Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar jag en häst till en välkänd hästklinik och gör en besiktning av tävlingshäst så förväntar jag mig att veterinären skriver ner/talar om allt den ser!
Oavsett vilken veterinär det är. Veterinärer svär väl också en ed om att alltid ha djurets välmående i första rummet eller är jag ute och cyklar där?
Hej, köp svenskt så är risken mindre, köp direkt av uppfödaren skippa alla mellanhänder som naturligtvis skall ha sin del av kakan !
Det finns faktiskt några ärliga i hästbranschen, men dom blir färre, för det ska va utländskt för det är "fint" men tänk på att dessa hästarna gick av olika anledning inte att sälja i sitt hemland.. Varför ? det är frågan man skall ställa sig!
Tycker förstås att det är trist med oseriösa hästhandlare, men är nog mest besviken på att man inte kan lita på att få ett korrekt omdöme av veterinärer på en känd klinik. Om man inte kan lita på att få opartisk bedömning så törs man ju inte köpa häst. Hur agerar försäkringsbolagen med anledning av detta, litar man inte på vissa veterinärer som gör besiktningar? Det måste ju bli känt bland försäkringsbolagen vilka veterinärer som låter 'sjuka' hästar gå igenom.
Är anledningen till att du själv exporterat att dina uppfödningar inte gick att sälja i Sverige?
SÅ sant så sant !! Billig import betyder oftast att den INTE gick att sälja i sitt hemland oftast pga någon veterinär defekt
Där håller jag inte med ! En dussinhäst i Tyskland är en dussinhäst även i Sverige. Vi tar ett kostnadsex. en dussinhäst hittas i tyskland av en Kontakt / tipsare som skall ha betalt, sedan transport till sverige = kostnad, en viss tid i stall o tillridning = kostnad, visningar o slutligen försäljning med vinst, låt säga att slutpris är 100.000 då har den inhandlats för max 40, så ligger kalkylen om det skall vara lönsamt.
Samt änn en gång VARFÖR gick den inte att sälja i hemlandet o hur lätt eller svårt är det med hästens ev. sjukdomshistorik ??
Det är ju det som är kruxet, de har inte valt klinik själva.