Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Det håller jag med om, men varför säljer man en häst som man vet har spatt som frisk?

Visst har man som köpare undersökningsplikt, men jag tycker att man som säljare har ett visst ansvar också. Har själv sålt hästar och har varit väldigt noga med att upplysa köparen om alla eventuella bekymmer som jag visste fanns.

Ja säljarens upplysningsplikt är absolut i motsats till köparens undersökningsplikt som inte är så bindande som många tycks tro.
PL

Sorglig historia, men HUR kan spatt vara ett DOLT fel ?
På en röntgen så ser man ju det direkt

I det fallet är det inget dolt fel, utan faktiskt bedrägeri då säljaren kände till spatten med valde att inte berätta det för nästa köpare.

Jag har sökt tidigare och då dök det upp flera då också. Var nyfiken då hästarna onekligen ser fina ut i annonserna.

*KL*
Jag har mycket, mycket svårt att tro att just den veterinären slarvar.
Jag somnade till lite under programmet, men var köparna med vid besiktningarna?

Och var det konstaterat att den hästen som hade en lös benbit verkligen påverkades av benbiten?

Det har inte jag!

En av mina unghingstar skadad sitt bakknä, där han stod inackorderad (och där även denna veterinär hade en liten "klinik") genom att trampa ner i en bergskreva som stallägarna inte ansåg att man behövde stängsla bort.
Denna veterinär röntgade och ultraljudade då knäet, och förkunnade att det inte fanns några som helst skelettskador eller andra skador i knäet.

När hästen fortfarande var ordentligt halt trots vila och smärtstillande flera veckor senare, körde jag in hästen till Ultuna och röntgade om knäet och fick beskedet att knäet såg ut som om det gått igenom en stenkross och att allt som kunde vara av, var av. Hästen fick somna in direkt!

Så den här veterinärens intresse eller kunskap att bedömma röntgenbilder ger jag inget för!!!

Såg däremot något ganska intressant när jag var inne och snokade runt lite på CAFs hemsida kika på 4 åringen som är till salu tror den hade contender som farfar (har inte sidan uppe nu), mörkbrun med extremt tunn hals på bilderna och på dressyrvideon, sen ligger där en hopp video från någon typ p&J inte fasiken är det samma häst, lik ja men icke att det är samma inte inzoomad alls utan smått men halsen avslöjar det definitivt.

Ofta så syns inte nya skador på röntgen om man påtar för tidigt inpå skadan.

Ja men skall man inte kunna använda sig av en klinik som dessutom är välkänd. Skulle kunna hålla med dig om man gjort en gårdsbesiktning med säljarens veterinär. På vissa kliniker i Stockholm jobbar det ju många veterinärer, man tror ju kanske inte att alla är jäviga. Dessutom hade åtminstone en av köparna kollat upp kliniken och tyckte de verkade kunna sin sak (ok, det kanske var fel nu när man tittar i backspegeln). Hur långt menar du att man skall gå i sin undersökningsplikt?

Bara att en säljare vill styra vilken veterinär man använder skulle få mig att backa med en gång. Det spelar ingen roll om det så är samma veterinär jag själv tänkt anlita, får jag inte välja veterinär själv så får det vara. Man kan fråga sig varför en seriös säljare själv vill välja över huvudtaget, vad kan man ha för motiv att hindra köparen att göra den veterinärbesiktning denna önskar. Jag kan inte komma på en seriös anledning.

Jag försvarar på intet sätt säljaren vill jag understryka . Men det Du är inne på och det jag själv även kommenterat är intressant tycker jag då snack ofta blir till en allsanning . Visk leken sprider sig och blir en slutsats så tycker jag det ofta r i häst kretsar . Om vi bortser från just häst kretsar gäller samma oavsett verksamhet/ bransch . En missnöjd kund är det värsta man
Kan ha - sprids hundra ggr Mer än en nöjd kund . Tyvärr .

Lobelia : exakt.

Senast ändrad:

Funderade på det innan är det någon som vet att de inte får välja annan veterinär i det området ? Eller har detta kommit bara ur att inte hon gick med på att köparen av rygghästen inte fick åka till sin veterinär och besiktiga ? Jag antar att hästen fanns i stockholmstrakten med tanke på att solvalla användes då är det ju inte helt konstigt att hon inte ville att hästen skulle besiktigas nere i skåne (för jag antar att det var samma vet som köparen sen tog hästen till som hon ville skulle besiktiga den från början). Jag hade tex aldrig gått med på att en häst här nere i skåne skulle åka till stockholm för en besiktning.

Funderade på det innan är det någon som vet att de inte får välja annan veterinär i det området ?

Jag vet inte om det finns andra kliniker där hon bor men det är runt 26 mil till solvalla från henne. Så det är ju en bit hon väljer att åka, om det ligger där jag tänker iallafall. Kan ha fel.

Senast ändrad:

Den historian med spatthästen är ju inget som berör CAF hon hade väl bara ett tidigt förmedlingsuppdrag på den flera år innan klyddet sen började med den och andra välkända hästhandlare blev inblandade.

Nä det har jag inte skrivit heller, oavsett så har säljaren valt att inte berätta om åkomman vilket är graverande oavsett vem som säljer.

visst är det väl samma häst?
vit hb kota.. såg inga olikheter.
om du syftar på connor

Det som jag absolut inte fattar är varför man inte låter sin veterinär iaf granska plåtarna innan köp?
Det måste ju vara en jäkla billig försäkring i just Spartakus fallet..

Man bör skilja på att leta efter röntgenfynd för att bekräfta ett fel som man vet finns eller i var fall förklara det och att friröntga i samband med besiktning. Letar man tillräckligt noga finns det förmodligen få hästar utan någon form av röntgenfynd, det kan vara besvärligt att veta på vilken nivå man ska lägga sig.

Nu vet jag ingenting om det aktulla fallet, men så lämge vi inte hört hela förklaringen från alla inblandade veterinärer så kan vi inte veta vad som egentligen sagts. De inblandade veteriärerna kan ligga mer lika i sin bedömning än som framkom i programmet.

Fast jag tyckte att man på de bilder som Anne visade att det var ganska klart att tornutskotten låg tätt.
Hadehon fått se bilderna från början så hade Kim kanske avstått från köp.
Sedan är jag också fullt medveten om att vi inte fått höra allt som sagts i dessa affärer.

Jag litar dock inte på Camilla eftersom jag själv råkat ut för henne.
Kom bara så långt som att ringa på hästen men jag blev mycket mörkrädd i detta telefonsamtal.

Menar du att CAF har 26 mil till Solvalla för att besiktiga 'sina' hästar? Då blir jag ännu mer intresserad av vilket 'deal' kliniken och hon har när det gäller besiktningar. Det borde rimligtvis gå att få en veterinär på närmare håll, eller är jag ute och cyklar...

Tja, det beror ju på var man bor nånstans och vilka kliniker som finns i närheten... Jag har ingen aning om var CAF finns och hur tätt det är med kliniker söderöver (även om jag vet att det finns fler än här - jag har mycket längre än 26 mil till närmsta...)

Jag måste också undra lite hur man ska göra om man som jag bor norr över och letar häst i södra sverige? Jag kan ju knappast besikta hästen hos "min" veterinär? Visst kan man be att få visa plåtarna för sin veterinär - om man nu har en sån. Jag har ingen speciell veterinär utan tar den som kommer ut eller som jobbar när vi är på kliniken. (Förutom tandläkaren nu till ena hästen visserligen men innan dess).

Däremot har jag varit med och fått titta på bilderna när röntgen har gjorts, och fått förklarat och möjlighet att ställa frågor. Kan man inte vara med under själva besiktningen så kan man ju som sagt be att få bilderna. På bilden i inslaget med tornutskotten hade jag personligen reagerat och frågat vidare.

Ofta så syns inte nya skador på röntgen om man påtar för tidigt inpå skadan.

Tro mig, det här borde ha synts, men veterinären röntgade även om hästen 1 vecka efter skadan med samma "diagnos" eftersom jag tyckte det var märkligt att han fortfarande var så halt, och funderade över en fissur, men med samma diagnos, inga synliga skador.

Och som ultunaveterinärerna sa, "inte ens en amatör kunde missat alla dessa frakturer och allt annat som var trasigt i knäet"

Jag har flera bekanta med riktigt dåliga erfarenheter från denna veterinär så jag är inte alls förvånad att det var han som var veterinären i programmet.

Sen vad gäller programmet tycker jag som i alla såna här program att det var mycket som utelämnades för att man skulle få en hel bild av historierna.

Vi har/haft 3 eller 4 hästar på gården som kommer från den säljaren , 1 var halt från första dagen den kom och efter många år togs den bort pga förändringar i bakknän och rygg. 1 var helgalen och lämnades tillbaka i utbyte mot en annan som jag tror har hållt sig frisk och är en av de trevligaste hästarna på gården. 1 stod här ett kort tag och jag vet inte vad det blev av den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar