Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag kan inte se att de kan göra mer än vad de redan gjort. Besiktigat hästen på en klinik med gott rykte... Vad tycker du att de skulle gjort?

Tar jag en häst till en välkänd hästklinik och gör en besiktning av tävlingshäst så förväntar jag mig att veterinären skriver ner/talar om allt den ser!

Oavsett vilken veterinär det är. Veterinärer svär väl också en ed om att alltid ha djurets välmående i första rummet eller är jag ute och cyklar där?

Tar jag en häst till en välkänd hästklinik och gör en besiktning av tävlingshäst så förväntar jag mig att veterinären skriver ner/talar om allt den ser!

Oavsett vilken veterinär det är. Veterinärer svär väl också en ed om att alltid ha djurets välmående i första rummet eller är jag ute och cyklar där?

I första stycket tycker jag att du har helt rätt men eden är en myt.
PL

Hej, köp svenskt så är risken mindre, köp direkt av uppfödaren skippa alla mellanhänder som naturligtvis skall ha sin del av kakan !
Det finns faktiskt några ärliga i hästbranschen, men dom blir färre, för det ska va utländskt för det är "fint" men tänk på att dessa hästarna gick av olika anledning inte att sälja i sitt hemland.. Varför ? det är frågan man skall ställa sig!

Är anledningen till att du själv exporterat att dina uppfödningar inte gick att sälja i Sverige?

Tycker förstås att det är trist med oseriösa hästhandlare, men är nog mest besviken på att man inte kan lita på att få ett korrekt omdöme av veterinärer på en känd klinik. Om man inte kan lita på att få opartisk bedömning så törs man ju inte köpa häst. Hur agerar försäkringsbolagen med anledning av detta, litar man inte på vissa veterinärer som gör besiktningar? Det måste ju bli känt bland försäkringsbolagen vilka veterinärer som låter 'sjuka' hästar gå igenom.

Nyfiken...är det någon som vet om försäkringsbolagen har 'reservationer' mot vissa veterinärer? :angel:

SÅ sant så sant !! Billig import betyder oftast att den INTE gick att sälja i sitt hemland oftast pga någon veterinär defekt

Fast detta är ju bara skitsnack...

Har köpt flera hästar i Tyskland och andra länder direkt från uppfödare just för att motsvarande inte gick att köpa i Sverige..

Senast ändrad:

Där håller jag inte med ! En dussinhäst i Tyskland är en dussinhäst även i Sverige. Vi tar ett kostnadsex. en dussinhäst hittas i tyskland av en Kontakt / tipsare som skall ha betalt, sedan transport till sverige = kostnad, en viss tid i stall o tillridning = kostnad, visningar o slutligen försäljning med vinst, låt säga att slutpris är 100.000 då har den inhandlats för max 40, så ligger kalkylen om det skall vara lönsamt.
Samt änn en gång VARFÖR gick den inte att sälja i hemlandet o hur lätt eller svårt är det med hästens ev. sjukdomshistorik ??

Skitsnack..

ja och argumentet kvarstår.
sen när är det vedertaget att media väljer ämne och sen bedriver häxjakt på den de valt? sorry men knappast att plus vinklat programmet eller ens valt att sända det, om en objektiv nivå funnits att driva programmet på.

jag hade velat se att en kanal som svt gjort ett ordentligt grundarbete i problematiiken och skippat sensations uthängningarna a la såp opera. DÅ hade programmet vunnit substans i mina ögon. redovisning av problematik från köpares och säljares sida, rent objektivt, utifrån gällande lagar om häst som klassas som vara enligt reklamations nämd etc. samt sen en insatt debatt med berörda i ämnet inklusive insatta advokater, som belyst problematiken.

Fast är det inte det som de gjort? Hur skall de gå tillväga för att inte vinkla programmet enligt dig. De har ju redovisat all information om köpen. Säljaren och andra inblandade har fått chans att svara på de frågor som plus har ställt. Tycker det har gått inflation i att skrika att alla program är vinklade nu för tiden...

Det är väl inte första gången... Kollat på uppdrag granskning någon gång?

Sedan finns ju andra som kalla fakta och insider, samma visa där....

Själv är jag mest upprörd över hur denna veterinär på solvalla får vara veterinär?
Vilken jubelidiot!

pja. för mig är det såpopera a la aschberg om man hänger ut folk vid namn och står och skriker i deras trädgårdar att man är journalist och vill intervjua dem, medans man samlat in en vinkling på sin agenda. jag förstår att folk inte vill ställa upp och håller inte alls med dig ang. att det skulle vara några floskler att man reagerar. Är det norm numera med tv program som ska redovisa sanningen i denna form? för mig blir det journalist blaska ala sensations journalistik utan dess like. som jag tidigare skrev - jag ifrågasätter journalistik om det skall vara så, det är bara att läsa grund essensen av vad en journalist skalll vara, dvs objektivt och oberoende redovisa olika fakta och likvärdigt bedöma olika infallsvinklar på det som redovisas utan att ta ställning. tyvärr har denna grund fundament i fråga om journalistikens essens, korruperats senaste årtiondet, nu är det sensationalism, rubriker och uppschasning vinklat som gäller. det är tragiskt.

seabaz: jag har redan addresserat kalla fakta och insider och uppdrag granskning etc om du läser tråden.

Senast ändrad:

Och du har information som ingen annan har ?

En häst kan ha täta tornutskott som ligger inom normalvariationen ? Så vad ska veterinären då rapportera menar du ?

Det är ju det som är kruxet, de har inte valt klinik själva.

Ja men skall man inte kunna använda sig av en klinik som dessutom är välkänd. Skulle kunna hålla med dig om man gjort en gårdsbesiktning med säljarens veterinär. På vissa kliniker i Stockholm jobbar det ju många veterinärer, man tror ju kanske inte att alla är jäviga. Dessutom hade åtminstone en av köparna kollat upp kliniken och tyckte de verkade kunna sin sak (ok, det kanske var fel nu när man tittar i backspegeln). Hur långt menar du att man skall gå i sin undersökningsplikt?

Sorglig historia, men HUR kan spatt vara ett DOLT fel ?
På en röntgen så ser man ju det direkt

Om jag betalar extra för en röntgen räknar jag med att få reda på alla fynd som hittas, även om de ligger inom ramen för vad som kan vara normalt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄