Sunt Förnuft

Vi är nog inne på ungefär samma spår.....utan kunskap/erfarenhet inom ett område kan man inte använda sitt "sunda förnuft" :idea:

allt som oftast här på buke nämns just "använd sunt förnuft" som tips om någon vill ha råd av olika slag. :crazy:

Naturlig hästhantering och Sunt förnuft är i princip samma sak, man utgår från den häst man har framför sig och stöter man på problem så tar man hjälp, antingen från någon annan eller från litteratur.
Detta för att kunna hantera hästen på det naturligaste sättet men med det sunda förnuftet så ingenting går fel.
Att sen leva upp till detta är ju inte lätt alla gånger, men strävar man efter att göra det så anser jag att det är både Naturlig hästhantering och sunt förnuft.
sharam

allt som oftast här på buke nämns just "använd sunt förnuft" som tips om någon vill ha råd av olika slag. :crazy:

Det är dömt att inte fungera, vi har inte ens här på lilla Buke ett gemensamt likadant förnuft. Det som jag tycker är förnuftigt med min häst tycker alldeles säkert nån annan är höjden av vansinne, och tvärtom. Även om vi alla skulle dela en liten gemensam del av förnuft här inne, så gäller inte det förnuftet om vi flyttar oss söderut till Italien eller Tunisien, för att ta några platser på "vår" halva av jorden. Där är helt andra saker sunda och förnuftiga. En häst tränad med sunt förnuft kan bli precis hursomhelst, beroende på vem som har tränat den.

NH, däremot, finns nedtecknat hur det är tänkt att fungera. Det är en filosofi som vem som helst kan ta till sig och arbeta efter, var man än bor och vilket annat förnuft man än har. Visserligen finns både avarter och nybörjare, men NH är ändå en grundligt genomtänkt ordning för samvaron mellan människa och häst. Jag säger inte att det är enkelt heller, men det är lika för alla som vill lära sig.

Säger man att man tränar sin häst med sunt förnuft så måste man sända med en förklaring vad just ens eget sunda förnuft innehåller, annars är det helt meningslöst för någon annan.

Det är en poäng....

Det beror på vad man har för kategori sunt förnuft...

...är det med ´barn, hästar, sjuklingar ????

Sunt förnuft för mig ang hästar är att se när dom plågas ihagen av alla insekter på sommaren...att ta in dom några timmar så dom får vila sig från plågan.....att sätta på dom täcke när det regnar från "norr", att ge dom fri tillgång på grovfoder och inte strikt hålla sig till foderstater så maten "inte räcker" hela dygnet....att se till individen vad dom behöver och kunna tänka sig in i hästens värld ur hästen perspektiv.......

jag måste säga att jag inte riktigt förstår dessa långa utläggningar, eftersom vi menar precis samma sak? (även om dina föklaringar är väldigt bra)
men det blir lite som att två människor försöker bevisa för varandra att tomaten är röd. :)

Vi är nog många här som instämmer i det du skriver om just sunt förnuft och att bara slänga ur sig att man ska använda sunt förnuft vid ett problem löser naturligtvis ingenting.

Konkreta tips är vad som gäller då !

Jag hävdar fortfarande att "sunt förnuft" är en viktig egenskap inte någon "lära" eller "filosofi".

För mig är det jämförbart med "gott omdöme" och det tycker jag behövs överallt.

Ex. en person läser instruktionsboken inom en "lära" och går sedan utan praktisk erfarenhet,eller instruktör, ut i en hage med en sk "dominant problemhäst" och ska börja jobba hästen ....inte att rekommendera......det kan gå bra men det kan även sluta mycket illa och för mig är det inte gott omdöme. Mitt sunda förnuft säger mig att man bör börja praktisera en lära med enklare övningar.

God hästhantering och folk som har förmåga att kommunicera "läsa av" och umgås med djur (i det här fallet hästar) på ett vettigt sätt finns inom alla grupper och att behöva ställa grupperna mot varandra är för mig obegripligt.

Egentligen förstår jag inte vad tråden handlar om i grunden eftersom jag inte upplever att SF är någon egen hanteringsform. Att diskutera begreppet sunt förnuft är däremot intressant men som sagt....... det står inte i något "motsattsförhållande" till NH eller något annat.

Det finns massor av duktigt hästfolk överallt i världen.
Den ena använder en form av hantering och den andra en annan........i grunden ligger en kunskap om hästens "väsen" och inte minst en praktisk förmåga att kunna få en häst att samarbeta på ett tryggt och tillitsfullt sätt.

Att NH är en fungerande form av hästhantering om den utförs med gott omdöme (sunt förnuft) är väl ingen tvekan om, men om man anser att just den filosofin är den enda rätta mallen för god och trevlig hästhantering tycker jag inte att man har ett öppet sinne och förmåga att respektera andra människor.

Jag tycker inte någon grupp ska behöva försvara sin "livsstil".

Att inbilla sig att det man själv gör och tror på är det enda rätta är ganska trångsynt. Det finns små guldkorn överallt .......det gäller bara att nosa upp dem och hitta en form som man själv gillar :)

obs! inlägget är inte riktat just till dig "saddleman"

....att se till individen vad dom behöver och kunna tänka sig in i hästens värld ur hästen perspektiv.......

Visst är det väl det som är nyckeln till god hästhantering oavsett vilken grupp man tillhör :idea:

En lögn blir inte till sanning för att den upprepas, trots kommunisternas gamla doktrin om motsatsen.

Den här meningen är direkt kopierad från ATGs hemsida.......vad är det du kallar lögn ??? ...riktar frågan direkt till LIA !

(Detta har inte med den här tråden att göra men eftersom LIA anklagar Martha för att ljuga anser jag att det är viktigt att få en förklaring så att övriga här kan ta ställning till vad som är sanning och lögn)

ATG hästkliniker
För att spelet ska kunna bedrivas på ett förtroendefullt sätt är det viktigt att hästarna är friska, mår bra och får en god omvårdnad. Därför driver ATG 20 stycken hästkliniker runt om i landet, från Boden i norr till Malmö i söder. Alla hästraser är välkomna till ATG-klinikerna och de specialutbildade veterinärerna utför varje år ca 50 000 behandlingar. ATG avsätter därutöver årligen runt 3 miljoner kronor till olika forskningsprojekt rörande häst.

Frågan handlar inte om huruvida du gillar travsport eller inte utan enbart vad du kallar lögn :confused:

Jag är härdad vad det gäller LIA....hon far ut med osanningar om mig hej vilt, och jag har bett om förklaringar men hon vägrar.....

iallafall så är detta saxat ur samma länk.

Nationella stiftelsen
ATG bidrar med medel till den övriga hästsporten främst genom vårt engagemang i "Nationella Stiftelsen för hästsportens främjande", förkortat NS. NS startades 1992 av ATG och LRF för att i huvudsak säkerställa avel, uppfödning och högre utbildning inom hästsporten i Sverige. Bl a så finns numera en tvåårig högskoleutbildning (hippolog) för den som vill utbilda sig inom området. ATG stöder också via NS de tre riksanläggningarna Flyinge (inriktning avel), Strömsholm (inriktning ryttaren) och Wången (inriktning trav och galopp). På alla tre anläggningarna bedrivs det utbildning, även utöver hippolog-utbildningen, såsom travgymnasium, hoppgymnasium, hästskötarutbildningar m m.

Sponsring
Utöver engagemanget i NS sponsrar ATG ridsporten, dels genom tävlingen ATG Ridsportallsvenskan, tillika SM i laghoppning, dels genom att vara sponsorer till en del stora ridsportevenemang såsom Göteborg Horseshow och Stockholm International Horseshow. Vi avsätter också årligen medel till den speciella ungdomssatsningen som görs gemensamt av Ridsportförbundet, STC och SG. En del av resultatet kan beskådas på www.stallsmart.nu

.........men fy då !!!.......att fara med osanningar om folk är det värsta jag vet :mad:.....jag vill verkligen inte tro att någon här medvetet anklagar folk för att ljuga.......hoppas att LIA kommer med en förklaring till sitt påstående :( :mad:

Vad spelar det för roll? Varför skulle man inte få ha sin häst bara för att titta på den i hagen och då är det väl mkt roligare om det är en riktigt vacker?

Varför ska ANDRA bestämma vad man ska göra med SIN häst?

Och hund eller katt är inte samma sak...

Jo, jag tycker faktiskt att alla hästar ska användas på något sätt. Därmed inte sagt att alla måste DELA min åsikt. ;)

Förstår att jag kanske har utryckt mig lite luddigt...Vart jag egentligen ville komma är att många av de NH människor JAG stött på (man grundar oftast sina påstående efter vad man själv sett och hört)har köpt en i mina ögon fullt brukbar häst. Dvs den är vuxen och rid/körbar. Sedan händer det att ägaren blir rädd för sin häst. I stället för att då ta hjälp med vad som kanske är det egentliga problemet ,man kanske helt enkelt har köpt fel häst? Kanske för pigg osv.
Ägaren tar då till sig NH och åker på kurser och liknande. Inget fel att åka på kurser och förkovra sig i allmänhet :D
Det som jag då stött på är att ägaren börjar "träna NH" och istället för att inse att man faktiskt inte klara av hästen går runt och gör vad man kallar tex ledövningar och liknande (är inte så insatt i termerna) och fortsätter göra dessa övningar i tre års tid, men ändå inte kommer till den punkt då den ägaren vågar börja rida sin häst.

Jag tycker mest synd om de fall där ägaren är rädd för sin häst. Jobbigt för ägaren, kan ju inte vara kul och defenitivt inte bra för hästen.

En katt kräver inte lika mycket stimulans som en häst...

Så det duger alltså inte att man älskar hästen över allt annat och ger den ett bra liv i en jättestor, omväxlande hage med roliga kompisar? Och så kommer matte med jämna mellanrum och ger lite kärlek och "övningar".

Men en katt är fortfarande inte samma sak, det går inte att jämföra.

Visst duger det och det tror jag att "Älgen" också tycker, men om rädsla är anledningen till att man inte använder en fullt frisk, vuxen, häst fullt ut är det väldigt synd.

Jag tycker att det är jättebra att det finns folk som vill och kan ge hästar, som av någon anledning inte klarar av att ridas eller köras, ett bra hästliv i stora hagar med hästkompisar (och gärna en ägare som pysslar om den ibland också). :)

.........och jag skrev om anledningen var rädsla (vilket det säkert inte är i ditt fall).....när det gäller hela ridbara hästar ;)

Vad man vill göra med sin häst är helt upp till var och en.

När det gäller det jag skrev om trasiga hästar är att jag tycker att det är extra bra att det finns folk som vill ta hand om dem och ge dem ett gott hästliv.

Jag erkänner att det inte framgick fullt ut vad jag menade där :o

Visst duger det och det tror jag att "Älgen" också tycker, men om rädsla är anledningen till att man inte använder en fullt frisk, vuxen, häst fullt ut är det väldigt synd.

Jag tycker att det är jättebra att det finns folk som vill och kan ge hästar, som av någon anledning inte klarar av att ridas eller köras, ett bra hästliv i stora hagar med hästkompisar (och gärna en ägare som pysslar om den ibland också).
:bow: :bow:
Det var så jag menade. Vet att jag ibland har lite svårt att uttrycka mig...

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
B
Träning Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 153
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025