyddligt fladder. Var bara tvungen att berätta för er. :love:

Japp, avmaskad och klar. Ska göra det igen när han kommer hem för vintervila. Tar inga chanser, han kommer ju i kontakt med många olika hästar nu och vill inte att mina ska få något när de precis är avmaskade.

Har glömt att skriva att han får B-vitamin, den från shyfeeder (eller hur de stavar), tror du att krafft eller chevalet är bättre? Jag tar hem den dunkel till mina (normalbajsande) hästar hemma annars och byter ut mot någon av dessa. :)

Hur mycket fil trattade ni i den om dagen? :D Antar att mängden är lite för mycket för att använda en doseringsspruta à la metacam? Tror du att fil och bakjäst skulle fungera? Han har gått på magtarm ett bra tag nu, men det har varken gjort till eller från, men i kombination med fil kanske det blir bättre?

Ibland skulle det verkligen vara lättare om de kunde prata, odjuren.

Tack och åter tack alla ni som kommer med tips och råd, det är verkligen guld att få nya uppslag och idéer som kan göra honom bra. :bow:

Har för mig att det gick åt en liter om dagen uppdelat på två gånger.
Rekommenderar att någon lång person får sköta trattandet. Minns att sambon på 185 cm fick stå på tå då pållen drog upp huvudet så långt det gick, å då va det en D-ponny :D
Men har du tur så gillar din häst att äta filen eller provivan självmant.
Hade en ponny med risig mage en gång som med glädje surplade i sig proviva nypon :)
Och kompisens häst äter bakjäst som godis ur näven.

Jag vet inte? Kan höra med min bror, har tagit för givet att det inte finns sånt som är ok för gravida. :o

Efter att jag kräkts fick jag i mig 2 Alvedon som faktiskt verkar hjälpa, det blixtrar inte längre likamycket och jag har börjat få lite matsug.

Förstår att det är tufft för dig att hinna med allt, skola, Milton och hästarna. Håller tummarna för att det blir bättre.

Ps. Kände precis mini i magen, första gången det var ett tyddligt fladder. Var bara tvungen att berätta för er. :love:

Saxat från fass.se
Graviditet och amning
Eeze skall inte användas under graviditetens tre sista månader. Intag av Eeze skall undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.

Läkemedlet går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör med läkare innan du tar något läkemedel under amning.

Åh vad härligt med fladder! :love:

kl

Bara meddela att S inte hade varken mask eller parasiter... Så nu behöver jag inte studera hennes blöjor mera!

Haha, får försöka få tag på en större doseringsspruta. ;) Jag har problem med att bara ge honom metacam, slutar med att jag står och hänger i hans huvud, förstår inte hur han kan bli så lång?

Gav hon både fil och proviva eller något utav det? För provivan tror jag skulle kunna funka att ge i fodret, han älskar banan, mandarin och annan frukt. Däremot dissas knäckebröd. Det tog ett tag innan han ville äta betfor och morötter också, konstiga häst.

Alltså, proviva/fil, jäst och lite betfor med bajs, så håller jag tummarna för att han ska bli bättre. Stackars häst... :D

Jag googlade och såg det också. De rekommenderade 1 mg paracetamol supp-piller om man var gravid... :crazy:

Det har aldrig varit så skönt att känna fladder som nu, är alltid orolig för att bebis ska må dåligt av att jag mår så dåligt. Min sambo var tvungen att panikgräva på vår grund och fylla med massor runtom (jag är den enda som är glad över tjälen så att hästarna slipper leran, alla andra muttrar surt) och har ungt in hans föräldrar som barnvakt och det skär i hjärtat varje gång jag hör henne ropa mamma och är på väg uppför trappen, samt tillhörande missnöjesskrik när hon blir hindrad. Jag känner mig verkligen otillräcklig som förälder just nu. :(

Tycker du det låter normalt? :o Oj, så har jag inte alls upplevt universitet när jag pluggat där. Vi har, här på denna YH-utbildning, haft 28 grupparbeten (mer eller mindre omfattande), 33 muntliga framförande, 7 salstentor, 4 oförberedda tentor, 22 individuella arbeten. Vi har gått sedan 1 september. Jag tycker det är på tok för mycket helt enkelt och det är jag inte ensam om att tycka. Dock uppskattar jag ditt input och det får mig att uppskatta (på något konstigt vis!) att fler har det som vi :)
Nej det är tufft att nu VAB:a dessutom, stackars Milton och mig.. Men det är ekonomiskt inte försvarbart att min sambo är hemma, då det är han som just nu tjänar pengar av oss.. Så jag VAB:ar de flesta gångerna. Imorgon ska farmor VAB:a :bow:

+ till er andra. Är så glad över era inlägg och det värmer gott i magen att höra era peppande ord. Jag vill inte hoppa av, kan inte hoppa av och tänker inte hoppa av. På något vis ligger jag fortfarande och "slåss" om topplaceringarna i klassen :D Det känns ju bra, fast jag har också lärt mig att jag måste tagga ner lite och faktist har jag "bara" fått G de två senaste delkurserna och känt mig ganska nöjd med det. Alltid en början =)
Ska ta en snack med mina föräldrar och se om de på något sätt kan hjälpa mig att komma fram till en lösning om lite barnpassning då och då. Det är inte mycket jag kräver, ett par timmar då och då gör STOR nytta. De kan ju ta en promenad i skogen, leka med honom hemma hos sig, mata ankorna eller vad som helst, Milton är ju tacksam så sätt och hänger med på det mesta och jag förstår inte varför de inte vill erbjuda sig själv. De är lärare bägge två och är hemma varje kväll och alla helger och en del lov etc. Men alla tänker vi väl på olika vis och jag ska prova göra som du, Michellan, skrev och fråga på ett annat vis, det kanske funkar?
Tack snälla, ni är så bra :love:

Ifall det är så mycket nu en period. Kan du inte fråga rakt ut ifall inte din mamma skulle kunna hämta M på dagis en eller två dagar i veckan och på så sätt kan du få sitta kvar och plugga på skolan eller sitta hemma utan att behöva kolla på klockan. Jag tror att man måste säga rätt ut att jag behöver hjälp då och då för att endel människor ska hjälpa till. Inte lite ursäktande om/ ifall du vill. Kanske kan du få en helgdag hemma i lugn och ro? Eller så kan din sambo kan hämta M hos din mamma de dagarna då hon har hämtat? Det skulle ge dig några timmars frist. Eller ifall din mamma är ledig en dag då M är sjuk, be henne ha M så du kan plugga.

Haha, får försöka få tag på en större doseringsspruta. ;) Jag har problem med att bara ge honom metacam, slutar med att jag står och hänger i hans huvud, förstår inte hur han kan bli så lång?

Metacam som många hästar dessutom älskar. Boppe blev helt till sig när syrran bara skakade på förpackningen så hur ska då B reagera på bajsvatten och (sur)fil :o

Hur stor spruta behöver du? Har 2 lådor med 50 (60) ml hemma, skulle kunna skicka några om det behövs?! Fast du behöver nog större pjäser.

Men du, kom på en sak. Kom den dåliga magen i samband med att du gav Metacam? Dålig mage är ju en biverkning. Jag fick ut GastroGuard till Frans för att skydda magen när han skulle äta Metacam, vet inte om kanske GastroGuard kanske skulle kunna hjälpa?! Ska ju skydda magen....men är snordyrt....

Senast ändrad:
Jag behöver nog på 500ml, hehe, har 50ml hemma, men insåg att det var värdelöst om jag ska få i honom allt äckel. Tack ändå :)

Som sagt, min häst kommer att hata mig... :D min kompis som har honom just nu kommer antagligen också att hata mig. :D ;)

Jag tror hon varvade lite, varannan dag fil, varannan dag proviva. Inget av det va populärt hos den hästen, därav tvånget med tratt.

Hoppas det löser sig snart för B, att det kanske hjälper med enkla medel så du slipper bajsmetoden.

Och så hoppas jag innerligt att det släpper för dig, illamåendet och migränen :( Att känna sig otillräcklig som föräldrer är en jobbig känsla. Men det är du inte!!
:bump::banana:Peppdans och peppkram på dig! :laugh:

Kl
Julbord med jobbet idag så jag fick bara umgås med min bäbis en timma på morgonen och kanske 45 min på kvällen inklusive sövningen. Not enough!

I övrigt är jobbet kul. Vi planerar en grym marknadskampanj inför vårens stora konsert, kommer bli hur kul som helst. Första gången jag har en liten avdelning med likasinnade, tidigare har jag ju varit ensam i rollen, förvisso med en central funktion att hämta stöd hos men det är något annat att ha smarta, roliga människor att brainstorma vilda idéer med.

*kl*

A har somnat i sin egen säng, helt själv! Det var inte alls planerat så utan det bara hände. Jag hade badat E och hon somnade i handduken efteråt. Jag brukar gosa in henne och sen sover hon stenhårt minst en timme. Jag tänkte passa på och lägga A medan hon sov i korgen i hallen. Hann precis säga godnatt till A när hon vaknade och jag var tvungen att gå ner till henne. Hon illskrek, vilket hon börjat göra på kvällen precis innan hon somnar. Efter 5 minuter sover hon och jag har fortfarande inte hört A protetstera, när jag smyger upp och sätter in barnvakten så sover den lilla ängeln :love:

Han tyckte inte det var helt pest och pina på väla idag utan det gick över färväntan. Det blev nästan inget handlat, det är svårt att komma fram med syskonvagnen plus att var inte den ena hungrig så var det något med den andra. A ville springa i de långa gångarna och titta på den stora granen och björnen. Inte sitta i vagnen..
Ev blir det Ullared nästa vecka, men då enbart med E :D Och mamma får följa med, hon har handikapptillstånd så det är bra att parkera :p

Status:
H sover, A sover, E sover, sambon jobbar. Äntligen BUKEDAGS!!!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 098
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 164
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 730
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar