Kan tillägga att den här grabben gjorde lite mer än bara anfalla. Mycket revirmedveten herre. Att tro att man med hjälp av bara kroppspråk skulle kunna hantera honom lös i hagen är befängt.
Att fånga honom gick utmärkt då han alltid kom till grinden då man visslade. Sedan var det bara att utifrån haka i grimskaftet,öppna grinden och leda in. I all annan hantering var han bra men i HAGEN VAR HAN KUNG. Denna hingst hade tidigare i Frankrike faktiskt haft ihjäl en skötare då han gick in i HANS hage.
Att tro man med kroppspråk kan sätta sig över en sådan häst i en sådan situation är livsfarligt.
Såkalla det NH eller SF. Men in i den hagen gick man INTE.
Sedan (detta inte riktat speciellt till någon) tycker jag det finns olika "inriktningar" inom NH.
Själv anser jag mig inte vara någon NH människa, men det utesluter inte att jag vet en hel del om hästars beteende. Sådant jag lärt mig under alla år och av alla hästar jag träffat på.
De som sysslar med NH och ska "arbeta" hästarna med lekar och dyligt. Ser jag ingen mening med alls. Varför ska mina hästar kliva på preseningar mm när jag sedan ber dem hoppa ÖVER en vattenmatta tex.
NH och vanlig hästhantering kan mycket väl gå hand i hand om man låter bli allt repviftande och annat i mina ögon trams.