Sunt Förnuft

Vi fattade nog hur hon menade (och att det inte var bokstavligt....om än lite överdrivet :p)

Med hjälp av brinnande stall och björnar slipper de flesta testa sitt ledarskap som tur är :smirk:

Jag tycker att det är intressant att läsa om folk som inte köper allt inom en viss lära och blir fanatiska utan plockar ut bra saker lite var stans och gör upp sin egen "plan". (personlig åsikt)

Men OM man har aktiva travare OCH håller på med NH ...Är man inte lika äregirig och pengakåt då tro?????
Men? Du! jag ska höra med Jennifer (NH-Tränare och Lärling) hon kanske inte alls vill att hennes pållar ska tjäna pengar?! Fast då är det kanske dumt av henne att starta upp som egen oxå???... fasiken, bäst jag ringer henne bums!!

Det jag har lärt mig om NH är att tex hästen ska aldrig ifrågasätta dig som ledare...
Visst kan det uppstå farliga situationer om hästen inte ser dig som ledare, men sättet som man får lära sig enligt NH läran att man ska dominera hästen tycker jag inte om.
Där tycker jag bättre om "indian sättet" att vinna hästens respekt genom vänskap och tillit (du förtjänar din plats som ledare genom att "bevisa" dig)...

nu krockar nog våra tankebanor lite, för det är just det sistnämda som NH handlar om. Att du inte kan "ta" ledarplatsen, utan att göra dig förtjänt av den. Så jag förstår inte riktigt var du har fått diktator-bilden av NH ifrån?

sen det här med obkevämt/bekvämt. det mesta av hästens värld styrs av detta. Deras egen rangordning är byggd kring motstånd och eftergift. Ska du göra något med hästen, vad det än är, så söker den efter det beteende som den upplever som mest bekvämt. Tex. flytta ut fötterna som du beskriver. Oavsett hur du "lär in" det, så kommer du att behöva använda dig av obekvämt kontra bekvämt. I de flesta fall handlar detta ju dock om minst bekvämt och mest bekvämt. Obekvämt bör inte likställas med obehagligt!

poängteras bör att det i slutänden inte handlar om att sätta tryck, utan att behålla eftergiften.

Beskrivningen av NH filosofin låter ofta väldigt vacker och nästan alla kan väl hålla med om att det finns en logik i det som sägs......exempelvis obekvämt kontra bekvämt.....det är ju egentligen självklart och för mig inte alls unikt för just NH. Det är väl egentligen en tanke inom alla hanteringsformer :confused:.....hästen väljer det mest bekväma sättet om den har ett val....det är bara vi människor som ska krångla till allt, dela upp oss i små grupper och strida om vad som är "rätt" och "fel".

Det jag undrar över när det gäller NH är om det finns olika grupper inom NH världen eftersom jag sett så många olika varianter av NH och alla utövare kallar sig NH-människor ?

Min första erfarenhet av NH var när en sk NH-instruktör band ihop benen på en häst på min hemmabana (trav) och lät den ligga där ett antal timmar. :mad: Mannen bedyrade att det var "rätt" sätt att komma tillrätta med hästens problem och han lät väldigt trovärdig när han berättade om NH-filosofin för djurskyddsinspektörer, veterinären och i rätten. Det slutade med avstängning och dom för djurplågeri. Den mannen måste missat vad "obehag" var för där handlade det om betydligt grövre saker än bara obehag.

Mitt sunda förnuft säger mig att detta inte har med någon hästhanteringsfilosofi att göra utan måste ha med en enskild människa (utan empati) att göra. Det som skrämmer mig är att det fortfarande finns folk som "går i hans skola" och hävdar att han gjorde rätt och att han handlade enligt NH filosofin.

Du som verkar ha en sundare inställning till NH kanske kan svara på om det fanns någon form av NH-tänk i det mannen gjorde ?

Finns det en "hårdare" typ av NH och en "mjukare" form ?

Jag menar inte att provocera utan vill bara veta mer....och kanske komma med min förklaring till varför NH fått lite skamfilat rykte i mina trakter och varför jag är lite skeptisk till NH även om jag tycker mycket låter bra. :)

För det första: "Nu har jag stört den här tråden med inlägg utanför ämnet tillräckligt många gånger, så jag drar ett streck för min del."
Klargjorde alltså att jag inte skulle skriva mer i den här tråden! Feg? Nej, men trött på att tala för "förutfattade öron", försiktigt uttryckt.
Jag riktade ovan en fråga till dig, som du inte svarade på, nämligen: "Förresten, vad gillade du mitt inlägg i övrigt?" En fråga att fundera över, kanske?

För det andra: "att anklaga folk för att ljuga är en allvarlig sak"
Ja, det är det. Likväl som en massa andra påståenden, som förs fram av vissa ....
Om vi skall vara mer noga, så skrev jag: "påståendena är lika felaktiga och/eller diskutabla varje gång dom förs fram!" vilket inte är detsamma som att anklaga för lögn.
Det jag skrev om kommunisternas doktrin, var en liknelse för att åskådliggöra beteendet, vilket jag tror de flesta förstod.
Martha har alltså fört fram hypotesen, att hästsverige skulle bli utan kliniker osv om travet inte fanns, tidigare. Den gick inte hem av uppenbara skäl.

Iom detta inlägg, tackar LIA för sig och slutar delta i Bukefalos.
Orsakerna är flera. Den kanske viktigaste är att det område som ligger mig närmast om hjärtat, hästhantering och hästliv och då fr a under NH-filosofin, inte får finnas och fungera på det sätt det borde. Vad som kunde varit ett intressant forum för oss som gillar att fördjupa oss i, och sprida och informera om, nämligen Natural Horsemanship, har systematiskt förstörts av Martha och hennes klick. Antar du gläds nu!?
Övriga vill jag tacka för många, ibland heta, givande och roliga diskussioner.

Lev väl med era hästar och hundar!
LIA

Martha har alltså fört fram hypotesen, att hästsverige skulle bli utan kliniker osv om travet inte fanns, tidigare. Den gick inte hem av uppenbara skäl

:eek:.....och du förnekar dig då inte alls :crazy:

Jag bemöter iallafall dina påståenden om mina sk osanningar, vilket du aldrig gör, utan bara försvinner...

Du vill att alla ska besvara dina frågor...."Förresten , vad gillade du mitt inlägg i övrigt?"...och såna viktiga frågor.....men att svara varför JAG skulle fara med lögner.....det skiter du alltid i...men anklaga går bra....

:confused: :confused: :confused:

Glömde jag svara på en fråga ....i så fall kommer svaret nu:

Som jag skrivit tidigare har vi många gemensamma åsikter, men jag delar inte alltid din syn på saker och ting.

Jag förstår inte mycket av ditt inlägg nu och kan bara säga att jag inte tillhör någon "marthaklick".......vilka ingår i den pakten ?
Det jag kan säga om Martha är att hon har ett stort,brett kunnande och massor av erfarenhet av många olika typer av hästar och att hon ofta har väldigt konkreta råd och tips till folk som vill ha hjälp. Hon uttrycker sig dessutom på ett enkelt sätt som är lätt att förstå....inget flum utan raka puckar :)

Jag har inte deltagit i särskilt många NH-relaterade trådar och har inte alls som mål att förstöra NH-trådar.Dessutom ligger just den här tråden på "hästhantering" ..inte "NH".

Däremot vill jag veta mer om NH just för att inte ha förutfattade meningar.

Inte ska du väl lämna bukefalos......jag uppfattade dina påståenden om martha som att du faktiskt anklagade henne för lögn(utifrån det du skrev i den här tråden....övriga har jag inte läst) och ansåg att du skulle förklara vad du menade.......det är inget konstigt alls tycker jag....tycker du ?

Om du tycker att jag är anti NH har du inte läst mina inlägg. Däremot ifrågasätter jag vissa saker just för att INTE få några fördomar om NH.

PS.... Måste även säga att jag tycker trådskaparen "Lina Olsson" verkar väldigt seriös och kunnig inom sitt område.
Hon kan nog lära mig mycket om NH utan att för den skull kritisera alla andra former av hantering. ;)

Den här tråden tex när det gäller "Sunt förnuft" ledde ju till en väldigt intressant "brain storm" där begreppet sunt förnuft vänds och vrids.....jag har i alla fall fått en liten ahaaa-upplevelse och insett att sunt förnuft inte är lika för alla och att det krävs kunskaper och rutin för att ha sunt förnuft........visst är det intressant när saker stöts och blöts och när man kan tänka i andra banor någon gång ? .......det som är självklart för mig är helt främmande för någon annan........ :angel:ds.

I vilka situationer jag testat henne...

BRAND:JA!
När jag hadde henne i stallet hemma hos mina föräldrar så hadde min pappa ställt ut ett element i stallet(på vintern -30grader) för att inte vattnet skulle frysa. Det han inte tänkte på var brandrisken. Hur det än var så såg jag att det rök väldigt från stallet och sprang ut. När jag öppnade dörren brann det i framkant av boxen och stallet var rökfyllt till ca 40cm från golvet. Hästen stog med huvudet nere vid golvet. Jag gick in tog henne i pannulggen hon gick förbi där det brann och ut genom dörren utan att rusa eller kasta sig. Detta var ingen stor brand och stallet är mycket litet(2 boxar och en pytte liten stallgång). När elden var släckt och stallet var utvädrat så ledde jag in henne igen utan problem. Området som var förkolnat efter branden på boxväggen var ca 50cm långt och ca 20cm högt och det hadde inte brunnit igenom väggen utan bara ytligt.

VILT:JA!
Inte björn, men både älgar, renar och rådjur. Hon blir tveksam i sitt rörelsemönster men hon går dit jag ber henne.

Hon springer ALDRIG iväg när hon blir rädd. Det allra värsta hon gör (och då är hon dö rädd) är att hon rycker till och skakar (musklerna vibrerar). Detta sker bla på nyårsafton vid 23-tiden (har provat 2ggr bara för att se hur hon reagerade).

Grejen är ju den att utsätta hästen för situationer och få hästen att lita på dig hur jobbiga än situationerna än är och utan att hästen ska känna sig tvingad till något(man ökar jobbigheten på situationerna gradvis och långsamt). Känner den sig tvingad så försöker den fly. Och när den gör rätt är det ännu viktigare (än vad man får lära sig på tex ridskolor) att berömma den för då kommer tilliten fortare. Man kan nog säga det att man fokuserar på ALLT positivt och skiter i det negativa(inte slår eller straffar hästen på nått sätt). Jag menar givet vis inte att man ska skita i att göra det som går dåligt utan man försköer att kanske nå ett mål som går dåligt genom att ta en annan väg... Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Det var någon som också skrev att jag måste vara en skicklig ryttare...
Det kan jag säga att det tycker inte jag att jag är. Jag har ridit i 26år och jag har arbetat med hästar i ca 10år. Så jag har mycket erfarenhet av olika hästar.
Och dressyr mässigt...
Är jag inte duktig. Jag kan själv utbilda hästar grundmässiga dressyr rörelser men inte mer, men nu har jag äntligen hittat en instruktör som beaktar mitt sätt att lära hästen + mitt "handikapp" och kan arbeta runt dessa så att det blir bra för alla.

Jag kan berätta om mitt "handikapp" (kan man nog kalla det). På mitt sista hästjobb som jag hadde fick jag en 3årig kallblods hingst över mig och har en 53%kotkomression på tre kotor och jag har 2 diskar som ligger och trycker på nervrötterna så styrka, kordination och förmåga är nedsatt i båda mina ben och även min ena axel är påverkad. Och detta vad då den bästa "lära" som jag kännde skulle funka för mig om jag skulle fortsätta med hästar(och ett alternativ att sluta kom aldrig upp).

Det jag kan säga till dom som skulle vilja bruka denna "metod/lära" är att det kräver oändligt mycket mer av dig som hästägare( kännedom om hästens betende, anatomi, rörelsechema mm) och det gäller att ha ett outtrötterligt tålamod. Och det blir massor med barbacka ridning.

Jag kan också berätta att mitt arab sto är inridet på typ "indian vis" inget bett, ingen sadel. Och jag har ALDRIG ÅKT AV! Varje nytt moment/rörelse jag lär henne gör jag först barbacka ett par gånger innan jag testar med sadel. Och JA!; Jag rider med sadel... :) Men väldigt mycket barbacka för att jag tycker att kontakten och förståelsen mellan oss är mycket bättre då.

Jag vet inte riktig vart Martha skrivit att sverige skulle bli utan kliniker om travet inte fanns..
Och det är ju i så fall inte helt sant?

Men man bör ta i beaktande faktumet att Travet faktiskt öser in pengar både lite här och där, och det är inte bara ATG klinikerna som travet hjälper...
De sponsrar ju på flera olika evenemang och utbildningar även inom ridsporten och i många fall kan man ju uppleva det som att många Hugger den hand som föder en..

Jag tror nog att alla gör så mer eller mindre...
Iaf dom som hållt på ett tag med hästar.
Och jag tror att i framtiden kommer det inte att finnsa NH, SF och allt annat utan då kommer det helt enkelt att finnas utstudetad välbeprövad bra hästhållning och den kommer att inefatta lite av alla metoder.

Så här började det.... Martha skrev:

Sen skallman inte glömma VAD travet gör för alla övriga hästar i landet,"vi" sponsrar kliniker,forskning, utbildningar,ridanläggningar,tävlingar osv osv, utan travet fick nog många lägga igen sitt hästintresse....

Att martha skulle ljuga om ATGs verksamhet stämmer ju inte. Alla kan väl hålla med om att vissa bitar av ATGs verksamhet gynnar många inom hästvärlden. Det enda som eventuellt skulle kunna vara en liten överdrift är väl att många skulle få lägga ner sitt hästintresse utan travet....men utbudet av arrangemang kanske skulle minska......vad vet jag :confused:

LIA svarade att dom påståendena är lika felaktiga och/eller diskutabla varje gång dom förs fram! En lögn blir inte till sanning för att den upprepas, trots kommunisternas gamla doktrin om motsatsen.

Nog om detta.....var och en får väl själv avgöra vem som har "mest" rätt.

Dig kan man alltid lita på! :bow: :bow:
Och du bekräftar vad jag misstänkte att hon skrev...

Jag vet ju inte egentligen hur detta kan vara en tolkningsfråga? Det är ju sant..
Och tror man inte på det , kan man ju alltid kolla de hinder som det står typ ATG på, på flertalet stora hopptävlingar... Det kan ju kanske ge en liten vink?!

Fast jag tycker ju "vi" ska sluta strö pengar till otacksamma och istället ta hand om "oss" själva... "Vi" har ju redan stora problem i de egna leden.. varför då sponsra ridtävlingar och Ridanläggningar (Strömsholm)??

Fast jag tycker ju "vi" ska sluta strö pengar till otacksamma och istället ta hand om "oss" själva... "Vi" har ju redan stora problem i de egna leden.. varför då sponsra ridtävlingar och Ridanläggningar (Strömsholm)??

Stämmer........men många ryttare är ju tacksamma för stödet och inte ska de "ryttare" som snackar skit om travet få förstöra för de andra så vi kan väl fortsätta dela med oss.......till de som uppskattar oss. Övriga kan ju hålla sig ifrån de av ATG sponsrade verksamheterna :cool:

Jo, jag tycker att "vi" ska fortsätta sponsra t ex häst utbildningar osv... men jag har ju lite svårt att förstå varför travet ger Strömsholm ett par miljoner så de kan bygga lite nya stall/ridhus? Speciellt just nu när travet drar ner på sina egna saker och stänger travbanor... Känns det lite onödigt att sponsra andra...

Vad som är sunt förnuft när man håller på med hästar är fullkomligt solklart i mina ögon.
Det sunda förnuftet i hur man "ser" på hästen kommer i samma takt som ens kunskap ökar.
Och så länge man inte har tillräcklig kunskap för att hantera vissa hästar/hantera hästar i vissa situationer, då ska man ha så pass mkt hjärkapacitet och självbevarelsedrift att man låter bli den situtationen tills man har kunskap nog att behärska den!

Nu på senare tid är det helt annorlunda mot när jag en gång i tiden började rida.
Då var det i det närmaste alltid fullkomligt självklart att man "hittade sig" en mentor, och inte höll på att "laborera" själv. Det för både hästens och ens egen skull!

Nu kommer det nya och nya rön hela tiden, nya "flugor" som ju är det eeeenda riktiga osv. Och de glada hästhanterarna hoppar från "lära" till "lära", utan ngn som helst urskiljning på vad som kan vara lämpligt, det som "säljer" är läraren i Den Nya Läran som kan prata för sig, alternativt har en flashig approach som imponerar!
Och det sunda förnuftet som måste råda, det döööör saaaakta bort...

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
B
Träning Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 153
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025