@Shaggy
Efter att ha läst en del av dina svar i tråden undrar följande för att anknyta till ursprungsinlägget:
Vad stör du dig egentligen mest på?
1. Att du inte får veta något om (lära känna?) personen.
Eller
2. Att den i stort sett inte någonsin vill visa sin vilja och vad den egentligen tycker om genom att svara på en fråga, utan snarare ständigt svarar att det inte spelar roll, du får välja eller, jo men det vill jag oavsett vad du frågar? att du får dra ur personen vad/hur den önskar att göra? Man har ju faktiskt preferenser om det mesta i alla fall.
Situation 2 Kan först verka som väldigt okomplicerat för mig för att sedan inse att här måste jag passa mig, vilket även du tycks ha fått erfara?
Det är ett läge där jag känner att jag måste vara försiktig för att inte vara bestämmande, uttrycka min åsikt och köra över någon som är så blyg/försiktig/snäll eller vad det nu må vara.
Jag behöver lära mig identifiera sådana situationer tidigare.
Det är inte lätt att hantera en sådan person när man har en motsatt personlighet som gillar att få framföra och diskutera sin ståndpunkt eller åsikt och samtidigt faktiskt också vill de allra flesta människor väl.
Men armlängds avstånd är nog bra? Acceptera att det här är en person jag inte går bra ihop med och försöka hålla det på en alldaglig nivå?
Det här är ingen person jag vill lära känner mer än nödvändigt, och det är helt okej.
1 Hade jag nog mest bemött med raka frågor efter ett tag för att se om jag kunde lyckas inkludera personen i samtalet. gärna frågor som kräver ett ja, nej, eller något annat. Men som i stort sett inte går att svara jag vet inte, eller det kvittar på. Däremot försökt undvika frågor om sådant som kan vara känsligt för många. Familjeförhållanden och barndomen är kanske inte det första jag valt t.ex.
Men om personen skulle bli stött av tex frågan: Har du varit i några andra länder?
Ja, då fick den faktiskt bli det oavsett om det skulle vara en känslig punkt för att den personen inte haft några som helst förutsättningar att ta sig utomlands i sitt liv. För det kan jag omöjligt veta.