Vi är nog många här som instämmer i det du skriver om just sunt förnuft och att bara slänga ur sig att man ska använda sunt förnuft vid ett problem löser naturligtvis ingenting.
Konkreta tips är vad som gäller då !
Jag hävdar fortfarande att "sunt förnuft" är en viktig
egenskap inte någon "lära" eller "filosofi".
För mig är det jämförbart med "gott omdöme" och det tycker jag behövs överallt.
Ex. en person läser instruktionsboken inom en "lära" och går sedan utan praktisk erfarenhet,eller instruktör, ut i en hage med en sk "dominant problemhäst" och ska börja jobba hästen ....inte att rekommendera......det kan gå bra men det kan även sluta mycket illa och för mig är det inte gott omdöme. Mitt sunda förnuft säger mig att man bör börja praktisera en lära med enklare övningar.
God hästhantering och folk som har förmåga att kommunicera "läsa av" och umgås med djur (i det här fallet hästar) på ett vettigt sätt finns inom alla grupper och att behöva ställa grupperna
mot varandra är för mig obegripligt.
Egentligen förstår jag inte vad tråden handlar om i grunden eftersom jag inte upplever att SF är någon egen hanteringsform. Att diskutera begreppet sunt förnuft är däremot intressant men som sagt.......
det står inte i något "motsattsförhållande" till NH eller något annat.
Det finns massor av duktigt hästfolk överallt i världen.
Den ena använder en form av hantering och den andra en annan........i grunden ligger en kunskap om hästens "väsen" och inte minst en praktisk förmåga att kunna få en häst att samarbeta på ett tryggt och tillitsfullt sätt.
Att NH är en fungerande form av hästhantering om den utförs med gott omdöme (sunt förnuft) är väl ingen tvekan om, men om man anser att just den filosofin är den
enda rätta mallen för god och trevlig hästhantering tycker jag inte att man har ett öppet sinne och förmåga att respektera andra människor.
Jag tycker inte någon grupp ska behöva försvara sin "livsstil".
Att inbilla sig att det man själv gör och tror på är det enda rätta är ganska trångsynt. Det finns små guldkorn överallt .......det gäller bara att nosa upp dem och hitta en form som man själv gillar
obs! inlägget är inte riktat just till dig "saddleman"