Sunt Förnuft

Det var så jag menade. Vet att jag ibland har lite svårt att uttrycka mig...

Du fick ju mig att förstå vad du menade och då är du inte dålig på att uttrycka dig.......du ska inte underskatta dig själv :D

Varför är inte det en giltig anledning? För att man alltid måste komma över sin rädsla? Måste man verkligen det?

Vågar man inte PETA på hästen för att man är rädd, då ska man fundera över situationen är så bra men om det "bara" handlar om rädsla för att rida så är det väl ändå ingen skada skedd? Det kanske växer fram så småningom.

Jo,men om man vill rida men inte vågar på just den hästen är det inte då bättre att köpa en annan häst. Även om jag förstår att man tycker om sin häst. Dessutom tycker jag att de som blivit rädda för sin häst i ridningen visar en tendens att bli rädd för den i hanteringen också vilket inte är bra.

Nu är ju detta iofs ett helt annat ämne men jag anser inte att hagvistelse räcker för en fullt frisk häst.

Få i sverige har hagar som räcker till för att stimulera hästen. Är man rädd för att rida hästen är man ofta även osäker i hanteringen och med hästen allmänt.

Resultatet blir ofta att man inte alls är lika noggrann. Man är inte där varje gång, man går inte igenom ben, hovar osv lika noggrannt. Vad hästen äter är inte heller så noga med eftersom den ändå inte presterar.

Och i slutändan är det en understimulerad häst som står och glor i hagen dagarna i ända.

Så jag borde ha sålt min ponny när jag var rädd för att rida henne?

Understimulerad var hon definitivt inte och hon arbetades från marken i stort sett varje dag, linlöpning, tömkörning etc.

NU har jag inga problem med att rida henne.

En i mitt gamla stall vågade inte rida sin häst med de var ute i timmar och promenerade i skogen.

Och om hästen faktiskt HAR hagar så det räcker och uppenbarligen mår bra, varför lägga sig i?

Och ögonstenen är man ändå noggrann med...

Jag har fått en "förklaring" till påståendet via pm, men nog vore det på sin plats att skriva ett svar här eftersom det var här hon anklagade dig för lögn.......jag vill inte avslöja vad hon skrev men hoppas att hon förklarar sig här :smirk:

svar till:Man klampar inte in i vilken hästhage som helst i tron om att man kan hantera alla hästar.

jo om man anammar nh kan du göra det,du läser av hästen/ hästarna och de läser av dig.du visar med ditt kroppsspråk vad du vill.

Du kan anamma va du vill.. men klampar du bara in i min hage ska du vara så säker på att inom 3 minuter har du satt dig i säkerhet i ett träd eller på andra sidan staket... :crazy:
Det vill säga om du har så mycker SUNT FÖRNUFT att du kan läsa av kroppspråket... har du inte det kan det gå illa...
fast de flesta kan kanske läsa av en kickande hästrumpa i riktning mot dig?!

Väldigt få travhästägare har häst enbart för att tjäna pengar .......vill man tjäna pengar finns det betydligt enklare och säkrare sätt

Som att spela på Lotto till exempel.. Statistiskt sätt ska det vara mycket lättare (kommer inte ihåg procentsaten) att tjäna 1 mille på lotto än att få en travare att gå runt.. :)

Kanske inte enbart, men avgjort huvudsakligen.
Dom inom travet jag känner och/eller i övrigt har träffat, har en sak gemensamt. Snacket om inkörda pengar, kontra kostnader i träning etc.
Lägger mig i...
Jag har travhäst på samma villkor som de flesta har ridhäst... Det är en hobby! Hade jag varit mer intresserad av ridning hada jag antagligen haft en ridhäst...
Jag gillar travsporten och tycker det är kul att ha en häst jag kan både rida och köra... Att den sen kan tjäna pengar är ju toppen, men det är ca 3% av travarna som går runt....

Det finns olika travtränare och olika ägare- De flesta här på Bukefalos är Amatör tränare och har häst på exakt samma villkor som de flesta andra... För att det är kul...
Sen finns det de ägare (som precis som Flippans ägare) lämnar hästen till ett "Proffs" det betyder ju inte att de inte tycker om hästen... men det batalar någon för att ta hand om den och ge den vård/träning/kärlek..

Att vi talar insprungna pengar och hur fort de kutat är väl att jämnföra med någon som talar om hur högt hästen hoppat, vilken utbildningsgrad den ligger på eller vilken stam den har, vilka poäng den fick osv...
Travsporten handlar inte bara om pengar!

Att vi talar insprungna pengar och hur fort de kutat är väl att jämnföra med någon som talar om hur högt hästen hoppat, vilken utbildningsgrad den ligger på eller vilken stam den har, vilka poäng den fick osv...

...eller hur många presenningar den gått över , hur länge den står stilla på gången utan att vara fastbunden.... :angel:

Jag väntar fortfarande på svar från LIA ang min lögn

Men OM man har aktiva travare OCH håller på med NH :confused:...Är man inte lika äregirig och pengakåt då tro?????

NH kanske neutraliserar pengabegäret :crazy:

Det är ju många som läst anklagelserna och borde få en motivering.....att anklaga folk för att ljuga är en allvarlig sak.......och att fly fältet så att alla som läst påståendet ska stå ovetande är väl lite väl fegt.

Tycker synd om dig "martha" :cry:

....och jag tror inte att du ljuger, vad tror ni andra ???

Det är väl som vanligt :crazy:

Såhär är det varenda gång jag vill ha svar på anklagelserna.... :crazy: Det tycker jag säger mycket om vederbörande....

Finns det inte pengar med i spelet inom alla verksamheter :confused:

Ligger det inte en ära i att vara en duktig NH människa?
Tar inte en NH-instruktör betalt för sina tjänster ?

När jag var på en NH-kurs kostade det ganska mycket att sitta i publiken och titta på........jag påstår inte att det är FEL........snarare ofrånkomligt.

Jag tackar inte nej till pengar :d, men syftet med min hästhållning är inte att öka tillgångarna på bankkontot utan att öka min livskvalitèt :)

Motiven till att köpa häst är nog många (och bör respekteras), men de som har som enda motiv att tjäna pengar är väldigt få .....

Jag håller med dig i vissa gerejer och andra inte...

NH kan man väl räkna som sunt förnuft på "western vis" tycker jag.
När jag hanterar hästar använder jag mig av både sunt förnuft, "indian lära" och lite NH. Att det har blivit en "mix" av dessa är för att min filosofi om bra och sund hästhantering följer inte fullt ut NH biten men vissa bitar är riktigt bra...
Jag har lärt mig häst hantering bla av en indian, men grunden är inlärd av en fd kavallerist instruktör och dom har sin typ av "häst syn".

Det jag har lärt mig om NH är att tex hästen ska aldrig ifrågasätta dig som ledare...
Visst kan det uppstå farliga situationer om hästen inte ser dig som ledare, men sättet som man får lära sig enligt NH läran att man ska dominera hästen tycker jag inte om.
Där tycker jag bättre om "indian sättet" att vinna hästens respekt genom vänskap och tillit (du förtjänar din plats som ledare genom att "bevisa" dig)...

Om man har en häst som tex inte står stilla när man ska kliva upp i sadeln
Så ska man enligt NH göra det "besvärligare" för hästen att inte stå stilla, för att den ska tycka att den lätta "vägen" är att lyda.
Om man ska komma till rätta med samma problem enligt "indian sättet" så ska du i första hand försöka att få hästen att ställa sig bredare isär med frambenen för att den ska större markyta då har den också mycket lättare att stå stilla. Om inte detta funkar så finns det massor av andra "knep" som man kan använda utan att behöva göra det "obekvämt" för hästen.

Hästen måste lyssna och lyda oss människor och om den inte gör blir hanteringen av hästen farlig...
Det jag vill komma fram till är att det finns så många sätt att komma till rätta med problemen och att NH kanske inte funkar för alla, men att det kan vara bra iaf...

Min arab är hanterad enligt en mix av dessa "läror" med huvud punkten på "Indian sättet".
Min häst har fullständig respekt för mig och jag är den 100% ledaren. Hon gör ALLT jag ber om och hon irfågasätter mig ALDRIG som ledare. Hon gör dessa saker för att hon vill vara till lags, men inte för att jag tvingar henne på nått sätt utan för att hon vill. Mycket i grunden i min ridning av henne äe på samma sätt. Hon går i form och jobbar inte för att jag kräver det utan för att hon vill.
Jag kanske ska tillägga att hon går i form (arbetar perfekt med hela kroppen som hon ska) med vanligt bett på lång tygel. Och detta är ingen hög utbildad dressyr häst, endast grund utbildad fritids häst...

Spännande..

Hon gör ALLT jag ber om och hon irfågasätter mig ALDRIG som ledare
I vilka situationer har du testat detta? Brinnande stall, öga mot öga med tex en björn?
Eller hur kan du säga alltid?

Jag kanske ska tillägga att hon går i form (arbetar perfekt med hela kroppen som hon ska) med vanligt bett på lång tygel
Oj, du måste vara en skicklig ryttare..

intressant inlägg :)

Enligt min filosofi går det inte att få en häst att bli "bra" i sin gren om den inte själv vill (och har de exteriöra förutsättningar för det).

Bra hästhantering/träning handlar väl om att få hästen "med sig" och inte om att man kuvar den till lydnad !?

Indianer är ett spännande folkslag som ofta bär på klokhet utan att fördöma andra........

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
B
Träning Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 153
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025