Sunt Förnuft

hej,väldigt bra inlägg måste jag säga till dig "istapp"
nh är ju så ofantligt mycket.
det är ju ofta folk som inte förstår varför man gör si eller så med hästen som klagar.
:) :bow:

Sunt fönuft är för mig bara ett sätt att uttrycka att jag själv vägrar vara del av någon "modellösning"..där det krävs att jag skall gå vissa kurser, ha viss utrustning, tänka på ett visst sätt...eller ge vissa kommandon till min häst..

Jag vill hantera mina hästar som jag vill..och förbehåller mig rätten att själv bedöma om jag tycker att "min" hantering fungerar eller ej.
Jag har idag fem halvblod i olika åldrar..och har haft flera tidigare..och har faktiskt aldrig haft hanteringsproblem med dem. Jag läser dem och de läser mig..och svårare än så är det inte.
Jag tänker aldrig sluta fråga de som kan mer än jag, läsa allt jag kommer över vad det gäller ridning och hästhantering..och alltid vara nyfiken på att lära mig mer.

Men...jag kommer ALDRIG anamma någon modell som någon annan gjort upp...jag använder mitt sunda förnuft och anser mig ha fem fantastiska hästar....som aldrig ställer till problem...trots att två av dem bara är ett år gamla.

Att bara svälja modeller innebär för mig att man också sväljer de felaktigheter som finns i modellen..och många slutar enligt mitt sätt att se saken att fokusera på sina hästar...utan håller sig benhårt till "modellen" utan att läsa av och ha respekt för den effekt den har på hästen.

Ingen har rätt i allt.....Jag vill tänka själv..och jag känner mina hästar bäst själv.

Re: NH/SF

Räcker det inte med att man har en BRA hästhantering?

:bow: Tack! Skönt att höra att det inte bara är jag som är trött på den rådande benämningsdiskussionen. Jag vet att det är skillnad på NH i dess ursprungsform och sunt förnuft. Men det viktiga är väl inte hur man definierar sitt hästhanterande, utan hur man hästhanterar!?
Jag vet t.ex. vad NH är, men jag har en stark känsla av att Pat Parelli och Co hellre ser att man uppfattat budskapet i NH än att man kan definiera NH som begrepp...

Själv är jag en stor anhängare av Dennis Reis' 'Universal Horsemanship', men det är bara för att 'UH' var den bästa vägen för mig att färdas, fram till ett bra hästhanterande (tror jag...). För någon annan kan den vägen vara NH, 'Sunt Förnuft', 'Gammal Hästgubbe Hästhantering' eller vad sjutton som helst. Bara det hela leder fram till bra hästhantering... ...eller?

Säger bara He,he.
har en avelshingst här du kan få prova att gå in till i hagen om du vill. :devil:
Han kroppspråk kommer säga dig en hel del, men om du kommer därifrån med hälsan ibehåll är en annan sak!

Klart det inte är men det är ju rent sagt puckat att tro att man kan lalla in till vilket häst hur som helst som nettan77 tror.

Min häst ser skillnad på kor och älgar, så nog fan ser hon skillnad på mig och sina hagpolare.

har läst ett par av inläggen, hinner dock inte gå igenom alla just nu.

Men det har dykt upp en del intressanta kommentarer. T.ex. att det finns många duktiga hästmänniskor, som arbetar efter hästen som individ och med kroppsspråk, som inte håller på med NH.

Då måste en viktig fråga vara: Vad är NH för er?

Det är som NH fast utan bokstäver, utan kurser och litteratur...med hästen som referens och arbetsfält...med hästen som lärare/elev...det är den bästa "utbildningen" som finns...När man hållt på några år som jag gjort och antalet hästar jag har haft så finns inga klara regler eller normer...alla hästar är olika och människor också...det som hjälper mig och en häst kanske inte hjälper dig och SAMMA häst...bara för att vi är olika i vårt beteende och kroppsspråk...en del är milda, andra hårda...Jag är en dominant varelse :rofl: :rofl: få hästar mopsar sig mot mig, men för det är jag inte utan kärlek till hästen/djuret...men jag har en starl personlighet som jag tror är till gagn med hantering av djur...

Jag tror mer på teamwork än dominans...jag accepterar mycket från djuren, sånt som en NH människa aldrig skulle göra....jag är chefen inte ledaren..

Sen finns det NH folk med alla hjärnceller kvar, det vet jag :D, men alla dessa "nya" ger mig rysningar...huua...

exakt så fungerar jag och min hästhantering också.

men då jag lär ut det till andra kallar jag det för NH, så folk får en positiv bild av det begreppet för en gångs skull... :devil:

Det kanske är för att vi jobbar med hästen i tävlingssyfte..när man gör det är motivation prioritet ett...en glad motiverad häst presterar bättre, det går inte all lalla om kring på backen och tro man vinner tävlingar...det som förundrar mig lite med NH är ju att många av "dessa" rids inte övht :confused:Det ställs iallafall inga krav på dom att dom skall prestera nåt förutom att lyda ledaren :smirk:
...och många ggr så brister det sk ledarskapet totalt när man kommer upp på ryggen :angel:

Kan tillägga att den här grabben gjorde lite mer än bara anfalla. Mycket revirmedveten herre. Att tro att man med hjälp av bara kroppspråk skulle kunna hantera honom lös i hagen är befängt.
Att fånga honom gick utmärkt då han alltid kom till grinden då man visslade. Sedan var det bara att utifrån haka i grimskaftet,öppna grinden och leda in. I all annan hantering var han bra men i HAGEN VAR HAN KUNG. Denna hingst hade tidigare i Frankrike faktiskt haft ihjäl en skötare då han gick in i HANS hage.
Att tro man med kroppspråk kan sätta sig över en sådan häst i en sådan situation är livsfarligt.
Såkalla det NH eller SF. Men in i den hagen gick man INTE.

Sedan (detta inte riktat speciellt till någon) tycker jag det finns olika "inriktningar" inom NH.
Själv anser jag mig inte vara någon NH människa, men det utesluter inte att jag vet en hel del om hästars beteende. Sådant jag lärt mig under alla år och av alla hästar jag träffat på.
De som sysslar med NH och ska "arbeta" hästarna med lekar och dyligt. Ser jag ingen mening med alls. Varför ska mina hästar kliva på preseningar mm när jag sedan ber dem hoppa ÖVER en vattenmatta tex.
NH och vanlig hästhantering kan mycket väl gå hand i hand om man låter bli allt repviftande och annat i mina ögon trams. :angel:

Det som skrämmer mig lite är att många nybörjare inom området NH får för sig att just begreppet NH är det enda rätta ........NH står ju för så oändligt mycket och mycket av den filosofin går ju hand i hand med det andra kallar "sunt förnuft".
Sedan finns det väl metoder inom NH som även många NH-folk (hatar att dela in folk i kategorier egentligen) tar avstånd ifrån ??? .........eller har jag missuppfattat saken :confused:

Det har jag också förundrats över. Att många NH utövare inte rider/kör sina hästar. vad har de den till?
Vill man gå ut och gå kan man köpa en pudel alt tax, dra på ett koppel och strosa iväg :devil:
Har man en unghäst förstår jag men aäldre "brukbara" hästar.

Kan någon svara på detta?

Vad man har sin häst till och vad man gör med den, måste väl ändå vara upp till var och en, så länge man sköter den på ett bra sätt?
Var har du förresten fått det ifrån, att "NH-utövare" inte rider/kör sina hästar? Du kan inte tro på allt som skrivs, eller alla som skriver, här!

LIA

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
B
Träning Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 153
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V