Länge sedan jag slutade fundera på, varför folk gör som dom gör.
"De NH utövare jag träffat på både IRL och en DEL här på Buke, tycker jag faktiskt en del värkar vara rädda för sina hästar"
Se här har du en intressant fråga. Nu tror jag iofs inte att hästräddheten är större inom NH än EH, snarare tvärtom, men den är påtaglig hos många hästägare. Nog är det konstigt? En av landets mer framgångsrika uppfödare vågar inte gå ut i hagen till de egna hästarna, mycket mindre ha närkontakt med mina utan ett staket mellan.
Hur kommer det sig, att man är rädd för något, man sysslar med dagligen? Eller för att vända på det, varför sysslar man med något, man är livrädd för?
Och om man är rädd för hästen, hur skall man kunna kommunicera med den (en av grundpelarna inom NH)?
"Men varför KÖPA en häst och ha den som en "hund""
Tror du det är så? I dom fallen, har man inte köpt hästen först, och först därefter upptäckt att man inte klarar av/är rädd för den, om det är dom vi är inne på?
"De flesta hästar går väl att leda?"
Ja, men hur? Det är skillnad på att leda och att leda! Kolla bara hur hästarna bär sig åt, dom som står med under intervjuer i olika häst-TV-program! Eller kolla hur det ser ut på tävlingsplatser.
Dessutom, när vi är inne på ämnet, så ingår ledövningar etc i ett mycket större sammanhang.
Vilket förde oss in på det stora problemet, nämligen hur förklarar man vissa detaljer för den, som inte är insatt i helheten??
Ingen predikan!
Att-predika-NH-till-alla-fasen har jag kommit förbi nu. Den som frågar får svar, i övrigt lever jag med mina hästar enligt NH-filosofin, till ömsesidig nöjsamhet, och låter EH-folket vara ifred, åtminstone så länge dom inte bär sig illa åt mot hästarna.
"Om jag till exempel ska förklara för någon hur man leder en häst: Håll grimskaftet så här (visar) smacka lite, nu går vi..."
Jag ger "någon" en bit balsnöre, säger åt vederbörande att lägga det runt halsen på hästen, så leder hästen "någon" dit dom ska.
Glad Påsk!
LIA